Englannin Ferrari – McLaren täyttää 50

28.03.2014 | Michael Schmidt / AMS
Englannin Ferrari – McLaren täyttää 50

McLaren on Ferrarin jälkeen Formula 1:n toiseksi vanhin ja toiseksi menestynein tiimi. Monien mielestä brittitalli on tehnyt kilpa-autoilusta tiedettä.

Ferrari on kuuluisa tunteiden, huolimattoman nerokkuuden ja myytin vuoksi. McLarenilla on toisenlainen profiili. Siihen kuuluvat viileä tarkkuus, moitteeton ulkoasu ja tekniikka itsetarkoituksena. Nämä molemmat tallit ovat kirjoittaneet Formula 1:n historiaa. Ferrari juhlii voittojaan sydänverellä ja McLaren oransseilla T-paidoilla. Ferrari on ollut mukana F1:ssä alusta lähtien, ja se on osallistunut 871 kisaan sekä voittanut 221 Grand Prix’tä. McLaren debytoi Monacossa vuonna 1966, ja sen kisojen määrä on 743, joista 182:sta on tullut voitto. On hauska tilasto-oikku, että Ferrari on voittanut tarkalleen saman määrän kisoja siitä Grand Prix’stä lähtien, kun McLaren tuli sarjaan mukaan.

Englantilaisten mielestä McLaren on Maranellon perinnemerkin vastakappale, vaikka firman perustaja Bruce McLaren olikin kotoisin Uudesta-Seelannista. Hän aloitti kilpa-autoilijan uralla ja seurasi Jack Brabhamia, joka perusti 60-luvun alussa oman tallin.

McLaren rakensi itse kilpurinsa vuodesta 1963 alkaen, ja vuonna 1966 hän tuli mukaan Formula 1:een. Kaksi vuotta myöhemmin pomo itse ajoi Spassa merkin ensimmäisen GP-voiton.

Kuolema Goodwoodissa

Kilpaa ajava insinööri McLaren kuoli 2. kesäkuuta 1970 testeissä Goodwoodissa. Hän ei ajanut Formula 1 -autolla, vaan CanAm-sarjaan tehdyllä M8D-tyypin kilpurilla. Auton takakatteet irtosivat täydessä vauhdissa, jolloin 650-heppainen auto menetti pitonsa ja osui ratavirkailijoille tehtyyn muurattuun katokseen. McLaren kuoli välittömästi.

Silloinen tiimipäällikkö Tyler Alexander muistelee tuolloin vielä nuoren firman mustinta hetkeä.

”Kuulin uutisen hotellissa Indianapoliksessa. Ajoimme silloin kaikissa sarjoissa, eli Formula 1:ssä, Formula 2:ssa, Indyssä ja CanAmissa. Brucen leski antoi kaikille työntekijöille vapaata McLarenin kuoleman jälkeisenä päivänä. Tästä huolimatta kaikki olivat hyvissä ajoin töiden alkaessa seuraavana aamuna tehtaalla. Tunsimme velvollisuutta Brucea kohtaan. Emme tehneet töitä hänelle, vaan hänen kanssaan.”

Alexander värvättiin jo vuonna 1963 mekaanikoksi. Hän lähti McLarenilta vuonna 1980, palasi takaisin kymmenen vuotta myöhemmin, ja nykyään Alexander toimii tiimin neuvonantajana. Myös kaikkien Texiksi kutsuma Ray Rowe on yksi niistä, jotka ovat olleet mukana alusta alkaen. Rowe työskentelee komponenttien rakentamisen parissa aina silloin, kun häntä huvittaa, vaikka Rowe on ollut jo pitkään eläkkeellä. Näillä molemmilla tervaskannoilla on elinikäinen pääsy tehtaalle, ja he kuuluvat veljeskuntaan, joka kutsuu itseään ”McLaren fellows” -nimellä. Klubiin kuuluvat kaikki ne, jotka ovat ansioituneet McLarenilla 50 vuoden aikana: Ron Dennis, hänen aiempi kumppaninsa Neil Trundle, osakas Mansour Oijeh sekä maailmanmestarit Alain Prost ja Mika Häkkinen. Kerhoon kuuluu tietysti myös Martin Whitmarsh, joka on toiminut tallipäällikkönä vuodesta 2009 alkaen.

