Erikoishaastattelussa Mersu-pomot: "Autosta tulee digitaalinen kumppani"

27.02.2014 | Birgit Primer ja Dirk Guide / AMS
Erikoishaastattelussa Mersu-pomot: "Autosta tulee digitaalinen kumppani"

Mercedes-Benz työskentelee uudessa Sunnyvalen tutkimuskeskuksessaan autonomisen ajamisen parissa. Konsernin tutkimusjohtaja Herbert Kohler ja Mercedeksen Pohjois-Amerikan kehitysjohtaja Johann Jungwirth kertovat tämän ideapajan tuottamista impulsseista.

Melkein kahdenkymmenen Palo Altossa vietetyn vuoden jälkeen olette nyt avanneet isomman tutkimus- ja kehityspääkonttorin läheiseen Sunnyvaleen. Miksi?

Kohler: Päätimme jo vuonna 1994 ensimmäisenä autonvalmistajana sijoittua Piilaakson sydämeen, ja siksi ei ollut sattumaa, että esittelimme ensimmäisinä vuonna 1997 ”Internet on wheels” -konseptina toimineen auton. Nyt Palo Alton kapasiteetit eivät enää riittäneet monista eri syistä. Kerron tästä kaksi esimerkkiä. Haluamme nimittäin laajentaa autonomisen ajamisen teemaa entisestään uudella toimipaikalla ja tulemme tekemään siellä sovellusten kehittämisestä vieläkin intensiivisempää. Saamme tässä suhteessa etuja asiakasmarkkinoiden läheisyydestä ja Piilaakson dynamiikasta. Haluamme suuntautua siellä tulevaisuuteen ja teemme tästä syystä myös Googlen, Applen ja Facebookin kaltaisten yritysten kanssa erittäin intensiivistä yhteistyötä. Hyvänä todisteena onnistuneesta yhteistyöstä toimii esimerkiksi Siri-intergraatio, jonka esittelimme jo vuonna 2013 CES-messujen yhteydessä. Lisäksi tässä yhteydessä voi mainita Facebookin tukitoimintomme, joita mikään muu valmistaja ei ole tuonut vielä yhtä kattavasti autoon.

Toimiiko tämä salassapidon kannalta?

Jungwirth: Se toimii erittäin hyvin, mutta vain siksi, koska olemme paikan päällä ja olemme luoneet henkilökohtaisia suhteita. Mitään salaisia tietoja ei tietenkään vaihdeta, vaan meitä informoidaan erittäin aikaisessa vaiheessa ideoista tai kehityssuunnista. Sovimme toissa vuonna strategisesta kumppanuudesta Googlen kanssa. Lisäksi meidät kutsuttiin viime vuonna ainoana autonvalmistajana omalle ständille Google I/O -tuotekehityskonferenssiin.

Mikä motivoi autonomisen ajamisen kehitystyössä Googlen kaltaista firmaa ja mikä Mercedes-Benziä?

Kohler: Meitä motivoi aivan selvästi visio ilman onnettomuuksia tapahtuvasta ajamisesta. Emme kuitenkaan siirry tämän asian osalta suoraan tästä päivästä huomiseen. Asiakkaiden kannalta on parempaa, että etenemme jatkossakin askel kerrallaan. Näinhän teimme, kun aloitimme vakionopeudensäätimen avulla, jota seurasi pienellä nopeusalueella toimiva Distronic. Sen jälkeen tarjolle tuli Distronic Plus, jossa nopeusaluetta oli laajennettu. Intelligent Driven myötä tämä laajenee vielä ohjaustoiminnolla, joka on Stop & Go Pilot -järjestelmän osa. Näiden systeemien avulla tarjoamme jo nyt osittain autonomista ajamista nykyisissä Mercedes-Benzin malleissa. Käytimme muuten tätä sarjatuotantoteknologiaa myös S 500 Intelligent Drive -tutkimusautossamme ja ajoimme autolla autonomisesti yli 100 kilometriä kaupunkiliikenteessä sekä maanteillä.

Jungwirth: Tämä erottaa meidät Googlesta. He käyttävät sellaista sensoritekniikkaa, joka ei sovellu sarjatuotantoon eikä ole hyväksyttävää tasoa kustannuksiltaan. Toisaalta Google on onnistunut tuomaan autonomisen ajamisen aihepiirin jälleen suuren yleisön tietoisuuteen. Mehän kehitimme pioneereina jo 90-luvulla tutkimusautoja, joilla ajettiin automaattisesti.

Kuinka autonominen ajaminen kehittyy jatkossa?

