Erikoishaastattelussa Porsche-pomo Matthias Müller – ”911:n ei tarvitse enää kasvaa”

24.05.2014 | Jens Katemann ja Birgit Priemer / AMS
Erikoishaastattelussa Porsche-pomo Matthias Müller – ”911:n ei tarvitse enää kasvaa”

Porschen pomo Matthias Müller kertoo GT3:n takaisinkutsusta, uudesta Macanista, sähköautostrategiasta ja merkin sitoutumisesta moottoriurheiluun.

Kutsuitte uuden GT3:n takaisin korjattavaksi, kun kaksi autoa oli syttynyt palamaan. Mistä palot johtuivat ja kuinka ongelma hoidetaan?

Müller: Ensinnäkin meille oli tärkeää sulkea pois kaikki riskit asiakkailtamme heti kun olimme kuulleet näistä kahdesta yksittäistapauksesta. Tiedän, kuinka turhauttavaa se voi olla, jos tallissa on näin hieno auto, jolla ei saisi ajaa. Ja ymmärrän liiankin hyvin, että monet asiakkaat ovat siksi asiasta harmissaan. Turvallisuus ei kuitenkaan salli mitään kompromisseja. Ongelma liittyi laajasti ymmärrettynä moottoreihin. Näissä kahdessa autossa oli irronnut ruuvi kiertokankien alueelta. Tiedämme nyt, miksi se tapahtui, ja valmistelemme parhaillaan toimenpiteitä, jotka estävät vastaavan tulevaisuudessa. Teemme nämä toimenpiteet kaikille uusille GT3:ille. Lisäksi aiomme tarjota asiakkaillemme korvauksia siitä, kun he joutuvat pakotetusti luopumaan autonsa käytöstä. Sellaisiakin asiakkaita muuten on, jotka pitävät menettelytapaamme juuri oikeana ja ovat myös kertoneet sen.

Onko tällä vaikutuksia GT3 RS:n markkinoille tuomiseen, jonka pitäisi tapahtua kesällä?

Müller: Sitä ei pysty sanomaan vielä, mutta haluamme olla ensin varmoja siitä, että toisessa moottorissa ei ole enää mitään ongelmia.

Kaikista muista Porschen malleista kuuluu tällä hetkellä vain menestystarinoita. Tuleeko uudesta Macanistakin sellainen? Miltä auton tilauskanta näyttää?

Müller: En voi kylläkään antaa vielä aivan tarkkaa vastausta, koska auto lanseerataan joillekin markkinoille vasta myöhemmin, mutta olemme erittäin tyytyväisiä auton tilauskannan osalta.

Oletteko varustautuneet asiakkaiden ryntäykseen?

Müller: Jos kapasiteetit eivät riittäisi, pystymme reagoimaan siihen työn järjestelyyn liittyvillä toimenpiteillä.

Kuinka monen auton verran pystyisitte nostamaan kapasiteettia?

Müller: Voimme nostaa sitä melko helposti muutamalla tuhannella autolla vuodessa.

Riippuuko tämä myös siitä, jos tuotte myöhemmin myyntiin edullisempia perusmoottoreita?

Müller: Juuri sitä haluamme tutkia nyt Macanin tullessa markkinoille. Jos auto otetaan jo nyt markkinoilla täydellisesti vastaan, emme varmasti tule tarjoamaan muita perusmoottoreita globaaleille markkinoille, koska saamme aluksi nykyisillä moottoreilla enemmän voittoa. Niiden myötä täydennämme lisäksi Volkswagen-konsernin nykytarjontaa ihanteellisesti.

Eikö sitä jouduta ylipäätään pohtimaan, kuinka ylös voitte hilata eksklusiivisen Porsche-merkin tuotantoluvut?

Müller: Se on todellakin hyvä kysymys. Tällä hetkellä maailmanlaajuinen markkinaosuutemme on noin 0,2-0,3 prosenttia. Se tarkoittaa, että 2-3 autoa tuhannesta on Porscheja. Ja vaikka kasvaisimme vielä lisääkin samalla kun maailmanlaajuiset markkinat kehittyvät 85 miljoonan auton suuntaan, markkinaosuus pysyy edelleen samassa suuruusluokassa. Tulemme tietysti kasvamaan Macanin myötä ja meillä on varmasti vielä myös potentiaalia seitsemännelle mallisarjalle, mutta yhden asian sanon tässä aivan suoraan: Porschesta ei tule volyymimerkkiä.

