Erikoishaastattelussa Ferrari-pomo Luca di Montezemolo: ”Pieni ja edullinen Ferrari ei ole mikään Ferrari. Piste.”

12.11.2013 | Ralph Alex / AMS
Erikoishaastattelussa Ferrari-pomo Luca di Montezemolo: ”Pieni ja edullinen Ferrari ei ole mikään Ferrari. Piste.”

Ferrari-pomo Luca di Montezemolo kertoo yli vuoden toimitusajoista, SUV-mallin tarpeettomuudesta ja hermoille käyvästä finanssipoliisista.

Kuinka pettynyt olitte, kun F1-maailmanmestaruuden voitti Sebastian Vettel eikä teidän kuljettajanne Fernando Alonso?

Montezemolo: Vettel on fantastinen kuljettaja. Alonso on myös fantastinen kuljettaja. Oli lopussa kyse sitten onnesta tai epäonnesta, olin kuitenkin tyytyväinen, että vuodesta 1997 lähtien Ferrari on aina ollut mukana kärkitaistossa. Joskus sitä voittaa, joskus häviää. Ensi vuonna pyrimme jälleen voittamaan.  

Teillä on myös muita urheilullisia tavoitteita: kuinka monta Ferraria tulette tänä vuonna myymään maailmanlaajuisesti?

Montezemolo: Noin 7400, parhaiten myy California.

Milloin tulette rikkomaan 10 000 kappaleen rajapyykin?

Montezemolo: Tärkeä, mutta myös vaikea kysymys. Ferrari ei ole koskaan määritellyt itseään kappalemäärien perusteella. 90-luvun loppupuolella olimme riippuvaisia neljästä päämarkkina-alueesta: tärkein oli USA, sen jälkeen tuli Saksa ennen Italiaa ja Iso-Britanniaa.

Entä nykyään?

Montezemolo: Nykyään olemme aktiivisia 60:lla eri markkina-alueella. Saksa on edelleen toiseksi suurin markkina-alueemme noin 700 myydyllä autolla. Mutta Kiina on nykyään jo kolmanneksi suurin. Meidän myyntilukumme ovat kasvaneet ennen kaikkea siitä syystä, että olemme siirtyneet jatkuvasti uusille markkinoille. Eivät siitä syystä, että olisimme vain valmistaneet enemmän autoja. Ferrari tulee aina olemaan jotain ainutkertaista. 

Kuitenkin teillä on nyt tarjolla enemmän mallisarjoja kuin koskaan aiemmin.

Montezemolo: Pitää paikkansa, ensimmäistä kertaa historiamme aikana meillä on viisi mallisarjaa. Ne erottuvat hyvin selvästi toisistaan. Yhtäältä meillä on F12, joka on kaikkien aikojen tehokkain Ferrari, ja toisaalta taas nelipaikkainen FF, jolla voi vaikka ajaa ystävien kanssa illalliselle.

Mutta neliovinen malli ja SUV ovat teille edelleen tabuja, vai kuinka?

Montezemolo: Kyllä, kahdesta syystä. Ensinnäkin, niiden valmistaminen ei vain ole meidän työtämme, meillä kaikki pyörii urheilullisuuden ja moottoriurheilun ympärillä. Ja toiseksi, SUV ei ole tunteita herättävä auto, jonka kohdalla kaikki pyörisi tehokkuuden ja ajonautinnon ympärillä. Ferrari taas edustaa juuri näitä asioita. Täytyy aina tietää, haluaako valmistaa pastaa vai kalaa. Meillä on sitä paitsi ryhmässämme myös Maserati – ja voi olla että he ajattelevat tästä asiasta toisin kuin me. He voivat valmistaa neliovisia autoja ja SUV-malleja.

Entä miten olisi pieni, edullinen perus-Ferrari?

Montezemolo: Pieni ja edullinen Ferrari ei ole mikään Ferrari. Piste. Koska silloin meidän pitäisi käyttää edullisempaa tekniikkaa, ja sitä me emme halua. Sitä paitsi 70 prosenttia California-asiakkaistamme ei aiemmin ajanut Ferraria, vaan he siirtyivät muilta merkeiltä. Nelivetoisen ja nelipaikkaisen FF-mallimme kohdalla on sama juttu.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Aiotteko vielä laajentaa California-perhettä?

Montezemolo: Kyllä, me aiomme tuoda siihen lisää variantteja. California mukavuuteen suuntautuneena perus-Ferrarina saattaa saada siskon, veljen ja lapsia. Saatamme harkita Californian tarjoamista tulevaisuudessa myös nelipaikkaisena.

California on vanhin mallinne. Tuleeko seuraajalla olemaan jälleen kova kokoontaitettava katto vai kenties kangaskatto?

Montezemolo: Ei, me pitäydymme kovassa kokoontaitettavassa katossa. Californian idea nimittäin on se, että siinä on kaksi autoa samassa: sekä coupé että avoauto. Ja muuttuminen yhdestä toiseksi tapahtuu 13 sekunnissa, sillä vain niin kauan kestää katon avaaminen. Minähän ajan itsekin Californialla, enkä koskaan ostaisi itselleni pelkkää avoautoa.

Aiotteko Maseratin tapaan luottaa kuusisylinterisiin moottoreihin?

Montezemolo: Emme, me pitäydymme 8- ja 12-sylinterisissä. Jää nähtäväksi, tulemmeko jatkamaan näin ikuisesti.

Kuinka pitkiin toimitusaikoihin Ferrari-ostajat saavat tällä hetkellä varautua?

Montezemolo: Jos haluat Saksassa ostaa 458:n, joudut odottamaan sitä yli vuoden. Se on pitkä aika.

Käytetyt autot sen sijaan ovat tällä hetkellä todella edullisia, sillä italialaiset Ferrari-omistajat ovat kyllästyneet finanssipoliisin jatkuviin kontrolleihin ja luopuvat siksi autoistaan.

Montezemolo: Se mitä siellä tapahtuu, on skandaali. Finanssipoliisi pysäyttää luksusautojen kuljettajia todella usein ja kontrolloi, maksavatko he tuloistaan tarpeeksi veroa.

Tulevatko luksustuotteet tulevaisuudessa kohtaamaan entistä enemmän ongelmia?

Montezemolo: Itse henkilökohtaisesti pidän luksustuotteista, rakastan tätä koko luksusmaailmaa. Ferrari on tietysti aina luksustuote: yhdistelmä äärimmäistä tekniikkaa ja hienointa teollista muotoilua. Vastaan kysymykseenne näin: Ferrarilla menee paremmin kuin koskaan aikaisemmin, ja sellaisissa maissa kuin Intia ja Indonesia emme ole vielä päässeet edes kunnolla alkuun.

Olen kuullut huhuja, joiden mukaan aiotte osallistua politiikkaan? Mistä on kyse?

Montezemolo: Olen perustanut ajatushautomon, joka on nimeltään ”Italia Futura”. Tarkoitus on tarjota poliittisille päättäjille ideoita ja palautetta, jotta voisimme tehdä Italiasta modernin maan. En kuitenkaan odota itselleni mitään poliittista roolia, enkä myöskään ole pyrkimässä parlamenttiin. Minun osaltani kyse on yksinkertaisesti siitä, että täytän velvollisuuteni kansalaisena.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.