Erikoishaastattelussa BMW-pomo Diess – ”Pistokehybridi kaikkiin sarjoihin”

27.01.2014 | Jens Katemann ja Bernd Ostmann / AMS
Erikoishaastattelussa BMW-pomo Diess – ”Pistokehybridi kaikkiin sarjoihin”

BMW:n kehitysjohtaja Herbert Diess kertoo saksalaismerkin tarjonnasta vuoteen 2014 asti, ydinarvoista ja e-mobiliteetista.

Te aiotte laajentaa tarjontaanne X-mallien kohdalla entisestään. Mikä rooli SUV-malleilla on teidän strategiassanne?

Diess: Mehän olimme X1-, X3-, X5- ja myös X6-mallin kohdalla edelläkävijä tässä segmentissä. Kaikkien neljän mallin myynti on ylittänyt selvästi odotuksemme.  Myös Mini Countrymanin kohdalla saimme kolmantena tuotantovuotena kirjata jälleen 15 prosentin kasvun. Se osoittaa, että asiakkaat hyväksyvät Mini-merkiltä myös isompia ajoneuvokonsepteja. Kaiken kaikkiaan SUV-segmentti on kasvamassa entisestään maailmanlaajuisesti, nyt myös Kiinassa. Se on trendi, joka minun arvioni mukaan tulee vielä jopa vahvistumaan. Siksi aiomme laajentaa tarjontaamme tällä alueella johdonmukaisesti, esimerkiksi vuodesta 2014 lähtien ilmestyvällä X4-mallilla.

SUV-malleja ei tähän asti ole pidetty minään varsinaisina säästöihmeinä. Mikä rooli hybriditekniikalla, ja ennen kaikkea plug-in-hybrideillä, on X-valikoimassa?

Diess: Dieselillä saavutamme jo nyt erittäin hyviä kulutusarvoja. Se on mielestäni etenkin isojen SUV-mallien kohdalla selvästi tehokkain voimanlähde pitkällä aikavälillä. Myös USA:n markkinoilla diesel on saavuttanut yhä enemmän hyväksyntää. Esimerkiksi X5-malleissa myymme USA:ssa 30 prosenttia autoista dieselmoottorilla varustettuna. Siitä huolimatta kysymyksenne plug-in-hybrideistä on aiheellinen. Kun otetaan huomioon kunnianhimoiset CO2-tavoitteet ja yhä tiukentuva pakokaasulainsäädäntö, lähden siitä, että pistokehybridi tulee ajan mittaan löytymään kaikista sarjoistamme.

Nyt tulossa on yhä enemmän pieniä ja kompakteja autoja etuvetoisena, kuten Minin ja 1-sarjan seuraavat sukupolvet, jotka perustuvat yhteen yhtenäiseen perusrakenteeseen. Sopiiko tämä yhteen BMW:n ydinarvojen kanssa?

Diess: Vuoden 2014 loppuun mennessä tuomme BMW Groupin kokonaisvalikoiman puitteissa 22 uutta mallia, joista kymmenellä ei ole edeltäjää. Pitkällä aikavälillä etu- ja nelivetoisten ajoneuvojen osuus tulee varmasti kasvamaan. Vihjaatte kysymyksellänne, että perinteinen takaveto ei enää olisi hallitsevassa asemassa BMW:llä. Se ei pidä paikkaansa, sillä esimerkiksi 3-, 5-, ja 7-sarja tulevat edelleen olemaan tarjolla takavetoisena. Mutta myös etuvetoisten BMW-mallien kohdalla tulemme tarjoamaan asiakkaille heidän BMW:ltä odottamaansa ajamisen iloa.

Teiltähän puuttuu Smart Fortwon tyylinen kaksipaikkainen kaupunkiauto?

Diess: Meidän kaupunkiautomme on BMW i3. Olemme ajoittain tutkineet kaksipaikkaisen auton markkinapotentiaalia, eikä se meidän mielestämme ole riittävä BMW:lle. Meidän intensiivinen markkinatutkimuksemme ennen BMW i3:n kehittämistä paljasti myös, että asiakkaat toivovat täysiveroista ajoneuvoa neljällä istuimella ja riittävällä tavaratilalla.  

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tarvitaanko Saksassa i3:n kaltaisten sähköautojen käyttöönottoa varten valtiollista tukea?

Diess: Meidän näkökulmastamme e-mobiliteetti on seuraava iso askel. Jos siitä halutaan tehdä maailmanlaajuinen vientimenestys, tarvitaan ensin vahvat kotimaan markkinat. Ja niiden luominen onnistuu alussa ainoastaan kannustimien avulla.

Sähköautojen toimintamatka ei oikein riitä lomamatkoihin. Mitä ajattelette tämän asian suhteen aiheesta carsharing?

Diess: Olemme vakuuttuneita siitä, että sen kaltainen tarjonta tulee lisääntymään. Jos asiakkaat arkipäivisin ajavat i3:lla, voisi heille viikonlopuksi mahdollistaa vaihdon toiseen ajoneuvoon. Meillä on maailmanlaajuisesti 75 000 carsharing-asiakasta, ja kysyntä kasvaa kuukausittain kaksinumeroisin luvuin.

Onko tämä teille kannattavaa liiketoimintaa?

Diess: Jos jätetään pois alun investoinnit, on se todellakin kannattavaa liiketoimintaa.

Kuinka suuri merkitys on autonomisella ajamisella?

Diess: Me edustamme ajamisen iloa. Mutta ratissa vastaan tulee myös tilanteita, jolloin ajaminen ei vain ole hauskaa, kuten esimerkiksi ajettaessa ruuhkassa tai erittäin hidasvauhtisilla teillä. BMW i3:ssa on jo avustintoiminto, joka ottaa ruuhkassa vastuulleen ajonopeuden säätelyn sekä pitkittäis- ja poikittaisohjauksen. Me teemme todella paljon tutkimusta tällä alueella. Me haluamme viedä asiaa eteenpäin, esimerkiksi pysäköintitalossa tapahtuvan autonomisen pysäköinnin suhteen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.