Erikoishaastattelussa Audin kehitysjohtaja Wolfgang Dürheimer: ”Minua eivät kiinnosta huonot kompromissit”

13.11.2013 | AMS
Erikoishaastattelussa Audin kehitysjohtaja Wolfgang Dürheimer:  ”Minua eivät kiinnosta huonot kompromissit”

Audin kehitysjohtaja Wolfgang Dürheimer kertoo Audin vahvuuksista ja heikkouksista.

Onko teillä jonkinlainen salainen resepti uran suhteen?

Dürheimer: Tärkeintä on pitää hauskaa sen parissa, mitä ammatikseen tekee. Minulla on tähän mennessä ollut onni työskennellä aina sellaisten projektien parissa, jotka ovat tuottaneet minulle iloa. Pääasiassa kyse on ollut autojen ja moottoripyörien kehittämisestä sekä kaduille että moottoriradoille. Minulle tärkeää on myös toimia esikuvana omalle miehistölleni ja kohdella kanssani työskenteleviä ihmisiä hyvin ja reilusti. Ennen kaikkea työskentelen ahkerasti ja erittäin tarkasti ja teen samalla itse tulosta. Se on tähän mennessä näyttänyt johtavan menestykseen.

Onko teille suuri muutos ryhtyä kaikkien Porschella vietettyjen vuosien jälkeen Audin kehitysjohtajaksi?

Dürheimer: Kyllä, muutos on valtava. Aikaisemmin olen työskennellyt yrityksissä, jotka ovat valmistaneet selvästi pienempiä kappalemääriä. Ajatellaan vaikka Bugattia. Siellä valmistimme vuodessa noin 45–50 suuritehoista superurheiluautoa täsmälleen asiakkaan toiveiden mukaisesti – kappalehintaan, joka vaihteli 1,5 ja kahden miljoonan euron välillä. Kun huippunopeus on yli 400 km/h, voidaan jo puhua erittäin korkeatasoisesta autotekniikasta. Vuonna 2011 Bentley kyllä myi 150-kertaisen määrän Bugattiin verrattuna, mutta kun kyse on 7000 autosta, puhutaan vielä todella eksklusiivisesta ja elitistisestä myynnistä.  Kun aloitin vuonna 1999, Porsche myi noin 40 000 urheiluautoa vuodessa, ja sen jälkeen kehitystä on tapahtunut paljon. Nyttemmin Cayennen ja Panameran myötä ensiluokkaisia urheiluautoja valmistetaan ja myydään jo yli 100 000 kappaletta. Audi sen sijaan valmistaa tänä vuonna yli 1,4 miljoonaa autoa. Se on valtava määrä ja minulle aivan uusi ulottuvuus. Quattro GmbH:n kautta kohtaan kuitenkin RS-mallien yhteydessä jälleen asiakkaita, rakenteita ja prosesseja, jotka eksklusiivisuudessaan, yksilöllisyydessään ja tehokkuudessaan ovat minulle erittäin tuttuja.

Mitä te sitten teitte Bentleyllä ja Bugatilla niin hyvin, että teidät kutsuttiin näin nopeasti Audille?

Dürheimer: Tarkan vastauksen tähän kysymykseen voi antaa ainoastaan professori Winterkorn itse. Itse uskon, että sillä oli jotain tekemistä laajan kokemusvarastoni kanssa. Tunnen oloni hyväksi teknisellä ja kaupallisella alueella ja tuon mukanani kokemusta suuritehoisten autojen kehittämisestä, moottoripyörätekniikasta ja moottoriurheilusta. Bentley ei minun aloittaessani ollut taloudellisesti kovinkaan vahvoilla. Mutta minä löysin sieltä paljon substanssia, ja kokonaissysteemissä tarvitsi muokata ainoastaan muutamia elementtejä, jotta Bentleystä tuli liiketaloudellisesti menestyvä. Sen minä tein. Sitä kautta teimme vuoden sisällä hienon suunnanmuutoksen. Minua eivät kiinnosta huonot kompromissit, vaan yritän aina saada aikaan parhaan mahdollisen lopputuloksen. Etupäässä minua kiinnostavat voitot vertailutesteissä ja kilpailuissa. 

