Ensituntuma: VW Taigun – Tiguan junior

23.04.2014 | Jörn Thomas / AMS

Taigun on vielä konseptiasteella, mutta se on jo niin lähellä sarjatuotantoautoa, että pienen SUV:n kilpailijat saavat olla varuillaan.

Tapahtumapaikka on tuulinen maantie jossakin Lujanin lähellä Argentiinan pampalla. Kuorma-auton ovi aukeaa, ja sieltä rullaa ulos vajaat neljä metriä pitkä metallinsinisenä hohtava SUV 17-tuumaisten pyörien varassa. Sydämellisesti tervetuloa uuden Volkswagen Taigunin salaiseen ajoesittelyyn? Ei sentään, Wolfsburgin väki ei ole vielä ihan niin pitkällä.

VW:n vastaus Renault Capturin, Peugeot 2008:n ja Opel Mokkan kaltaisille suosituille pikku-SUV:eille esiteltiin vuonna 2012 vielä liikkumattomana näyttelykappaleena, ja se on tällä hetkellä ainoastaan konseptiauto.

Tiguanin pikkuveli ei ole mikään käsin veistetty Mars-kulkuneuvo, vaan hyvin lähellä tuotantomallia oleva Seasideblue Metallic -värinen jokapaikanhöylä.

Taigun ottaa selvästi SUV:n roolin Upin malliperheessä. Siinä on tyypilliset, mutta kuitenkin omaleimaiset mittasuhteet sekä viidellä sentillä 2,47 metriin jatkettu akseliväli. Auton leveys on 1,73 metriä ja korkeus 1,57 metriä. Asiakkaat haluavat nousta autoon sisään mukavasti ja tarkkailla liikennettä rennosti ylhäältä päin. Sille on kysyntää Etelä-Amerikan maissa, kuten Brasiliassa ja Argentiinassa, Euroopassa ja ehkä jopa Japanissa. Periaatteessa siis kaikkialla, jossa tarvitaan pientä, käytännöllistä ja tyylikästä jokapaikanhöylää.

Kaikki jipot eivät pääse sarjatuotantoon

Auton sisusta näyttää, että siitä on moneksi. Upin tavoin siellä dominoivat vaakasuorat ja selkeät linjat, joita muotoilijat ovat piristäneet muutaman jipon avulla. Niitä ovat esimerkiksi värien puolesta autoon sopivat juomapullot, kirjavat kumipidikkeet papereille tai ilmastoinnin suuttimien vieressä olevat ilmastoinnin säätimet, joissa on integroidut näytöt. Ne jopa toimivat. Ne eivät kuitenkaan todennäköisesti pääse tuotantomalliin, ja sama koskee myös kojelautaan kiinni napsautettavaa älypuhelinta infotainment-keskuksena.

Hanskalokeron yläpuolella oleva massiivinen kauhukahva vaikuttaa sen sijaan jo hyvinkin konkreettiselta. Matkustajat voivat tarvita sitä, kun uusi kolmisylinterinen turbo antaa kaikkensa ja Taigun taittuu ketterästi mutkiin. 110-heppainen ja 175 newtonin väännön tuottava 1.0 TSI täydentää suorasuihkutteisten litran kokoisten kolmisylinteristen moottorien (EA 211) valikoimaa ylöspäin. Se tulee käyttöön myös Up GT:ssä. Moottori voisi kiihdyttää Taigunin 9,2 sekunnissa nollasta sataan ja mahdollistaa 186 km/h:n huippunopeuden. Nämä ovat Volkswagenin arvioita, kuten myös 4,7 litran keskikulutusennuste.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pikkuturbo tuntuu ponnekkaalta jo nyt. Ennen sarjatuotantovaihetta koneen rohisevaa ääntä kuitenkin vielä hiotaan, ja makealta kuulostava turbon hukkaportin vinkunakin tulee vielä katoamaan. Moottorin terhakka veto ja tarkka kuusivaihteinen vaihteisto tuntuvat olevan jo sarjatuotantotasolla. Jos pitää 110 hepan tehoa liioitteluna 1000 kilon painoiseen autoon, Taiguniin saa myös 60- ja 75-heppaisia vaparikoneita.

Lisäksi dieselversio ja Eco-Upia vastaava erityisen taloudellinen maakaasumalli ovat mahdollisia. Etelä-Amerikan markkinoille voitaisiin tarjota vielä etanolikäyttöistä moottoria. Myös hieman korkeamman maavaran kanssa hyvin yhteensopiva neliveto olisi hyvinkin mahdollinen.

Tilankäyttö tuntuu vakuuttavalta

Matkustajien tilat vakuuttavat jo nyt. Volkswagenilla osataan tilankäyttö, ja Taigunissa on onnistuttu saamaan reilut sisätilat pieniin ulkomittoihin. Niinpä Upista peräisin olevilla etupenkeillä on riittävästi tilaa päälle ja olkapäille. Edes ovitaskut eivät osu jalkaan, ja takapenkkiläisillä on hieman lyhyillä istuimillaan mukavasti polvitilaa.

Konseptiauton takapenkille sopii kaksi henkilöä, mutta tuotantomallissa siellä olisi paikat kolmelle. Tavaratilassa on kaksoispohja ja varapyörälle tarkoitettu alakerta, ja luukun vetoisuus on 280 litraa. Takapenkit kaadettuina tila kasvaa peräti 987 litraan. Lisäksi kaksiosaisen takaluukun kannen alaosa toimii tarvittaessa istumapaikkana.

Kun konseptiauto vakuuttaa päättäjät ja sopiva tuotantopaikka on valittu, VW voisi toivottaa jo vuoden 2015 lopussa sydämellisesti tervetulleeksi Taigunin oikeaan ajoesittelyyn. Auto voisi olla vuoden 2016 alussa myynnissä, ja Saksassa sen hinnat alkaisivat noin 16 000 eurosta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.