Erikoishaastattelussa Opel-pomo Neumann – kapteeni ison laivan puikoissa

19.04.2014 | Alexander Bloch / AMS

Opelin todelliset lippulaivat ja vannoutunut purjehtija: olimme Opelin uuden johtajan Karl-Thomas Neumannin kanssa retkellä Kapitänilla ja kumppaneilla.

Karl-Thomas Neumann astelee leppoisasti Adam Opel -talosta ulos tiistaiaamuna kello yhdeksän ilman suurta saattuetta.

Tukeva kädenpuristus, lyhyt briefing lehdistöpäällikkö Harald Hamprechtilta, ja Neumannin ensimmäiset sanat koskevat portin edessä odottavaa neljän historiallisen Opelin muodostamaa kvartettia: ”Ne ovat aivan upeita autoja”.

Hän ottaa vaaleansinisen kravattinsa pois ja toteaa: ”Se olisi sopinut hyvin Kapitänin väriin, mutta näin on kuitenkin parempi”.

Diplomatin sävyinen tummansininen pikkutakki lentää 1969-mallisen 2,8-litraisella suoralla kuutosella varustetun ison sedanin tilavalle takapenkille. Opel-pomo uppoaa syvälle auton pehmeään penkkiin valtavan kokoisen ratin takana, ja Neumannin täydellisesti silitetty paita loistaa valkoisena sivuikkunasta näkyvän Admiralin tavoin. Tämä mies ei jätä mitään sattuman varaan.

Vannoutunut purjehtija

Neumannilla – tai KTN:llä, kuten hänen työntekijänsä kutsuvat mielellään pomoansa – ei ole ihan yhtä mukavat oltavat Rüsselsheimin toimiston tuolissaan.

Hän otti maaliskuussa vastaan Saksan autoteollisuuden todennäköisesti vaikeimman johtotehtävän. Vannoutuneen purjehtijan pitäisi luotsata kovia kokenut perinnemerkki talouden myrskyisän meren läpi heikkojen myyntilukujen aikana ja saada se taas vahvaan asemaan monien aaltojen ryöpytyksen jälkeen.

Erinomaisen, mutta ei kovin tunteikkaan insinöörin Hans Demantin ja syrjään astuneen Karl-Friedrich Stracken jälkeen merkki tarvitsee nyt vahvan ja voimakkaan kapteenin comebackiaan varten.

”Huomaan, että Opelin väellä on uskomattoman paljon tunteita ja intohimoa. Ihmiset rakastavat merkkiä ja sen tekemiä autoja, ja niistä keskustellaan välillä suuren innon vallassa”, Neumann kertoo.

Kun 52-vuotias Neumann ajoi perheensä kanssa vanhojen Opelien tapaamisessa fanien muodostaman kujan läpi, monet heistä toivottivat hänelle paljon onnea. Neumannin mukaan tämä koskettaa ja motivoi häntä kovasti.

Myöskään sivuikkunasta auton sisään kantautuva Admiralin veekasin höpinä ei jätä Neumannia kylmäksi.

”Eikö se kuulostakin mahtavalta? Veekasin soundia on tosi hieno kuunnella. Jaamme automme niiden päästöjen mukaan hyviksiin ja pahiksiin, ja tämä auto on ehdottomasti todellinen pahis”, KTN osoittaa virnistäen Admiralia.

Tuleeko Opelilta vielä joskus V8-moottorinen malli?

”Ei, emme pysty enää tekemään sellaista nykyisten hiilidioksidimääräysten vuoksi. Esittelimme kuitenkin Frankfurtin autonäyttelyssä Monza-konseptiauton avulla ideamme isosta coupésta.”

Tulisiko se ehkä tuotantoon OPC:n V6:lla ja nelivetoisena?

KTN rypistää otsaansa ja toteaa: ”Tulemme näkemään tulevaisuudessa vähemmän nelivetoisia autoja. Tiukkojen päästömääräysten aikana jokaisella hiilidioksidigrammalla on merkitystä. Minulla on V6 Insignia Sports Tourerissani, ja se on mahtava moottori”.

Tästä kertoessaan Neumann painaa kaasua.

”Tämä on tosi hyvä ajaa ikäisekseen auton DeDion-akseliston myötä. Ohjauksessa on suurin ero nykyautoihin, koska emme ole enää tottuneet näin epätarkkoihin ohjauksiin.”

Sähkötekniikan tohtori cruisailee esimerkillisesti molemmat kädet tiukasti ratin kehällä Mainzin ohi Ingelheim am Rheinissa sijaitsevaa Westerhausin hevostilaa kohti, joka oli aikanaan von Opelien kesäpaikka. Nykyään se on maineikas viinitila.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Neumann kertoilee innostuneesti tekniikasta ja autoista: ”Ensimmäinen autoni oli käytetty Renault R4, koska pääsin sillä surffaamaan. Auto kesti juuri ja juuri katsastuksesta toiseen. Sitä seurasi ensimmäinen uusi autoni, oranssi Kadett D mustilla velour-penkeillä. Olin silloin tosi ylpeä tuosta tyylikkäästä raketista, jossa oli huimat 60 heppaa. Siinä oli myös hyvä hifi-laitteisto, se oli minulle tärkeää”.