Jungwirth: Verkottuminen auttaa meitä pitämään auton aina ajan tasalla, mikä on tärkeää autonomisen ajamisen kannalta. Tarvitsemme esimerkiksi aina erittäin ajankohtaista karttamateriaalia, koska meidän täytyy tietää paljon tarkemmin – huomattavasti tarkemmin kuin mitä on mahdollista GPS-järjestelmien avulla –, missä ja millä kaistalla auto parhaillaan on ja mitkä liikennevalot koskevat esimerkiksi valitsemaani kaistaa.

Kohler: Meille on erittäin tärkeää käsitellä tätä aihealuetta oikein ja kokonaisuudessaan. Tarvitsemme tulevaisuudessa erittäin tarkan karttamateriaalin lisäksi myös paljon tehokkaampia tietokoneita. Emme saa kuitenkaan unohtaa teknisten haasteiden lisäksi lainsäädännöllisiä asioita ja yhteiskunnallista hyväksyntää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pyrkiikö Google enemmänkin siihen, että kuski pystyy olemaan autonomisen ajamisen myötä myös jatkuvasti Internetissä autossa matkustaessaan?

Jungwirth: Jos tulevaisuudessa halutaan ajaa autonomisesti, autossa voi olla tietysti myös tuotteliaampi, koska ajan voi käyttää muihin asioihin kuin ajamiseen. Teemme Googlen kanssa yhteistyötä monien aihealueiden osalta, joita ovat mm. Google Places, Street View, Google Photos, POI-pisteiden arvioinnit, ravintoloiden aukioloajat reaaliajassa, Android-pohjaisten älypuhelinten langaton integrointi ja muut aihepiirit. Esittelimme juuri Google Mapsin satelliittinäkymän kera uudessa S-luokassa.

Mitkä ovat seuraavat askeleet verkottuneen auton osalta?

Kohler: ”Wearable devices” -osa-alueella tulee tapahtumaan paljon. Ne ovat siis laitteita, joita voi kantaa kehollaan, kuten esimerkiksi kello tai silmälasit. Tästä esimerkkinä toimii Pebble Smartwatchin kaltainen älykäs verkottunut kello, johon voi integroida ja lukea auton tietoja ilman että älypuhelinta täytyy ottaa taskusta. Esittelimme jo tammikuun alussa CES-messuilla ensimmäisinä maailmassa tämän integraation autoihimme.

Jungwirth: Toinen esimerkki on Googlen silmälasit. Niin sanotun Google Glassin integrointi mahdollistaa navigoinnin ovelta ovelle. Jos olisin esimerkiksi unohtanut tuntemattomassa kaupungissa, mihin olen pysäköinyt autoni, Googlen lasit johdattavat minut sen luo. Lisäksi silmälasit ohjaavat minut kotioveltani autolle, ja ne syöttävät navigointikohteen automaattisesti autoon. Tämä tarkoittaa sitä, että minun ei tarvitse antaa erikseen kohteen osoitetta navigaattorille, vaan silmälasit välittävät sen suoraan autolle. Kun pääsen perille, auto antaa osoitteen jälleen Google Glassille, jolloin osoite toimii kävelynavigoinnin kohteena. Tällaiset järjestelmät tulevat markkinoille pian.

Kuinka pitkällä eleiden avulla tapahtuva auton toimintojen ohjaaminen on?

Kohler: Lanseeraamme C-luokan uuden sukupolven myötä touchpadin, joka tulkitsee kosketuksen avulla tapahtuvaa eleohjaamista. Kestää vielä jonkin aikaa, kunnes saamme kehitettyä auton toimintojen vapaan ohjaamisen eleiden avulla, koska auton käyttöjärjestelmässä täytyy varmistaa vielä muutamia asioita.

Mikä tulee olemaan seuraava askel?

Jungwirth: Autosta tulee Internetin osana toimiva tietokeskittymä, johon minulla on pääsy suoraan älypuhelimeltani tai tabletiltani, jolloin pystyn konfiguroimaan sen näiden laitteiden avulla. Auto on verkottunut älykkäästi jopa fiksun kotini kanssa. Kaikki ne säädöt, jotka tehdään nyt vielä autossa, pystyy hoitamaan tulevaisuudessa auton ulkopuolelta. Aiemmin ajettiin pankkiin tilisiirron tekemistä varten, ja nykyään se tehdään tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Asiat tulevat kehittymään tähän suuntaan myös autojen osalta.

Kohler: Tai ajatelkaapa, kuinka usein teidän täytyy laittaa penkinlämmitin päälle talviaamuisin. Painatte samaa nappia joka aamu. Tulevaisuudessa auto tulee ymmärtämään teitä kolmen päivän jälkeen, jolloin se tekee tämän täysin automaattisesti. Kutsumme tätä Predictive User Experienceksi, ja autosta tulee sen myötä digitaalinen kumppani, minkä esittelimme juuri CES-messuilla.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.