Erikoishaastattelussa Audi-pomo Stadler: ”Audin täytyy olla tunnistettavissa Audiksi ensisilmäyksellä”

19.11.2013 | Bernd Ostmann / AMS
Erikoishaastattelussa Audi-pomo Stadler: ”Audin täytyy olla tunnistettavissa Audiksi ensisilmäyksellä”

Audi-pomo Rupert Stadler kertoo merkin kasvusuunnitelmista, uusista malleista, teknisistä innovaatioista ja muotoilukielen kehittämisestä.

Eurooppalaiset automarkkinat ovat kriisissä. Onko aallonpohja jo saavutettu?

Stadler: Uskon, että Italiassa ja Espanjassa alamme vähitellen saavuttaa aallonpohjan. Ranskassa emme vielä. Saksassa kokonaismarkkinoiden ennuste on nyt noin 2,95 miljoonaa autoa vuodessa, mutta sekin saattaa edelleen laskea. Kysymys kuuluukin, kuinka vakaa on Iso-Britannia. Tällä hetkellä Iso-Britannian markkinoiden kysyntä kannattelee automarkkinoita Euroopassa. Pienemmässä mittakaavassa myös Venäjä vaikuttaa tasapainottavasti. Tällä hetkellä merkkejä taloudellisen tilanteen parantumisesta on niukasti.

Uskotteko, että tilanne paranee ensi vuonna?

Stadler: Euroopassa seuraavat 3–5 vuotta tulevat olemaan vaikeita. Silloinkin, vaikka joillakin markkinoilla kasvua tulisi ajoittain yksittäisiä prosenttiyksiköitä. Tosiasia on, että joillakin Etelä-Euroopan markkinoilla on saavutettu sellaisia aallonpohjia, joita ei ole ollut 20–30 vuoteen. Italiassa on viime aikoina myyty yhtä vähän autoja kuin vuonna 1979. Se on pelottavaa.

Kuinka sujuu bisnes Audilla?

Stadler: Me kasvamme, ja me kehitymme kokonaismarkkinoita paremmin. Olemme huhtikuun loppuun mennessä toimittaneet maailmanlaajuisesti yli 503 000 autoa. Se tarkoittaa 6,7 prosenttia plussaa. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä olemme voimakkaista investoinneista huolimatta tehneet tuottoa 11 prosenttia. Se on tämänhetkisessä tilanteessa melko hyvin.

Mitä tarvitsette vielä, jotta voitte lopulta ohittaa BMW:n?

Stadler: Me kuljemme askel askeleelta kohti kärkeä kuin kunnianhimoinen kymmenottelija. Myynti on yksi monista lajeista meidän tiellämme. Innovaatiovoima, asiakkaiden innostaminen, huippulaatu, muotoilu ja taloudellinen voima ovat muita yhtä lailla tärkeitä lajeja. Määrän suhteen pyrimme vuoteen 2020 mennessä yli kahteen miljoonaan autoon. Uudet tehtaat ovat yksi mahdollisuus kapasiteetin lisäämiseksi, mutta me selvitämme myös, missä meillä olisi valmistusmahdollisuuksia VW-konsernin sisällä. Miten se voi sujua, nähtiin jo Q3-mallin kohdalla Seatin Martorellin tehtaalla.

Teidän premium-kilpailijanne painavat kompaktiluokassa kaasun pohjaan. Miten aiotte vastata siihen?

Stadler: Me olemme uuden A3:n myötä erittäin hyvissä asemissa ja laajennamme perhettä johdonmukaisesti. Tuon sporttisen sedanin valmistus on alkanut meidän Unkarin tehtaallamme Györissä.  Se on suurenmoinen auto. Cabriolet tulee nyt, ja Q3 on varsinainen menestystarina. Ja meidän muotoilijoillamme ja insinööreillämme on vielä lisää erinomaisia ideoita.

Audista tulee yhä suuremmassa määrin SUV-merkki. Vuonna 2020 joka kolmas Audi tulee olemaan SUV.

Stadler: Asiakkaiden kiinnostus SUV-malleja kohtaan kasvaa maailmanlaajuisesti, ja me aiomme jatkaa menestystämme uusilla tuotteilla ja erottuvalla muotoilulla, samalla tavoin kuin onnistuimme Q7-, Q5- ja Q3-mallien kanssa.

Miten se muuttaa merkin ydinarvoja?

Stadler: Merkin, joka haluaa pysyä menestyksekkäänä, täytyy kehittyä eteenpäin. Me teemme sitä Audilla jatkuvasti, ilman että käymme käsiksi merkin ydinarvoihin.

