Ensi-istumalta: Hyundai i20

03.09.2014 | Vesa Eskola

Kasvaneet ulko- ja sisämitat sekä parantunut laatuvaikutelma tekevät uudesta i20:stä houkuttelevan pikkuauton.

Offenbach, Hyundain Euroopan pääkonttori. Avarassa aulassa seisoo kuusi uutta iikakskymppistä, joihin toimittajat pääsevät tutustumaan ensi kertaa. Kuhina on melkoinen.

Hyundai-perheen tuorein tulokas on helppo tunnistaa tutun kuusikulmaisen maskin kautta. Kokonaisuus on moderni – ja jotenkin aikuismaisempi kuin mitä edeltäjässä. Yksi syy tähän löytyy auton kasvaneista ulkomitoista. Pituutta on tullut lisää neljä senttiä, eli i20:n kokonaismitta on nyt karvan yli neljä metriä. Uuden pohjalevyn myötä akseliväli on kasvanut 4,5 sentillä 2,57 metriin. Leveyttä on tullut lisää 2,4 senttiä, ja samalla korkeudesta on viilattu pois vajaat pari senttiä. Kokonaisuus on siis tiessä istuvamman näköinen kuin aikaisemmin. Korin muodot ovat syntyneet vain kivenheiton päässä Rüsselsheimissa, missä sijaitsee Hyundain teknologia- ja muotoilukeskus Euroopassa.

Kuskin kannalta asiat ovat kohdallaan. Istuma-asento on luonteva, ja ergonomia on kohdallaan. Kaikki on käden ulottuvilla. Sukulaisuussuhde tuoreeseen i10:een on selvä. Kovapintaista muovia on sisutuksessa jonkin verran – puolipehmeää on reilummin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös takapenkillä viihtyy; aikuisille on selvästi enemmän tilaa kuin ennen – normaalikokoisen kuskin taakse mahtuu hyvin istumaan toinen samanmittainen, ja polvitilaa jää vielä ylikin. Pääntila riittää takana yli 180-senttiselle.

Takaluukun takaa paljastuu välipohjalla jaettu 326-litrainen tavaratila. Tilan laajentaminen yli tuhat litraiseksi onnistuu kahdessa osassa kaatuvat takaselkänojat kippaamalla. Laajennettu tila on likimain tasapohjainen. Kontti on tämän kokoluokan kookkaimpia.

Nelisylinteriset moottorivaihtoehdot ovat ensi alkuun tuttuja bensa- ja dieselversioita. Bensakone on joko 1,25- (75 tai 84 hv) tai 1,4-litrainen (100 hv), kun diesel on joko 1,1- (75 hv) tai 1,4-litrainen (90 hv). Näitä tulee jatkossa täydentämämään myös kolmisylinterinen vaihteoehto.

Suomeeen uusi i20 saapuu keväällä 2015. Autosta tullaan esittelemään myöhemmin myös lennokkaampi 3-ovinen "coupé".

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.