Ekorekalla päästösäästöä

20.11.2013 | Tapio Ketonen
Ekorekalla päästösäästöä

Vuosaaren sataman ja Lahden välillä alkaa liikennöidä todellinen superrekka. 33,5 m pituisen ajoneuvoyhdistelmän suurin kokonaismassa on 80 tonnia.

 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi 19.11.2013 viiden vuoden kokeiluluvan yhdelle Speed Oy:n suurikapasiteettiselle moduuliyhdistelmälle. Liikennöinti aloitetaan reitillä Vuosaaren satama – Lahti – Vuosaaren satama.

Ekorekkakokeilu on uusi toimintamalli, jonka tavoitteeksi on asetettu hiilidioksidipäästöjen vähentäminen jopa 40 prosenttia perinteisiin kuljetusmuotoihin verrattuna. Tavoitteen uskotaan olevan realistinen, sillä Ekorekka-yhdistelmä voidaan niin kutsutussa sisämaanterminaalissa jakaa kahdeksi normaaliksi trailer-yhdistelmäksi.

”Tarpeettomat tyhjien konttien kuljetukset vähenevät tämän avulla merkittävästi. Samalla ympäristö kuormittuu vähemmän ja kuljetustehokkuus nousee, mikä kasvattaa osaltaan myös elinkeinoelämän kilpailukykyä”, hankkeen koordinaattorina toimivan Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n toimitusjohtaja Jukka Rantanen kertoo.

Kokeilun tavoitteena on ajoneuvossa olevan tietojärjestelmän avulla tuottaa yksityiskohtaista tietoa muun muassa polttoainetaloudellisuudesta, päästötasoista ja autokaluston kyvystä käyttää biopolttoaineita.

Ekorekan kokonaismassa on maksimissaan 80 tonnia ja pituus 33,5 metriä.  Akselipainot, kääntyvyys ja korkeus eivät poikkea normaaleista yhdistelmistä, joten muutoksia tiestöön, liittymiin, alikulkuihin tai siltoihin ei tarvita.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Yhdistelmä koostuu kahdesta tavallisesta puoliperävaunusta, joista etummaisen perään on liitetty välivaunu eli dolly. Vetäjänä on 515 kW (700 hv) tehoisella 16-litraisella Euro 5 -dieselmoottorilla varustettu Volvo FH16, joka on varustettu telivedolla.

Osa kansainvälistä tutkimustyötä

Vastaavanlaista yhdistelmää on testattu aiemmin Pohjois-Ruotsissa puutavara- ja malmikuljetuksissa, ja tutkimustulokset ovat olleet lupaavia. Nordisk Vägforumin raportin 1/2013 mukaan ekorekka on ollut menestys liikenneturvallisuudelle ja vähentänyt merkittävästi ympäristövaikutuksia kuljetettua tonnikilometriä kohden.

Ekorekkakokeilu kytkeytyy kansainväliseen tutkimus- ja kehitystyöhön ja sitä on valmisteltu Suomessa lähes neljä vuotta. Työryhmässä ovat mukana merikonttikuljetuksiin erikoistunut kuljetusliike Speed Oy, raskaiden ajoneuvojen maahantuoja Volvo Finland Ab, perävaunuvalmistaja Närko Oy ja polttoainetoimittaja Neste Oil Oyj.

Koordinaattorina toimii Suomen ympäristöteknologiaklusterin vetovastuussa oleva Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.