Ekoauto 2014 on Nissan Leaf

28.02.2014 | Tapio Ketonen
Ekoauto 2014 on Nissan Leaf

Vuoden Ekoauto valittiin jo 19. kerran. Sähköautot olivat ensimmäistä kertaa kisaamassa arvonimestä, ja voiton vei sähköauto Nissan Leaf.

Tuulilasi valitsi Ekoauton ensimmäisen kerran vuonna 1996. Aloitteen valinnasta teki Motiva, kaikki valintaan liittyvät testaukset ja tietojen kokoamiset on aina hoitanut Tuulilasi.

Tällä kerralla mukaan otettiin markkinoiden kaksi ensimmäistä sähköautoa, Nissan Leaf ja Ford Focus Electric. Mukaan kelpuutimme myös kolme ladattavaa hybridimallia, joissa akkujen kapasiteetti oli niin suuri, että autoilla voidaan ajaa kohtuullisia matkoja myös pelkällä sähköllä. Nämä olivat Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera ja Volvo V60 PHEV. Toyota Prius PHEV jätettiin pois ennen kaikkea siksi, että se voitti viime vuonna Ekoauton arvonimen. Lisäksi sen ajomatka sähköllä on oleellisesti näitä kilpailijoita lyhyempi.

Halusimme myös verrata, miten perinteinen tekniikka menestyy sähköautojen seurassa. Otimme mukaan Volkswagen Golf TDI Bluemotionin, jonka CO2-päästöarvo 85 g/km on markkinoiden paras.

Arviointiperusteissa kehitystä

Valinnan perusteet ovat hioutuneet vuosien mittaan. Alkuvuosina autoille tehtiin päästömittauksia, mutta niihin toi epätarkkuutta se, että maahantuojilta saadut autot olivat kovin erilaisia. Jotkut olivat aivan uusia, joillakin oli ajettu jo kymmeniätuhansia kilometrejä. Lisäksi autoja oli käytetty ja huollettu eri tavoin.

Niinpä ryhdyimme käyttämään virallisten päästömittausten tuloksia. Ne ainakin edustavat parasta tasoa, johon autot pystyvät. Toisaalta näissä mittauksissa ei voida harhauttaakaan, sillä aina on olemassa mahdollisuus, että viranomaiset tekevät tarkistusmittauksia.

Ekoauton tärkein ominaisuus on pieni kulutus. Yhteys kulutuksen ja auton tuottamien hiilidioksidipäästöjen välillä on suora, yksi litra bensiiniä tuottaa palaessaan 2350 grammaa hiilidioksidia. Dieselöljylitrasta sitä syntyy 2660 grammaa.

Hiilidioksidipäästö on myös käytännöllinen tapa verrata bensiini- ja dieselautojen kulutuksia. Olemme muuntaneet litralukemat arvoiksi g/km, ja näin bensiini- ja dieselmallit on saatu samalle viivalle. Jatkoimme samaa linjaa myös sähköautojen kohdalla. Toisin kuin usein väitetään, myös sähkön tuottaminen tuottaa CO2-päästöjä. Osa voimalaitoksista käyttää fossiilisia polttoaineita kuten hiiltä tai raskasta polttoöljyä. Vesi- ja ydinvoiman suuri osuus kuitenkin vähentää päästömääriä. 

Motivan suosituksen mukaisesti olemme laskeneet, että 1 kWh sähköä aiheuttaa 210 gramman hiilidioksidipäästöt. Näin sähköautotkin on saatu tasaveroisiksi polttomoottoriautojen kanssa.

Päästörajojen tiukkenemisen myötä monien päästöarvojen merkitys on vähentynyt. Esimerkiksi hiukkaspäästöt ovat hiukkassuodattimien ansiosta niin vähäisiä, että niillä ei ole käytännön merkitystä. Sama koskee hiilimonoksidia eli häkää. Niinpä ne on jätetty kokonaan pois arvostelusta

Sähköautot mukaan

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sähköautojen mukaan ottamista olemme suunnitelleet jo pitkään. Käytännössä sähköautoja ei ole vielä ollut tarjolla. Vuosi sitten vain Nissan Leaf olisi ollut periaatteessa saatavana, käytännössä Leafiakaan ei silloin ollut vapaana testikäyttöön.

