Erikoishaastattelussa Daimler-pomo Dieter Zetsche: Harmittaako Audin ja Bemarin menestys?

22.11.2013 | Ralph Alex ja Jens Katemann / AMS
Erikoishaastattelussa Daimler-pomo Dieter Zetsche: Harmittaako Audin ja Bemarin menestys?

Daimler-pomo Dieter Zetsche kertoo ajatuksiaan takaa-ajoasemasta suhteessa Audiin ja BMW:hen, yhteistyöstä Renault/Nissanin kanssa ja uudesta C-sarjan kilpailijasta CLA:sta.

Teillä on esittää yrityksen historian parhaat luvut, mutta silti kilpailijanne Audi ja BMW ovat menestyneet vieläkin paremmin. Harmittaako se teitä?

Zetsche: Kaikki on suhteellista. Meillä on omassa kehityksessämme juuri nyt meneillään erittäin hyvä kausi. Mutta toisilla on menossa vielä parempi kausi. Olemme merkillemme sen velkaa, että asetamme päämääräksemme olla parempia kuin muut. Aiomme tehdä kaiken tarvittavan, jotta pääsisimme tähän tavoitteeseen mahdollisimman nopeasti.

Oliko teillä hyvä tunne sopiessanne yhteistyöstä Renault/Nissanin kanssa?

Zetsche: Tunnen Carlos Ghosnin jo hänen Brasilian ajoiltaan, me luotamme toisiimme. Se on tärkein perusedellytys onnistuneelle yhteistyölle. Lisäksi olemme suunnitelleet kaiken hyvin rationaalisesti. Me keskitymme edistämään niitä asioita, jotka todella hyödyttävät yhteistyön jokaista osapuolta, aina kontrolloidusti ja projektikohtaisesti. Yksi erittäin tärkeä teema meille on merkki.

Mitä se tarkoittaa konkreettisesti?

Zetsche: Me suojelemme merkkejä johdonmukaisesti, mutta käytämme samalla hyväksemme kaikki tarjolla olevat mahdollisuudet. Jos laajennamme olemassa olevaa Nissanin moottoritehdasta Tennesseessä Yhdysvalloissa, jotta voimme rakentaa siellä Mercedes-moottoreita sekä meidän että Nissanin käyttöön, on se edullisempaa kuin rakentaa kokonaan uusi tehdas.

Ettekö näe siinä mitään riskejä?

Zetsche: Nissan rakentaa moottorit meille meidän toimeksiannostamme. Ne ovat Mercedes-moottoreita, jotka me olemme kehittäneet alusta loppuun. Auto motor und sport kyseli jokin aika sitten, kuinka tärkeää auton ostajalle on se, kuka moottorin on toimittanut. Olin yllättynyt siitä, kuinka isolle osalle ostajista moottorin alkuperä oli yhdentekevä. Asiassa on tapahtunut paljon muutosta.

Missä määrin?

Zetsche: Me käytämme ajoneuvoissamme 30-prosenttisesti osia, jotka valmistamistamme itse. Loppuosa on lähtöisin alihankkijoilta, jotka toimivat tiukasti meidän ohjeidemme mukaan.

Nämä ovat varmasti faktoja, mutta onko kyse myös asiakkaiden tunteista?

Zetsche: Kyllä. Mutta tähän mennessä negatiivisia reaktioita on ollut paljon vähemmän kuin olimme pelänneet. Meillä on nyt A-sarjassa ohjeidemme mukaisesti edelleen kehitetty Renault-perustainen moottori, josta olemme saaneet yksinomaan positiivista palautetta.

Oletteko tähän mennessä aloittaneet useampia projekteja kuin olitte suunnitelleet?

Zetsche: Yksiselitteisesti ”useampia”. Mutta meidän päämääränämme ei ole haalia mahdollisimman monia projekteja, vaan tuottaa mahdollisimman paljon lisäarvoa kaikille osallisille. Toki mahdollisuuksia on avautunut paljon enemmän kuin aluksi ajattelimme, ja Nissanin kuten myös premium-merkki Infinitin merkitys on ollut odotettua suurempi. Aluksi kumppanuudesta sovittiin pikemminkin meidän ja Renaultin välillä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 Viekö A-sarjaan perustuva etuvetoinen CLA-sedan ostajia C-sarjalta?

Zetsche: Tässä asiassa minun täytyy oikaista teitä: CLA:n kohdalla kyse on neliovisesta coupésta, joka ilmestyy myös nelivetoisena. Olen ollut tässä bisneksessä mukana 36 vuotta. Jokaisen uuden mallin kohdalla ajatellaan, että uusi malli on vahingoksi jollekin toiselle oman valikoiman mallille. Minä en tällaisesta ajattelusta välitä.

Miksi ette?

Zetsche: Jokainen uusi auto täytyy tehdä niin hyvin kuin mahdollista ja tavoitteena on voittaa mahdollisimman monta asiakasta kilpailijoilta. Ehkä myös osa meidän asiakkaistamme kiinnostuu CLA:sta. Mutta on se kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, että asiakkaamme siirtyisivät kilpailijalle.

BMW luottaa kolmisylinteriseen, miksi teillä ei Smartia lukuun ottamatta ole yhtäkään?

Zetsche: Siitä on ollut keskustelua valmistajien välillä. Me uskomme, että nelisylinterinen samalla iskutilavuudella – ja samalla tehokkuudella – on edullisempi vaihtoehto esimerkiksi mukavuuden kannalta.

Miksi Daimler ja Renault/Nissan eivät fuusioidu?

Zetsche: Me olemme ehkä juuri siksi niin tyytyväisiä yhteistyöhömme, koska kyse ei ole fuusiosta. Ajattelemme tässä asiassa myös omaa yrityshistoriaamme.

Tarkoitatte Chrysler-fuusiota. Seuraava kysymys: Onko teidän mielestänne sopivaa, että te turvallisuuden edelläkävijänä mainostatte A-sarjaa mainoksella, jossa nainen ajaa autoa stilettikorkokengissä ja tekee 180 asteen pyörähdyksen?

Zetsche: Äitini on 90-vuotias ja asuu vanhainkodissa. Hän soitti minulle äskettäin ja sanoi: ”Teidän täytyy tehdä A-sarjan mainoksellenne jotain. Kaikki tapahtuu siinä niin nopeasti, minä ja ystäväni emme ymmärrä sitä ollenkaan.” Minä sanoin hänelle: ”Kuule äiti, olen pahoillani, mutta sitä ei ole tarkoitettukaan teille.” Meidän päämääränämme on ihan selkeästi tavoittaa A-sarjan avulla myös uusi, nuori kohderyhmä. Siinä asiassa olemme täysin oikealla tiellä: 70 000 A-sarjan tilausta puhuvat puolestaan.

Toivoisitteko, että olisitte saaneet A-sarjaan perustuvan maastoauton jo aikaisemmin?

Zetsche: Toivoisin ihan yleisesti, että voisin kääntää kalenteria kaksi vuotta taaksepäin. Totta kai: Jos auto olisi meillä jo nyt, pääsisimme samoihin kokonaiskappalemääriin kuin kilpailijamme.

Kuinka tyytyväinen olette muotoiluun?

Zetsche: Olen äärimmäisen tyytyväinen, meillä on erinomainen muotoilujohtaja ja suurenmoinen tiimi. Meillä on kristallinkirkas strategia, me tiedämme täsmälleen, mitä teemme. Ja asiakaskyselyissä saamme huippuarvosanoja. 

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.