McLarenin 50 vuoden taival jakautuu neljään eri aikakauteen tiimipäällikköjen mukaan. Tallin kokoelmista peräisin olevista neljästä autosta näkee, kuinka kauan Felthamissa, Colnbrookissa ja myöhemmin Wokingissa on jo eletty kilpa-autoilun ehdoilla. Tuplaspoilereilla varustettu vuoden 1969 M7A kertoo hulluista alkuajoista, kun asioiden opiskelemisen sijasta vain kokeiltiin eri juttuja. M23-mallin myötä McLaren onnistui vuonna 1974 edelleenkehittämään täydellisesti Lotus 72:n kiilamuotoideaa. McLaren MP4-4 Honda saavutti puolestaan johdonmukaisen mataluutensa vuoksi vuonna 1988 ainutlaatuisen menestyssarjan, kun sillä voitettiin 15 kisaa 16 osakilpailusta. MP4-27 oli kauden 2012 paras kilpuri, mutta sen kohtaloksi koituivat tiimin virheet ja tekniset ongelmat.

Neljä pomoa ja neljä johtamistyyliä

Bruce McLaren muurasi firman peruskiven. Hän oli teknikko, joka asetti tekniikan etusijalle, ja tämä pätee vielä nykyäänkin. Teddy Mayer oli puolestaan asianajaja, joka tunsi bisneksen kaikki kolot ja käytti niitä myös hyödykseen. Ron Dennis teki kilpa-autoilusta tiedettä. Kun muut työskentelivät vielä sattumanvaraisesti, hän luotti vain tietoihin ja analyyseihin. Joskus Dennis meni liian pitkälle täydellisyyden tavoittelunsa kanssa, mikä antoi tiimille kylmän ja robottimaisen imagon. Martin Whitmarsh jatkaa monessa suhteessa edeltäjänsä periaatteiden mukaan, mutta hän on onnistunut tekemään McLarenista jälleen inhimillisemmän. Tämä 55-vuotias englantilainen nostaa kaksi miestä jalustalle: ”Meillä ei ole Enzo Ferraria. McLarenin suurmiehet ovat Bruce ja Ron Dennis. Bruce oli karismaattinen johtaja, joka loi tallin tyhjästä. Ronilla oli puolestaan visioita firmaa ja koko urheilulajia varten”.

Bruce McLaren oli hyvä, mutta ei mitenkään erinomainen kilpa-autoilija. Hän saavutti vuonna 1960 MM-sarjan kakkostilan sekä vuosina 1962 ja 1969 sarjan kolmospaikan. McLaren voitti neljä Grand Prix’tä, vuonna 1966 yhdessä maanmiehensä Chris Amonin kanssa Le Mansin 24 tunnin kisan sekä kaksi CanAm-titteliä. Hänen suurin lahjakkuutensa näkyi teknisen ymmärryksen, organisoinnin ja luonnollisen auktoriteetin osa-alueilla. Tiimi osallistui 60 työntekijän voimin menestyksekkäästi neljään kilpasarjaan. Katottomilla urheiluautoilla ajettua tuottoisaa CanAm-sarjaa, jota säännöt eivät rajoittaneet, kutsuttiin leikkisästi ”Bruce and Denny Showksi”. Denny tarkoitti Denis Hulmea, joka oli McLarenin kaveri ja tallin ykköskuski. Ihmisten ja autojen siirtäminen silloisilla kuljetusvälineillä ympäri maailmaa kisoihin ja testeihin sekä kehityksessä mukana pysyminen eri osa-alueilla oli todellinen mestarisuoritus.

Kriisijohtaja Ron Dennis

Teddy Mayer oli jo McLarenin eläessä toimiston harmaa eminenssi. Tämä asianajaja modernisoi tallin, houkutteli Marlboron sekä Texacon myötä varakkaita sponsoreita ja saavutti firman kaksi ensimmäistä MM-titteliä Emerson Fittipaldin ja James Huntin ajamina. Tiimi joutui kuitenkin amerikkalaisen Mayerin johdolla myös ensimmäiseen suureen kriisiinsä. McLaren ei voittanut yhtään kisaa vuoden 1977 Japanin GP:n ja vuoden 1981 Englannin GP:n välillä. Tämä koitui Mayerin kohtaloksi. Pääsponsori Marlboro toi taloon marraskuussa 1980 Ron Dennisin. Hän oli entinen mekaanikko, joka oli noussut tiimipäälliköksi Formula 2:ssa ja osasi myydä hyvin itsensä. Toisin kuin Mayerilla, Dennisillä oli rohkeutta muutoksiin, ja lisäksi hänellä oli jonkin verran suuruudenhulluutta, joka tulkittiin ylimielisyydeksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Dennis näki, mitä McLaren tarvitsi, eli John Barnardin kaltaisen tähtisuunnittelijan sekä parhaat kuskit Niki Laudan, Alain Prostin ja Ayrton Sennan muodossa. Lisäksi tallilla oli Porsche, Honda ja Mercedes globaaleina moottorikumppaneina. Tiimi esiintyi aina ulospäin viimeisen päälle puunattuna, mikä teki vaikutuksen sekä sponsoreihin että autokonserneihin. Dennis pystyi vakuuttamaan, motivoimaan ja ajattelemaan asioita ennakolta. MTC-lyhenteellä tunnettu McLaren Technology Center on hänen käsialaansa, minkä Martin Whitmarsh tunnustaa ilman kateutta äänessään. Tämä Formula 1:n avaruuslaboratorio rakennettiin tähtiarkkitehti Sir Norman Fosterin suunnitelmien mukaan strutsitilan maille.

