Erikoishaastattelussa Opel-pomo Sedran: Saksa on selkärankamme, mutta suuntaamme maailmalle

17.12.2013 | René Olma ja Birgit Priemer / AMS
Erikoishaastattelussa Opel-pomo Sedran: Saksa on selkärankamme, mutta suuntaamme maailmalle

Opel-pomo Thomas Sedran kertoo merkin tulevaisuudesta.

Miltä näyttävät suunnitelmanne tulevaisuutta varten?

Sedran: Meillä on selvä kymmenvuotissuunnitelma nimeltään ”Drive 2022”, jonka aiomme toteuttaa askel askeleelta. Tärkeää on, että tulevista malleistamme tulee yhtä menestyksekkäitä kuin Mokkasta. Minun täytyy analysoida tarkkaan, ketkä ovat näiden autojen potentiaalisia ostajia, kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan ja mitä relevanttia tekniikkaa autoon voi tulla, jotta ansaitsemme myös rahaa. Mokka ja Adam osoittavat, että me pystymme siihen. Tällä hetkellä meillä on yli 65 000 tilausta Mokkalle, vaikka se on ollut myynnissä vasta lokakuusta lähtien. Markkinoiden dramaattisesta heikentymisestä huolimatta Länsi-Euroopassa on joissakin segmenteissä mahdollisuuksia kasvuun, erityisesti pikkuautojen ja crossover-mallien kohdalla. Siellä me voimme menestyä.

Olette ilmoittaneet aikovanne kehittää yhdessä Peugeotin kanssa pohjalevyn vähäpäästöiselle pikkuautolle. Mistä siinä on kyse?

Sedran: Siinä on kyse 208:n ja Corsan edelleen kehittämistä. Tässä luokassa tavoitellaan todella alhaisia CO2-päästöjä, puhumme alle 80 g/km CO2-arvoista. Tulossa on kuitenkin täysikasvuisia autoja Corsan tapaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Miltä näyttävät suunnitelmat koskien Insignian seuraajaa? Tehdäänkö sekin yhteistyössä Peugeotin kanssa?

Sedran: Insignian seuraajan kohdalla luotamme konsernin sisäiseen kehitykseen. Se tarjoaa meille tässä tapauksessa sen edun, että voimme käyttää sellaista GM-yhtymän teknologiaa, jota tullaan käyttämään myös Cadillacissa.

Missä näette tulevaisuuden markkinat?

Sedran: Me tulemme edelleen jatkamaan vientistrategiaamme. Viime vuonna Opelia alettiin myydä Australiassa ja Chilessä. Tulevaisuudessa aiomme lisätä toimintaa Pohjois-Afrikassa, mutta vielä tärkeämpiä meille ovat Venäjä ja Turkki. Kaikesta huolimatta meidän täytyy tehdä läksymme Länsi-Euroopassa. Ja Saksa tulee edelleen olemaan meidän selkärankamme ja kotimaamme – sekä meidän tärkein ja suurin markkina-alueemme.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.