Tekniikkafriikki

”Olin tekniikkafriikki, ja siksi opiskelin myös sähkötekniikkaa ja opetin ohjelmointia työväenopistossa. Kun puhuin aikoinaan Motorolalla autoihin tehdyistä lastuista, kaikki olivat innoissaan. Viestintäelektroniikkaan keskittyneessä konsernissa ei ollut mitään muuta yhtä paljon tunteisiin vetoavaa kuin autot”, Neumann kertoo.

Aika monet ovat sitä mieltä, että jos KTN ei saa Opelia nousuun, ei sitä saa tehtyä kukaan muukaan. Hän on yhdistelmä tekijämiestä ja insinööriä, jollaisia ei muuten alalla juuri ole Volkswagenin Winterkornin lisäksi. Neumannin CV on lähes täydellinen. Hän oppi Motorolalla ollessaan toimimaan amerikkalaisten johtajien kanssa, ja Neumannin vaatimuksena olikin päästä GM:n johtokuntaan hänen tullessaan Opelin pomoksi. Continentalin johtokunnan jäsenenä hän koki alihankkijoiden tukalan aseman, ja VW:n sähköauto- sekä Kiinan johtajana Neumann pystyi perehtymään kunnolla mahtavan kilpailijan prosesseihin. Lisäksi hänellä on teknistä tietämystä, joka ei tee vaikutusta vain elektroniikan osa-alueella.

”Tietysti elektroniikka on tuotekehityksen vetureita, mutta Opel on erittäin vahva alustan ja ajo-ominaisuuksien alueella. On hämmästyttävää, kuinka paljon innovatiivista potentiaalia mekaniikan puolella vielä on.”

Admiralin höpinä keskeyttää taas hänen selostuksensa. ”Eikö moottori kuulostakin hienolta?”

KTN uppoaa rennosti punaiseen nojatuolimaiseen nahkapenkkiin. ”Autossa on myös todella kauniita käyttökytkimiä, kuten tämä hätävilkkujen katkaisin.”

Mitä Opelin vanhat hienot mallit tuovat Neumannin mieleen?

”Laiminlöimme 90-luvulla laatua jonkin verran. Sen jälkeen sillä alueella on tapahtunut kuitenkin valtavasti. Opel Astra oli auto motor und sportin kestotestissä luokkansa paras auto, ja amerikkalaisen J.D. Powerin tutkimuksen mukaan GM on jopa ykkönen asiakastyytyväisyyden suhteen. Meiltä puuttuu vielä joidenkin yksityiskohtien huomioiminen ja tietty viimeinen loppusilaus. Katsokaapa, kuinka upealta Admiralin kirjailtu logo näyttää.”

VW-koulukunnan perfektionismin vaikutus näkyy hänen ystävällisissä, mutta erittäin päättäväisissä sinisissä silmissään.

Valkoinen jättiläinen lähtee liikkeelle rennosti jylisten. Neumannin käsi on vaihteenvalitsimella: ”Kolmivaihteinen automaatti oli aikansa huippua, ja se riittää täysin, kun 4,6-litraisessa veekasissa on niin paljon vääntöä. Olemme parhaillaan kehittämässä moottoreita hyvin intensiivisesti. Haluamme saada korvattua vuoteen 2016 mennessä 80 prosenttia kaikista voimanlähteistämme nykyaikaisemmilla ja taloudellisemmilla koneilla”.

Ja mitä Opelin asiakas voi odottaa elektroniikan osalta?

”Olemme saaneet auton sisäisen verkottamisen tehtyä, ja nyt se yhdistetään ulkopuolisen maailman ja älypuhelimien kanssa. Onnistuimme tuomaan jo Adamissa älypuhelinsovelluksia autoon. Tätä kautta avautuu kokonaan uusi viestinnän maailma. Se täytyy kuitenkin myös suojata fyysisillä palomuureilla. Kilpailijoista erottuu selvästi, jos onnistuu verkottamaan auton ulkomaailman kanssa.”

Realisti

Rheingaussa tehtävän lyhyen pysähdyksen yhteydessä KTN hyppää Diplomatiin, jossa on matalasti jylisevä 5,4-litrainen V8. Auto on iso järkäle, jonka kanssa maratonia harrastava hoikka Neumann saa olla tarkkana moottoritien tietyömaan kohdalla.

”Tämä on iso laiva, joten monet paikat liikenteessä tuntuvat ahtailta. Juuri tällaisia tapauksia varten haluamme tuoda tarjolle tietyömaa-avustimen, joka ohjaa kuskin turvallisesti tämäntapaisten ahtaiden paikkojen läpi.”

Ja kuinka Opel etenee Amperan suhteen?

”Olemme oppineet sen osalta paljon asiakkaidemme ajotavoista. Nyt meidän täytyy saada laskettua kustannuksia auton seuraavan sukupolven osalta. Me Opelilla haluamme tehdä autoja, joihin tavallisilla ihmisillä on varaa. Sitä varten kaikkien valmistajien täytyy tehdä niin paljon sähköautoja, että komponenttien hinnat laskevat. Pistokehybridit ja toimintamatkaa lisäävät range extenderit ovat täydellinen väliaikaisratkaisu.”

Ja mikä näistä vanhoista bensamalleista oli Neumannille mieluisin? Hän pysäyttää auton Opelin huviloiden edustalla Rüsselsheimissa ja katsoo veijarimaisesti: ”Veekasi kuulostaa mahtavalta”. Se ei tule kuitenkaan ainakaan tekemään comebackia.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.