Missä asioissa näette Audilla parantamisen varaa?

Dürheimer: Audi toimii monilla alueilla mittapuuna. Hyviä esimerkkejä ovat quattro-teknologia, Audi Ultran kevytrakenneteknologia tai Audi R8:n korkeakierroksiset V10-moottorit. Audi on mittapuu myös sisätilojen muotoilun ja arvokkuuden suhteen. Mielestäni kyse on jo olemassa olevan etumatkan lisäämisestä. Siinä minua auttaa varmasti myös Bentleyllä saamani kokemus. Laadukkuuden, nahan ja puun käytön sekä yksityiskohtien työstämisen suhteen Audi voi ottaa oppia Bentleystä.

Entä missä asioissa Audi ei vielä toimi mittapuuna?

Dürheimer: CO2-päästöjen ja polttoaineenkulutuksen suhteen näen joidenkin mallien kohdalla vielä kirittävää. Myös moottoriurheilun saralla on vielä tehtävää, sillä DTM:ssä emme tänä vuonna todellakaan olleet parhaimmillamme, vaikka Audi vuonna 2012 voittikin FIA World Endurance Championship -sarjan. USA:ssa meidän markkinaosuuttamme voisi vielä laajentaa, samoin kuin muutamilla muilla vientimarkkinoilla. Kaiken kaikkiaan Audi on mielestäni todella hyvissä asemissa.

Minkälainen on mielestänne ulkoisen muotoilun tilanne?

Dürheimer: Olen kuullut kritiikkiä monilta markkinoilta, emmekä me muutamien mallien kohdalla ole mielestäni vielä päässeet tavoitteeseemme. Siitäkin huolimatta, että jotkut malleistamme ovat todellisia katseenvangitsijoita. Uudesta A3:sta tuli erinomainen, A8 on tällä hetkellä todellinen klassikko, ja R8 on suorastaan ikoni. Ulkoisen muotoilun vetovoiman ja toteutuksen laadun sekä kokonaisvaikutelman täsmällisyyden suhteen Audi toimii niin ikään mittapuuna. Sitä ei tällä hetkellä osaa kukaan maailmassa paremmin. Syynä siihen ovat meidän oma työkalutehtaamme ja pikkutarkka työskentely kehityksessä ja tuotannossa. Tulevaisuudessa tulen yhdessä muotoilijoidemme kanssa vaikuttamaan siihen, että eri mallisarjat erottuvat ulkonäkönsä suhteen vahvemmin tosistaan. A8-mallin ajaja tulee tulevaisuudessa löytämään autostaan yksityiskohtia, jotka erottavat sen selvästi A4- ja A6-malleista. Tavoite kuuluu seuraavasti: eteenpäin yhä isommin askelein, enemmän rohkeutta uusiin linjoihin. Minä olen kuitenkin myös perheihminen, ja kuuluminen perheeseen tuleekin näkymään tulevaisuuden Audeissa yksiselitteisesti ja selvästi.

Mitä prioriteetteja teillä on nyt?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Dürheimer: Tammikuussa 2013 aloitimme suuren innovaatiokampanjan, myös siitä syystä, että pitäisimme asiakkaille antamamme lupauksen ”teknisestä etumatkasta”. Tulemme edelleen työskentelemään johdonmukaisesti quattro-teeman parissa. Audi on yhtä kuin quattro ja quattro on nerokas. Etusijalla on myös kevytrakenneteknologia, jonka avulla pyrimme saavuttamaan asetetut CO2-tavoitteet ja pitämään Audi-mallien ajodynamiikan korkeimmalla tasolla. Moottorien suhteen pyrimme edelleen vähentämään kulutusta, mutta me pyrimme myös saavuttamaan vertailussa parhaan tehon litraa kohti. Ennen kaikkea haluamme sijoittaa Audi E-Tronin sarjatuotantomallien joukkoon. Aiomme ottaa ison askeleen ulkoisessa muotoilussa sekä määrittää suunnan, jolla tulemme menestymään moottoriurheilussa vieläkin paremmin.

