Erikoishaastattelussa formulaperhe – Williams säilyy perhepiirissä

21.02.2014 | Michael Schmidt / AMS
Erikoishaastattelussa formulaperhe – Williams säilyy perhepiirissä

Williams on Formula 1:sten kolmanneksi vanhin kilpatalli. Tiimin huipulla on menossa liukuva sukupolvenvaihdos. Frank Williams on päättänyt tehdä tyttärestään Clairesta seuraajansa, joka on nyt vaikean tehtävän edessä.

Hän on sukupolvensa viimeinen edustaja ja varsinainen tallipäällikön prototyyppi. Williamsin tarina alkoi pienestä verstaasta, ostetusta Brabhamista, kolmesta mekaanikosta, rekkakuskista ja juoksupojasta. Tämä oli vuonna 1969. Vasta kymmenen vuotta myöhemmin Frank Williamsin kilpatalli saavutti ensimmäisen Grand Prix -voittonsa. Vuosi sen jälkeen tiimi voitti ensimmäisen seitsemästä kuljettajien maailmanmestaruudestaan.

Maaliskuussa 1986 tapahtuneesta onnettomuudestaan lähtien rullatuoliin sidottuna ollut mies kuvailee elämäntyötään kuivin sanankääntein: ”70-luvulla koimme takaiskun toisensa perään ja nousimme aina uudelleen jaloillemme. Teknisesti organisaatiomme oli surkea. Siksi sanoin vuonna 1977 Formula 1 -kuski Guy Edwardsille, että etsi minulle pätevä insinööri. Hän vastasi: ’Tunnen kaverin, joka työskentelee venebisneksessä. Hänen nimensä on Patrick Head.’ Tarinan lopun tunnettekin. Rakensimme Patrickin ansiosta kunnioitusta herättäneen auton, mikä sai sponsorit huomaamaan meidät. Tienasimme kunnolla rahaa ja saavutimme hyviä tuloksia. Silloin se meni niin”.

71-vuotiaana myös Frank Williams ajattelee nyt viestikapulan siirtämistä muille, ja valinta osui hänen tyttäreensä. Claire on tuntenut bisneksen lapsuudestaan asti. Varikko oli hänen hiekkalaatikkonsa, ja silti tällä 37-vuotiaalla politiikkaa opiskelleella naisella on kunnioitusta tehtäväänsä kohtaan. Hän ei edusta mitä tahansa tiimiä. Williams on Formula 1:sten kolmanneksi vanhin ja kolmanneksi menestynein kilpatalli. Claire ei halua itselleen tallipäällikön titteliä eikä istu myöskään komentosillalla.

”Frank on pomo. Olen ottanut uudessa roolissani enemmän vastuuta. Haluan edustaa isää niin, että hän on tyytyväinen minuun. Olisi hirveää tuhota 40 vuoden kova työ”, hän kertoo.

Frank Williams on jakanut tehtävät selvästi: ”Huolehdin politiikasta, olen Bernie Ecclestonen sekä FIA:n keskustelukumppani ja yritän auttaa Clairea sponsorisuhteiden hoidossa. Hänen hommansa on tärkeämpi kuin minun. Clairen täytyy huolehtia rahoituksesta”. Neljä vuotta sitten Frank Williams mietti ensimmäistä kertaa henkilömuutoksia. ”Ei olisi reilua jättää firmaa vain kohtalonsa varaan. Claire on tehnyt kaikessa hiljaisuudessa loistavaa työtä markkinoinnin parissa. Williams on perheyritys. Jos firma on mahdollista antaa jatkettavaksi yhdelle lapsistaan, se on paras ratkaisu. Muutenhan minun pitäisi myydä se.”

Tyttärelle tämä ei ollut koskaan ennalta määrätty tie. ”Isä on kuin akku, jonka virta ei lopu koskaan. Minulle ei tullut koskaan edes mieleen, että hän lopettaisi joskus. Tämä mahdollisuus tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.”

Tallipäälliköksi ei ole olemassa mitään koulutusta. Myös isä syöksyi noin vain seikkailuun. ”Pidin sitä mukavimpana tapana viettää elämääni.” Tytär sai nauttia parhaasta mahdollisesta vierihoidosta.

”Ensimmäinen tehtäväni oli keittää teetä ja tehdä voileipiä Silverstonessa. Ajoimme isän kanssa matkailuautolla radalle, ja hän antoi meille pieniä tehtäviä. 16-vuotiaana aloin anella firman sihteereiltä hommia. 90-luvulla pääsin lehdistöosastolle. Koulutus nykyiseen tehtävääni oli lähinnä sitä, että seurasin isäni työskentelyä”, Clairee muistelee.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Williams on noteerattu Frankfurtin pörssissä maaliskuusta 2011 lähtien. Tästä huolimatta perhe heiluttaa tahtipuikkoa, ja yrityksen perustaja omistaa 51 prosenttia sen osakkeista. Vaimonsa kuoleman jälkeen Frank Williams myi talonsa ja tiluksensa ja asuu nyt tehtaallaan olevassa asunnossa. Rautakansleri on itse paikalla enää vain Euroopassa ajettavissa kisoissa ja muutamissa valtamerten takaisissa kilpailuissa. Muita kisoja hän seuraa Ison-Britannian Grovessa olevassa viestintätilassa strategiaeksperttien kanssa, joilla on käytettävissään kaikki tiedot varikolta.

”En voi enää lentää pitkiä matkoja. Lentoyhtiöt eivät anna laittaa minua paareille, koska siitä voisi tulla ongelmia turbulensseissa”, Williams moittii säälimättömästi itseään ja toteaa:

”En olisi saanut katkaista kaulaani”.

Claire Williams on Sauberin Monisha Kaltenbornin lisäksi toinen Formula 1 -tiimiä johtava nainen. Kun kysymme Frankilta, olisivatko tallipäälliköt hyväksyneet naisen klubiinsa 30 vuotta sitten, Claire varoittaa: ”Mieti tarkkaan, mitä sanot nyt”.

Isä ei anna tämän häiritä itseään: ”Todennäköisesti ei, koska se olisi ollut mahdoton ajatus. Mutta elämä on näyttänyt, että naiset voivat olla menestyksekkäitä johtotehtävissä. Miksi se olisi eri lailla kilpa-autoilussa?”

Claire Williamsin tehtävää ei ole tehty helpoksi. Formula 1 on vaaroja täynnä olevan murroksen edessä, ja Williams-laiva keikkuu myrskyävällä merellä.

Williams suunnittelee jo tulevaisuutta ja on tehnyt muutamia hyviä taktisia vetoja. Pat Symonds korvasi tekniikkapomo Mike Coughlanin, ja Mercedeksen moottorit tulevat Renaultin koneiden tilalle. Pääsponsori PDVSA on hermostunut, mutta sopimus venezuelalaisen öljykartellin kanssa jatkuu vielä vuoteen 2015 asti. Siihen mennessä tallin pitää päästä takaisin menestysten tielle. Edes Williamsin kaltaisella tavaramerkillä ei ole varaa luopua 35 miljoonasta eurosta vuodessa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.