Erikoishaastattelussa Porsche-pomo Wolfgang Hatz: ”Porsche on ollut aina taloudellinen”

03.11.2013 | Ralph Alex Jens Katemann ja Birgit Priemer / AMS
Erikoishaastattelussa Porsche-pomo Wolfgang Hatz: ”Porsche on ollut aina taloudellinen”

Porschen tuotekehitysjohtaja Wolfgang Hatz kertoo erityisen taloudellisista urheiluautoista, pistokehybridien järkevyydestä ja pelkällä sähköllä toimivien urheiluautojen järjettömyydestä.

Puhutaanpa aluksi hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Missä olette tässä suhteessa, ja mikä on tavoitteenne vuoteen 2020 mennessä?

Hatz: Porsche on ollut aina taloudellinen. Katsokaapa nykyisen 911:n kulutuslukemia, ne ovat jo erittäin hämmästyttävällä tasolla puhdasveriseen urheiluautoon. Pystyimme pienentämään kulutusta edeltäjämalliin verrattuna vielä yli 15 prosentilla. Uusi 911 Turbo on 9,7 litran keskikulutuksensa myötä myös varmasti loistava esitys meiltä. Ajan tällä hetkellä usein arkiajojani Turbo S:llä, ja käytännön kulutuslukemat ovat jo epätavallisen alhaisia.

Mitä se tarkoittaa konkreettisesti?

Hatz: Tarvitsen matkaan Stuttgartin kodistani Weissachin tuotekehityskeskukseen noin 10 litraa 100 kilometrillä. Tämän suhteen ei voi valittaa. Meidän täytyy tietysti kuitenkin vähentää kulutusta edelleen, siitä ei pääse mihinkään.

Ja kuinka se tapahtuu?

Hatz: Se on yksittäisten toimenpiteiden summa, ja meidän täytyy käyttää todellakin kaikki mahdollisuudet. On uskomatonta, kuinka paljon vaivaa näemme muun muassa pienemmän vierintävastuksen vuoksi – siinä työssä esimerkiksi jokaisen yksittäisen laakerin kitkalla on merkitystä.

Tuleeko 918 Spyderissa käyttämästänne hybriditekniikasta yhä tärkeämpää superautoissa?

Hatz: Kulutus ei ole niissä autoissa ehkä ratkaiseva ostotekijä, mutta alhaiset kulutuslukemat tekevät kerralla selväksi, että urheilumallit voivat olla järkeviä autoja. Uskon, että olemme päässet tämän asian suhteen erittäin hyvin vauhtiin, ja saimme myös kunnioitusta kilpailijoiltamme, koska toimme Panameran pistokehybridimallin niin aikaisin markkinoille. Sillä on hienoa ajaa. Minun mielestäni Panamera on kaikista upein hybridi ajaa. Myös tuntoaistiin perustuva kaasupoljin on fiksu juttu, kun ajetaan pelkällä sähköllä.

Eli tässä kaasupolkimessa vastus kasvaa, kun kiihdyttää niin voimakkaasti, että mennään sähkömoodin ulkopuolelle?

Hatz: Siinä on tietty kohta, jonka jälkeen polttomoottori käynnistyy. Ja kun kiinnittää asiaan johdonmukaisesti huomiota, maantiellä pääsee pitkälle pelkällä sähköllä, mikä on tosi hauskaa.

Mitä pistokehybridimalleja tulee tarjolle seuraavaksi? Tuleeko myös 911:stä sellainen?

Hatz: Tämä etenee vaiheittain. Nyt meillä on jo Panamera ja 918 Spyder, ja niiden jälkeen tulee Cayenne. Urheiluautoissa minua häiritsee hybridikomponenttien aiheuttama lisäpaino. 918 Spyder -superautossa pystyimme kompensoimaan lisäkilot äärimmäisten kevytrakenteiden, eli hiilikuidun avulla. Vaikka koko hybriditekniikka painaa noin 320 kiloa, auto painaa tankki täynnä vain 1640 kiloa. Vähemmän äärimmäisessä 911:ssä olisi tietysti hankalampaa kompensoida lisäpaino. Emme varmasti tekisi 911:tä kokonaan hiilikuidusta.

