Erikoishaastattelussa Audin tuotekehitysjohtaja Ulrich Hackenberg: "Organisaatiomme on ultratehokas"

05.03.2014 | AMS
Erikoishaastattelussa Audin tuotekehitysjohtaja Ulrich Hackenberg: "Organisaatiomme on ultratehokas"

Esitimme Audin tuotekehitysjohtajalle Ulrich Hackenbergille kolme kysymystä Audin, Lamborghinin ja Ducatin asemoinnista VW-konsernissa.

Miten Audi erottuu konsernin sisällä?

Hackenberg: Audi valmistaa sporttisia ja dynaamisia autoja kompaktiluokasta luksusautoihin.

Menestymme tuotevalikoimamme myötä markkinoilla niin hyvin, että olemme yksi premium-luokan johtavia merkkejä. Audilla on pitkät perinteet avainteknologioiden osalta, joihin kuuluvat jatkuva neliveto, älykkäät kevytrakenteet tai taloudelliset voimanlähteet. Olemme usein tuoneet näitä teknologioita suoraan kilparadoilta kadulle. Quattro ja TDI-moottori ovat esimerkkejä tästä. Audille on ominaista myös taidokas muotoilu ja ylivoimainen työn laatu.

Innovaatioiden ja autojen taustalla on innostunut ja sitoutunut henkilöstö. Organisaatio on lisäksi merkkien ja perusrakenteiden rajat ylittävän yhteistyön ansiosta ultratehokas. Rakennamme tulevaisuuden menestystä myös uusien avainteknologioiden avulla. Yksi niistä on pistokehybridi esimerkiksi Audi A3 E-Tronissa. Sen avulla näytämme, kuinka dynaamista tulevaisuuden liikkuminen tulee olemaan Audilla. A3 E-Tronissa on 204 heppaa, ja sen huippunopeus on 222 km/h. Autolla pääsee 50 kilometriä pelkällä sähköllä ja lisäksi 890 kilometriä hybridinä. Kaiken tämän saa 1,5 litran normikulutuksella 100 kilometrillä.

Mitä erityistä Lamborghinissa on?

Hackenberg: Merkki on asemoitu äärimmäisen terävästi, minkä voi päätellä myös siitä, että se tarjoaa ainoastaan kahta superautoihin kuuluvaa mallisarjaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Se on italialainen merkki, jolla on pitkät perinteet ja maaginen vetovoima. Tekniikan osalta Lamborghini on tunnettu alumiinista ja hiilikuidusta tehdyistä johdonmukaisista kevytrakenteista, nelivedon mukanaan tuomasta ylivoimaisesta pidosta, turvallisuudesta, äärimmäisen tarkoista alustoista ja tietysti ehdottoman radikaalista muotoilusta.

Lamborghini mahdollistaa kompromissittoman sporttisen ajamisen. 700-heppainen (515 kW) ja 690 newtonin väännön tuottava V12-moottori on ainutlaatuinen superautojen maailmassa.

Mitä Audi aikoo saavuttaa Ducatin avulla?

Hackenberg: Ostamalla italialaisen premium-merkki Ducatin Audi on löytänyt juurensa ja palannut moottoripyörämarkkinoille.

Audilla ja Ducatilla on monia yhteisiä etuja, ja merkit harjoittivat jo yhteistyön ensimmäisenä vuotena intensiivistä ajatustenvaihtoa teknologian tasolla. Vietin kesälomallani muutaman päivän Ducatin tehtaalla. Erityisesti korkealle kiertäviin ja tunnusomaisen soundinsa tuottaviin moottoreihin liittyvä asiantuntemus teki minuun vaikutuksen, mutta myös Ducatin kokemukset teknologian visualisoinnissa olivat vaikuttavia. Ajatelkaapa legendaarisen 916:n putkirunkoa, joka on edelleenkehitetyssä muodossaan tyypillistä Ducatin malleille vielä nykyäänkin. Se on myös erinomainen esimerkki siitä, kuinka käytetyt materiaalit ja korkealuokkainen työn laatu saadaan näkyville.

Lisäksi Bolognassa työskentelevillä 1100 kollegallamme on kattava tietotaito kevytrakenteiden, alustan säätöjärjestelmien ja venttiilien ajoituksen suhteen. Kun tämä yhdistetään selkeisiin prosesseihin sekä korkeaan osaamiseen, uskomme, että Ducatilla on hyvinkin potentiaalia asemoitua menestyksekkäästi uusilla malleilla uusille markkinasegmenteille.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.