”MTC on Ronin henkilökohtainen riemuvoitto. Kun kuulin, että se maksaisi 360 miljoonaa puntaa, sanoin Ronille, että hän on hullu upottaessaan niin paljon rahaa tehtaaseen. Mutta se on nykyään käyntikorttimme.”

Urheiluautojen tuottama riski

Dennis myi liiketoiminnan osia Mansour Oijehille, Mercedekselle ja Bahrainin kuningashuoneen omistamalle säätiölle. Hänen piti lähteä mentyään liian pitkälle. Entinen mekaanikko Dennis asettui poikkiteloin Bernie Ecclestonen ja FIA:n kanssa, maksoi ennätyssuuret sakot sekä riitaantui kuskien, insinöörien ja moottorinvalmistajien kanssa. Hän jätti johdon Martin Whitmarshin käsiin omasta tahdostaan, kuten Dennis itse sanoo. On kuitenkin myös kuultu väitteitä, että muut osakkaat olisivat pakottaneet hänet siihen.

McLaren rakensi rohkeasti Mercedeksestä erottuaan katukäyttöön tehdyn urheiluauton neljänä eri malliversiona, ja firma kehitti itse auton pohjalevyn, moottorin, viihdelaitteet ja elektroniikan. Tämä koitui 18 kuukautta sitten melkein McLarenin kohtaloksi. Whitmarsh huokaisee helpotuksesta: ”Nyt olemme päässeet onnistuneiden USA:n ja Aasian bisnesten ansiosta pahimman yli. Tulemme tekemään voittoa aiemmin kuin odotettiin”.

Whitmarsh siirtyi vuonna 1989 British Aerospacelta McLarenille.

”British Aerospacella kävin läpi tavallisen johtajan uran koko firman poikki. Halusin siirtyä pienempään yritykseen, jolla oli jotakin tekemistä tekniikan kanssa”, hän kertoo.

Whitmarsh syytti Dennisiä ensimmäisenä siitä, että tämä ei osannut delegoida.

”Ron väitti tietysti päinvastaista. Kun välitankkaukset sallittiin jälleen vuonna 1994, Ron halusi välttämättä olla mies tikkarin varressa. Sanoin, että se ei ole oikea homma tiimipäällikölle. Hän myönsi sen ja pyysi minua uudistamaan tallia.”

Teknistä etumatkaa

Whirtmarsh jatkoi edeltäjänsä perintöä saumattomasti. Hän piiskasi insinöörejään etsimään teknistä etumatkaa. Vuoden 2010 niin sanottu F-putki on esimerkki siitä, että McLaren toimi usein edelläkävijänä. Putki kiellettiin monen muun asian tavoin. Kovin isku Whitmarshille oli aktiivisen pyöränripustuksen kieltäminen vuoden 1993 lopussa.

”Ferrari uhkasi lähteä sarjasta, jos FIA ei olisi kieltänyt tätä tekniikkaa. Ja kaikki vain siksi, koska he eivät itse päässeet systeemin kanssa sinuiksi”, hän sanoo.

Nykyään firma työllistää noin 2500 työntekijää. Kisaosasto (McLaren Racing) on vain yksi tukijalka. Lisäksi yrityksellä on katuauto-osasto (McLaren Automotive), teknologiakeskus (McLaren Applied Technologies), elektroniikkaosasto (McLaren Electronic Systems) ja catering-firma (McLaren Absolute Taste).

Kadulle tehdyt urheiluautot kuuluvat yrityskulttuuriin. Jo Bruce McLaren toi kauppoihin vuonna 1969 piensarjassa tehdyn M6GT:n. Kisatiimi on kuitenkin pysynyt ydinliiketoimintana. Viisi vuotta ilman mestaruuksia koitui Whitmarshin kohtaloksi, ja Ron Dennis palasi helmikuussa tallin pomoksi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.