Entistä sivistyneempi supersportti

10.12.2012 | Yrjö Lyytikäinen
Entistä sivistyneempi supersportti

Audin huippumallin uudistus on hillitty. Tärkein muutos on uusi kaksoiskytkinautomaatti.

Italian rantalomakohde Rimini nukkuu marraskuun alussa jo talviuntaan. Audi on kuitenkin raahannut paikalle uudistetun R8 Coupé- ja Spyder-mallistonsa.

Moottoriradan parkkipaikalla odottaa tulipunainen R8 V10 Spyder S Tronic, jonka 5,2 litran V10 kehittää tutut 525 hevosvoimaa. 

Ohjaus on paikaltaan lähdettäessä raskas, mutta se unohtuu heti mutkaisella pikkutiellä. Uusi kaksoiskytkinautomaatti pelaa kuin ajatus. Pääosin käsityönä valmistettava keskimoottoriauto on todella helppo ajettava. Magnetic Ride Control -alusta säätää iskunvaimennusta, ja Comfort-asennossa mukavuus on auton luonteen huomioon ottaen hyväksyttävä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 Kollega haluaa kuvata autoa katto alhaalla, ja rätti laskeutuu siististi piiloonsa. Ajelen tienpätkää edestakaisin ja kuuntelen moottorin murinaa, kunnes päätän painaa vaihdekepin juuressa olevaa Sport-nappia. 

Muutos on melkoinen. Pakoäänet syvenevät, moottori reagoi kaasuun herkemmin ja pienikin jarrun hipaisu ennen mutkaa saa automaatin vaihtamaan pykälää-paria pienemmälle. Tämä tapahtuu automaattisella välikaasulla ja pakoputkiston raivokkaan paukkeen säestämänä.

Kiihdytyksessä laulu katkeaa vain sekunnin murto-osaksi, ja vaihtoja voi hallita myös ohjauspyörän vivuista tai vaihdekepistä. Automaatti on vakiona V10-mallissa, vaikka manuaalikin on saatavana. V8-moottorin yhteydessä manuaali on vakio ja automaatti lisävaruste.

Ajokäytös radalla on turvallisen tuntuista ja helppoa, tuntuu kuin tehoa voisi olla enemmänkin. Hiukan takapainotteisen nelivedon ansiosta turha lipsuminen on miltei eliminoitu, ja liika yrittäminen kostautuu aliohjauksena ennen kuin maltillinen ajonvakautus puuttuu peliin. Hiilikuitujarrut hidastavat väsymättä rata-ajossakin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.