Monien 911:n fanien mielestä nykymallista on tullut melkein jo vähän liian suuri. Tuleeko seuraavasta sukupolvesta taas vähän kompaktimman kokoinen?

Müller: Olemme hyvin tyytyväisiä 991:n kokoon, mutta myönnän kyllä sen, että 911:n ei tarvitse enää suurentua. Seuraavan sukupolven suhteen haasteena onkin se, kuinka pistokehybridin kaltaiset uudet teknologiat saadaan sovitettua autoon ilman että se suurenee entisestään.

Miltä Porschen sähköautostrategia näyttää? Tehän esittelitte joskus Boxsterin sähköversion konseptiautona. Tuleeko pistokehybridin lisäksi tarjolle myös puhdas sähköauto?

Müller: Pohdimme tietysti sitä. Olemme muuten jatkokehittäneet koko ajan tätä autoa. Pidämme varmasti senkin vaihtoehdon avoimena, että tarjoamme seuraavasta sukupolvesta myös puhdasta sähköversiota.

Onko siitä teille hyötyä, että akkuteknologia näyttääkin kehittyvän nopeammin? Akuista tulee siis pienempiä, kevyempiä ja tehokkaampia.

Müller: Siitä on varmasti hyötyä koko alalle. Voitte kuitenkin olettaa, että tuotekehittäjämme eivät lue pelkästään lehdestä, mitä muut tekevät tällä osa-alueella.

Hyvä, mutta tuleeko sähköautossa olemaan toimintamatkaa pidentävä range extender?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Müller: Autossa ei varmasti tule olemaan sitä, koska en pidä range extenderiä henkilökohtaisesti minkään arvoisena. Lisäksi puhtaiden sähköautojen toimintasäteen pitäisi olla mielestäni vähintään 300 tai paremminkin 400 kilometriä. Myös latausmahdollisuuksien pitäisi olla nopeita ja saatavilla kaikkialla. Missään muussa ei ole minun mielestäni mitään järkeä.

Täytyykö Porschen olla aina made in Germany?

Müller: Olemme tehneet jo vuodesta 2002 lähtien tuotannon ensivaiheet suureen osaan Cayenneja Volkswagenin Bratislavan tehtaassa. Tästä huolimatta Leipzigin, Weissachin ja Zuffenhausenin tehtaisiin tehdyt suuret investoinnit kertovat selvästi sitoutumisestamme Saksaan. Tämä on myös maailman Porsche-faneille erityisesti urheiluautojen osalta tärkeä merkkiä luonnehtiva piirre. Monien mielestä se on kuitenkin tärkeintä, että Porsche kehitetään Saksassa.

Haluatte painottaa jälleen enemmän Porsche-merkin urheilullisuutta ennen kaikkea Le Mansiin osallistumisenne myötä. Kuinka valmistelut sujuvat?

Müller: Kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Syksyllä meidän piti vielä taistella muutaman isomman ongelman kanssa, mutta saimme ratkaistua ne melko nopeasti. Bahrainissa ja Sebringissä ajetut ensimmäiset testit osoittivat, että auton kulku on nopeaa ja suhteellisen vakaata, vaikka emme vielä taistelekaan kärkisijoista. Mutta se ei huolestuta meitä tällä hetkellä suuremmin.

Aloitatteko kauden rauhallisin mielin? Onko ensimmäinen vuosi vain oppimista varten?

Müller: Olen aivan liian urheiluhenkinen ollakseni rauhallisin mielin. Auton täytyy olla kilpailukykyinen. Kun aloitamme tällaisen projektin, emme halua olla peränpitäjiä, vaan taistella kärkisijoista. Pitkän matkan kisoissa voi kuitenkin tapahtua paljon, ja kaikki tietävät, että kilpailijoilla on paljon kokemusta. Kunnioitamme sitä suuresti.

Porsche 919:ssä on nelisylinterisen turbokoneen ja kahden hybridijärjestelmän yhdistelmä. Onko sarjatuotantoautoihin tulossa neloskonetta?