Tuleeko Audilta plug-in-hybridi jokaiseen sarjaan?

Stadler: Tulemme laajentamaan plug-in-teknologian käytön koskemaan koko mallitarjontaamme. Samoin kuin MQB-perusrakenteeseen perustuvien mallien kohdalla, me tulemme käyttämään tätä voimanlähdettä myös MLB-perusrakenteeseen perustuvien mallien kohdalla, eli myös Q7-, A8-, A6- ja A4-malleissa.

Mitä lisäkustannuksia siitä tulee asiakkaille?

Stadler: Meidän täytyy sulloa autoon akkuja, jotka mahdollistavat 50 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Sillä on tietysti tänä päivänä vielä hintansa, mutta teknologisen kehityksen ja skaalavaikutusten kautta hinta paranee.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tuletteko saavuttamaan CO2-tavoitteet?

Stadler: Kyllä. Tavanomaisten polttomoottorien kohdalla näemme vielä jonkin verran potentiaalia pienentää kulutusta. Samanaikaisesti laajennamme tarjontaamme vaihtoehtoisilla voimanlähteillä. A3 plug-in-hybridin CO2-päästöt ovat 35 grammaa kilometriä kohden. Se vastaa 1,5 litran kulutusta 100 kilometriä kohden. Maakaasukäyttöinen A3 G-Tron saavuttaa 85 gramman CO2-päästöt. Tällä hetkellä pääsemme A3 TDI:llä 99 gramman päästöihin, ja tulevaisuudessa turbodiesel tulee olemaan tarjolla 85 gramman päästöillä. Nämä ovat meidän majakkamme. Mutta tietysti otamme isoja askeleita eteenpäin tehokkuuden suhteen myös valmistajana. Uusimmissa tutkimuksissa menestymme selvästi Mercedestä ja BMW:tä paremmin.

Audi-muotoilua kritisoidaan usein. Monet pitävät sitä liian yhdenmukaisena. Mikä tulee muuttumaan?

Stadler: Audin täytyy olla tunnistettavissa Audiksi aina jo ensisilmäyksellä. Me tulemme terävöittämään muotoiluamme ja erottamaan A- ja Q-mallien keulan vahvemmin toisistaan. Erityisesti tulevien Q-mallien muotoilu tulee olemaan sporttisempi ja tunteisiin vetoavampi.

Entä A-mallien kohdalla?

Stadler: Jos katsotaan sporttista A3 sedania, siinä ei ole mitään koukeroista, se on kauttaaltaan onnistunut kompakti auto. Se on täysosuma, koska sen arkkitehtuuri ja estetiikka sopivat täydellisesti.

Pelkäättekö Mercedeksen uuden S-sarjan teknisiä innovaatioita?

Stadler: En. Myönnän, että tämä malli tarjoaa huomattavan paljon toimintoja avustin- ja alustajärjestelmien suhteen. Mutta uraauurtavien teknisten läpimurtojen kuten automatisoidun ajamisen suhteen me olemme edellä.

Tuleeko Q7 olemaan se auto, jolla te seuraatte?

Stadler: Kyllä, Q7 tulee teknologisesti olemaan mukana kärkikahinoissa. Se tuo mukanaan avustinjärjestelmien seuraavan sukupolven, yhdistettynä uusimpiin verkottumis- ja navigointipalveluihin sekä varsinaiseen kvanttihyppäykseen valaisintekniikassa.

Käytättekö tekin stereokameraa?

Stadler: Meidän tämänhetkinen monokameraa käyttävä systeemimme on erittäin tarkka ja suorituskyvyltään todella laaja-alainen.

Milloin tulossa on täysin automaattinen ajaminen?

Stadler: Automatisoidun ajamisen suhteen me olemme johtoasemassa. Kysymys siitä, koska nämä asiat saadaan tuotantoon, on todella monimutkainen, ja vastaus riippuu ratkaisevasti muun muassa vastuukysymyksistä ja lakisääteisistä määräyksistä. Sen sijaan pysäköintiavustimen seuraava taso tulee varmasti nopeasti.

Kuinka vahvasti priorisoitte tila-auto-projektianne?

Stadler: Siitä on olemassa erinäisiä ajatuksia, mutta ei vielä päätöstä.

Tuleeko tila-auto perustumaan MQB-pohjalevyyn?

Stadler: Se olisi yksi mahdollisuus, mutta päätöksenteolle ei ole vielä perusteita.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.