Ensituntuma: BMW i8 -pistokehybridi – hitunen legendaa

30.08.2013 | Heinrich Lingner / AMS
Ensituntuma: BMW i8 -pistokehybridi – hitunen legendaa

BMW:n i-perheen prototyypillä, i8:lla on aina mukanaan polttomoottori.

Pistokehybridiin on asennettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen rivimoottori, joka valitun ajo-ohjelman perusteella antaa voimaansa takapyörille, lataa akkuja tai toimii lisäpainona takapyörille pelkällä sähköllä ajettaessa.

Pistokehybridin konsepti vaikuttaa naamioinnin takia matalalta ja leveältä, mutta ei kuitenkaan niin hyökkäävältä, kuin Frankfurtissa aikoinaan esitelty design-konsepti lasisine perhosovineen. Siitä huolimatta i8 on katseen naulitsija, ja ensimmäistä kertaa 30-vuoteen muistuttaa edes vähän legendaarista BMW M1:tä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Astuminen i8:aan on vaikeampaa kuin vuoden 1978 keskimoottoriseen kantaisäänsä. Ovet eivät avaudu kovin ylös ja etupenkkien välissä sijaitsee valtava hiilikuitumöykky. Sisäänpääsy onnistuu pienellä heilautuksella ja ovi sulkeutuu tukevalla humahduksella.

Sähkömoottori vetää etupyöriä ja bensiinimoottori takapyöriä, joten kyseessä on neliveto.

Kolmisylinterisestä moottorista lähtee täyteläinen ääni, vaikka soundia kuulemma parannetaan vielä tuotantoversioon.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.