Müller: Tulemme tietysti harjoittamaan sarjatuotantourheiluautoissakin downsizingia edelleen ja kehitämme nelisylinteristä bokserikonetta, joka tulee käyttöön jo Boxsterin ja Caymanin seuraavan sukupolven malleissa. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Porsche ei tule jatkossakaan sanoutumaan irti tarpeellisesta hiilidioksidipäästöjen pienentämisestä entistäkin pienemmälle tasolle.

Paljonko tässä moottorissa tulee olemaan tehoa?

Müller: Neloskoneen tehot ulottuvat 400 hevosvoimaan asti.

Puhutaanpa 918 Spyderista. Aiotte tosin tehdä vain 919 autoa, mutta läheskään kaikkia niistä ei ole vielä myyty, vai kuinka?

Müller: Ei, mutta etenemme silti täysin suunnitelmien mukaisesti. Myös auton tuotanto sujuu ongelmitta. Monilla kiinnostuneilla ei ole vielä edes ollut tilaisuutta päästä koeajamaan autoa. Mehän toimitimme ensimmäiset autot asiakkaille vasta maaliskuun lopussa. Lisäksi jotkin kilpailijat yrittävät houkutella meidän asiakkaitamme tyhjillä lupauksilla. Yksi jos toinenkin tämän luokan autoista kiinnostunut tulee varmasti vielä päätymään meidän autoomme.

Aiotteko rakentaa tulevaisuudessakin taas superauton? Tässä segmentissä kilpaileminen on erittäin hankalaa. Eikö hieman edullisempi auto olisi parempi?

Müller: Ensinnäkin tulemme rakentamaan superautoja varmasti myös tulevaisuudessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö 911 Turbon ja 918 Spyderinkin välissä olisi vielä reilusti tilaa ideoille.

Olette ilmoittaneet rikkovanne jo vuonna 2015 200 000 valmistetun auton rajan. Tarvitsetteko vielä lisää työntekijöitä kasvuanne varten?

Müller: Etsimme luonnollisesti jatkuvasti parhaita nuoria insinöörejä ja kaikkien muiden alojen, kuten IT:n ja ostopuolen osaajia, mutta olemme varustautuneet tilanteeseen jo hyvin. Hieman yli 20 000 työntekijän tiimi riittää periaatteessa tavoiteltujen mallisarjojen määrän ja vuosittaisen tuotantomäärän osalta.

Reagoitte kovin hillitysti autonomisen ajamisen aihepiiriin. Mitä mieltä olette auton voimakkaammasta verkottumisesta esimerkiksi Internetin tai älypuhelinten kanssa?

Müller: Verkottuminen parantaa mukavuutta, mutta emme tule olemaan ensimmäisiä autonomisessa ajamisessa, koska muut automaailman arvot ovat Porsche-kuskeille tärkeämpiä. Turvallisesta urheilullisesta ajamisesta nauttiminen on selvästi etusijalla. Tästä syystä meidän ei tarvitse tehdä kaikkea, mitä Google, Apple, Samsung ja kumppanit tarjoavat. Täytyy sitä paitsi muistaa, että autolla ajaessa ei saa nykyään puhua puhelimeen ilman hands free -laitteita, mutta tulevaisuudessa kuskin pitäisi käyttää jopa montaa kuvaruutua samanaikaisesti autossa. Minun mielestäni nämä asiat eivät oikein sovi vielä yhteen.

Porschen henkilökunta puhuu teistä hyvin kunnioittavasti. Olette hyvin suosittu työntekijöiden keskuudessa. Kuinka selitätte tämän?

Müller: Se on mukava kuulla. Opin jalkapalloilijana, että parhaalla pelaajalla ei ole mitään arvoa ilman hänen joukkuettaan. Minulla on erittäin hyvä tiimi, joka on sisäistänyt tämän periaatteen yhtä hyvin kuin minä ja toimii sen mukaisesti. Ja kun käyn kättelemässä illalla siivousfirman työntekijöitä, myös he tuntevat itsensä arvostetuiksi ja välittävät tämän tunteen ehkä eteenpäin. Kun työntekijöiden neuvostomme puheenjohtaja Uwe Hück puhui tästä Porschen hengestä minun kanssani aloittaessani työni, en vielä tiennyt oikein kunnolla, mitä se tarkoittaa. Yrityksessä on kuitenkin edelleenkin perheenomainen ilmapiiri, joka tekee siitä niin erityisen ja vahvan. Yritämme pitää tätä henkeä yllä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.