Tänä vuonna tarjonta kaksinkertaistui, kun Ford Focus Electric tuli markkinoille. Niinpä päätimme, että sähköautojen aika oli lopulta koittanut.

Tähän saakka olemme mitanneet Ekoautovertailussa kulutukset liki tuhannen kilometrin pituisen maantielenkin aikana. Lenkki ajettiin kahteen kertaan, kuormattuna ja ilman kuormaa. Sähköautoilla tällainen ei ole mahdollinen. Talvioloissa nykyisten sähköautojen akuissa riittää puhtia vain hieman alle tai parhaimmillaan hieman yli sadan kilometrin ajoon. Niinpä jouduimme muuttamaan testiohjelmaa. 

Mittasimme kulutusta usein eri tavoin ajetuilla ajolenkeillä. Kaikille oli yhteistä, että niiden pituus jäi selvästi sähköautojen toimintamatkaa lyhyemmäksi. Yksi lenkki sentään oli poikkeus. Testiemme vakio-ohjelmaan muuluva noin 300 km pituinen maantielenkki ajettiin niillä autoilla, joilla se oli mahdollista. Sähköautot jäivät ilman tästä kokesta annettuja pisteitä, koska ne eivät pystyneet kiertämään tätä lenkkiä.

Sähköautot myös hidastivat mittauksia, sillä niiden lataaminen vei todella paljon aikaa. Kun polttonestesäiliön täyttäminen piripintaan kestää vain muutaman minuutin, sähköauton akun lataaminen kestää todella pitkään, enimmillään jopa kahdeksan tuntia.

Sähkön ylivoimaa

Sähkön CO2-laskenta-arvo on edullinen, joten sähköautot saivat kulutuksesta parhaat pisteet. Myös muiden päästöjen puuttuminen toi paljon pisteitä, joten sähköautot asettuivat vertailussa kärkeen. Nissan Leaf oli selvä voittaja, mutta Opel Ampera pinnisti Ford Focuksen ohi. Focuksen pisteitä laski lyhyt toimintamatka ja hidas lataus.

Vaikka VW Golf TDI Bluemotion on säästeliäs malli, sen pistesaalis jäi pienemmäksi. Osaltaan tähän vaikutti sähkön edullinen CO2-kerroin, mutta myös perinteisten päästöjen suurempi määrä rokotti pistepottia.

Niin miellyttävä ja ympäristöystävällinen kuin sähköauto onkin, se ei kuitenkaan vielä pysty korvaamaan polttomoottoriautoa kaikessa käytössä. Sähköauton akut vaativat latausta noin sadan kilometrin välein. Pitkät siirtymät eivät siis onnistu.

Nissan on yhteistyössä ABC-liikenneasemaketjun kanssa toiminut aktiivisesti pikalatausasemien saamiseksi teiden varsille. Japanilaisen CHAdeMO-standardin mukaisia pikalatausasemia on Etelä-Suomessa jo seitsemän kappaletta. Niillä akkuihin voidaan ladata puolessa tunnissa 80 % täydestä kapasiteetista, joka riittää noin sadan kilometrin ajoon. Lyhyemmät mökkimatkatkin siis onnistuvat yhdellä pysäyksellä.

Päivittäiseen työmatka-ajoon sähköauto sen sijaan sopii lyhyemmillä matkoilla oikein hyvin, etenkin jos työpaikalla on latausmahdollisuus. Toistaiseksi myös käyttökulut ovat pienet, koska verottaja ei vielä rankaise sähköautoilua. Korkea hankintahinta tosin pitää kokonaiskustannukset korkeina.

Suomen olosuhteissa kova haastaja pelkästään akuilla toimivalle sähköautolle on ladattava hybridi. Lyhyemmillä matkoilla se kulkee pelkästään ladatulla sähköllä, mutta sen loppuessa matka jatkuu polttomoottorin ja nestemäisen polttoaineen voimin. Talvella sisätilojen lämmitys ei lyhennä ajomatkaa kuten täyssähköautossa tapahtuu.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.