Miksi R8 E-Tron -projektinne laitettiin jäihin?

Dürheimer: R8 E-Tronissa on paljon uutta teknologiaa, se on loppuun asti kehitetty ja valmis sarjatuotantoon. Mutta me Audin johtokunnassa emme tällä hetkellä näe mahdollisuutta tienata sillä rahaa. Opimme paljon kehittäessämme sitä ja kaikki oppimamme tulee nyt tuotannossa olevien E-Tron-mallien, erityisesti plug-in-hybridien, hyödyksi. Mielestäni päätöksemme luopua sarjatuotannosta on oikea.

Miten aiotte kehittää auton multimediatoimintoja eteenpäin, etenkin kosketuslevyn suhteen?

Dürheimer: Me tarjoamme verkottumista autossa Audi Connect -teknologiamme puitteissa. Integraalinen osa tätä tarjontaa on kosketuslevyteknologia, joka sallii myös monimutkaisten kiinalaisten merkkien tunnistamisen. Keskipitkällä aikavälillä Kiinan osuus meidän kaupankäynnistämme on 30 prosenttia.

Miltä näyttää tilanne head-up-näytön suhteen?

Dürheimer: Head-up-näyttö perustuu teknologiaan, jota aiomme tulevaisuudessa viedä johdonmukaisesti eteenpäin. Siinä on selviä etuja, sillä se ei juurikaan vie ajajan huomiota pois liikenteestä ja olennaiset tiedot saadaan näkyviin ajajan välittömään näkökenttään.

Aiotteko käyttää TFT-näyttöjä, jotka ovat vapaasti konfiguroitavissa?

Dürheimer: Minulle on tärkeää, että meidän fanimme, lapset ja nuoret, pystyvät myös tulevaisuudessa näkemään ulkoapäin, kuinka nopeasti meidän automme voivat kulkea, kun he painavat nenänsä auton sivulasiin. Olen kuitenkin vapaasti ohjelmoitavien näyttöjen innokas kannattaja, ja me käytämme paljon energiaa saadaksemme tuon tekniikan tuotantoon.  Emme kuitenkaan suunnittele antavamme ohjelmointia asiakkaiden käsiin, vaan aiomme pikemminkin tarjota asiakkaillemme erilaisia moodeja, esimerkiksi mukavuutta pitkiä ajomatkoja varten, yksilöllisyyttä kaupunkiajoa varten ja sporttisuutta nopeampaa ajoa varten.  Näyttöjä tulee keskipitkällä aikavälillä olemaan meillä joissakin malleissa myös taustapeilin paikalla.

Voisitteko kuvitella Audin tarjoavan ajonautintoa myös kolmisylinterisellä moottorilla?

Dürheimer: Kyllä, se on sylinterimäärä, jonka parissa työskentelemme intensiivisesti, ja lähden siitä, että tulevaisuudessa se tullaan näkemään myös joissakin Audi-malleissa. Kolmisylinterinen moottori on downsizing-teknologian klassinen edustaja, vähemmän sisäistä kitkaa, pienempi sylinterimäärä. Se johtaa väistämättä pienempään polttoainekulutukseen ja pienempiin CO2-päästöihin.

Kun te haluatte rentoutua, mitä teette silloin?

Dürheimer: Minulle tärkeitä ovat perhe, ystävät ja urheilu. Lisäksi minulla on vielä monipuolinen sivutyö. Olen sertifioitu hiihdonopettaja, käyn joka vuosi täydennyskoulutuksessa ja voisin jopa johtaa hiihtokoulua. Rentoutumiseen kuuluu minulla myös aktiivinen ja rikkoutumaton ystäväpiiri Allgäussa, siis siellä mistä olen kotoisin. Hei eivät tunne minua johtajana, vaan ystävänä ja uskollisena kumppanina kaikkien näiden vuosien ajalta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.