Ekoauto 2013: Prius PHEV vei voiton

25.02.2013 | Tapio Ketonen
Ekoauto 2013: Prius PHEV vei voiton

Pistelasku näytti, että Toyota Prius oli kerännyt suurimman pistepotin selvällä erolla muihin. Toyota sai kaksoisvoiton, sillä Auris Hybridi vei toisen sijan. Honda Insight jäi vain pisteen päähän kolmanneksi.

Suurin yllätys vertailun tuloksissa oli se, että samasta perustekniikasta huolimatta Prius kulutti bensiiniä 0,95 l/100 km vähemmän kuin Auris. Selityksenä ei ollut sähkön latausmahdollisuus, sen vaikutus testimatkan kulutukseen oli vain 0,06 l/100 km.

Kulutuksessa ei mikään muu auto päässyt samoille litraluvuille Priuksen kanssa. Lähimpänä oli Focus diesel, mutta sekin poltti enemmän energiaa sisältävää dieseliä.

Arvosteluumme sisältyy pieni epäoikeudenmukaisuus, sillä perinteisellä epäsuoralla bensiinin suihkutuksella varustetuista autoista ei mitata hiukkaspäästöjä, eikä EU ole asettanut päästörajaa. Niitä kuitenkin syntyy myös näissä. Onneksi tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta järjestykseen kärkisijoilla.

Ekoautovertailun pitkät päivittäiset ajomatkat heikensivät Opel Amperan menestystä. Sähkön osuus Amperan energiankulutuksesta jäi vain 4,2 prosenttiin, ja sähköinen voimansiirto ei pysty hyötysuhteellaan kilpailemaan mekaanisen kanssa. Myös Ford Focus Ecoboost menestyi odotettua heikommin. Sen litramääräinen kulutus oli vertailun suurin. Tämä oli yllätys, sillä auto liikkui kuitenkin kevyesti ja pirteästi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ekoautoraati

Ekoauton valitsee Motiva Oy:n kokoama asiantuntijaraati, joka määrittää arvosteluperusteet ja valitsee mukaan otettavat autot. Tuulilasi vastaa käytännön toimenpiteistä, mittausten suorittamisesta ja tietojen hankkimisesta.

Päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi, puheenjohtajaToimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi, sihteeriJohtava asiantuntija Juhani Intosalmi, Liikenteen turvallisuusvirasto TrafiProfessori Matti Juhala, Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu, Auto- ja työkonetekniikkaErikoistutkija Juhani Laurikko, VTT, Liikenteen energian käyttö ja ympäristövaikutuksetErikoistutkija Ari Nissinen, Suomen YmpäristökeskusHallitusneuvos Mikael Nyberg, liikenne- ja viestintäministeriöJohtava asiantuntija Vesa Peltola, Motiva OyProfessori (emeritus) Antti SaarialhoTutkimuspäällikkö Jorma Viitanen, TuulilasiAiemmat Ekoautot

1996 - Toyota Corolla 1.4 Ecotronic1997 - Honda Civic 1.5 V-TEC1998 - Seat Toledo TDI1999 - Opel Corsa 1.0 Eco2000 - Opel Corsa 1.0 Eco2001 - VW Polo Classic TDI2002 - Audi A2 1.2 TDI2003 - Toyota Yaris D-4D2004 - VW Passat TDI2005 - Toyota Corolla 1.4 D-4D2006 - Citroën C1, Peugeot 107 ja Toyota Aygo2007 - Citroën Xsara Picasso HDi2008 - Toyota Prius2009 - Toyota Yaris2010 - Skoda Octavia TDI GreenLine2011 - Toyota Prius2012 - Skoda Octavia TDI GreenLine2013 - Toyota Prius PHEV

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.