Mutta kevytrakenteethan ovat tyypillistä Porschen osaamisaluetta?

Hatz: Kyllä, mutta suosin eri materiaalien, eli alumiinin, teräksen ja magnesiumin älykästä yhdistämistä oikeissa kohdissa. Saimme vähennettyä 911:n korirakenteen painoa 80 kilolla auton edeltäjään verrattuna. Hiilikuitu on nykyään joskus yliarvostettua, ja sen kilohinta on myös niin korkea, että sitä on hankala käyttää suursarjavalmistuksessa. On kuitenkin selvää, että paino on alhaisen kulutuksen vihollinen, eli meidän täytyy saada autojamme kevyemmäksi.

Eli kysytään vielä kerran: tuleeko 911:stä pistokehybridimallia?

Hatz: Ei auton nykyisen sukupolven osalta, ja myöhemmin meidän tarvitsee arvioida tilannetta. Olemme jo kehittäneet 918 Spyderiin sähköisen etuakselin ja hybridimoduulin, joten saamme nyt kerättyä niistä kokemuksia. Yllätyksiä voi siis olla luvassa.

Kuinka paljon polttomoottoreiden kulutusta on mahdollista vielä parantaa?

Hatz: Se vaikeutuu tietysti koko ajan. Mutta olemme parhaillaan kehittämässä täysin uusia moottoreita ja vaihteistoja. Luulen, että juuri kukaan muu ei investoi tällä hetkellä niin paljon uuteen voimanlähdetekniikkaan kuin me. Ja täytyy ajatella ihan kaikkea, jotta kulutuksia saadaan laskettua entisestään: skaala ulottuu moottorin sisäisestä kitkasta koneen ja vaihteiston yhteispeliin. Pidän hyvinkin realistisena, että kulutusta saadaan vähennettyä vielä 15 prosenttia lisää tulevien 5-7 vuoden aikana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuinka todennäköinen nelosbokseri on?

Hatz: Voin hyvinkin kuvitella, että harkitsisimme nelosbokseria pienempiin urheiluautoihimme. Testaamme jo sellaisia konsepteja, mutta emme ole vielä päättäneet, otammeko neloskoneen käyttöön.

Miksi epäröitte?

Hatz: 911:n suhteen sydämeni lyö yksinkertaisesti korkealle kiertävälle kuutosbokserille. Neloskone on downsizing-moottori, johon tarvitaan varmasti turboahdinta. Boxsteriin voin hyvinkin kuvitella nelisylinterisen moottorin.

Mitä mieltä olisitte Porschen tekemästä puhtaasti sähköllä kulkevasta urheiluautosta?

Hatz: Akun toimintasäde estää meitä tekemästä sitä. Urheiluautolla haluaa myös ajaa urheilullisesti, jolloin akku antautuu liian nopeasti. Olemme testanneet muutamia sähkökäyttöisiä Boxstereita, mutta jos en pääse autolla viikonloppuna Stuttgartista Bodenseelle ja takaisin, ei sellaisessa ole järkeä. Siksi pistokehybridit ovat yksinkertaisesti parempi ratkaisu.

Tuleeko joskus käymään niin, että Porsche ei tarjoa enää manuaalivaihteistoa myöskin kulutussyistä?

Hatz: GT3:n suhteen puristit ovat keskustelleet asiasta valtavasti. Kuitenkin jokainen tällä äärimmäisen nopeasti vaihtavalla kaksoiskytkinvaihteistolla varustetulla autolla ajanut on ymmärtänyt heti, että manuaalivaihteistossa ei ole tässä tapauksessa enää järkeä. Yli 70 prosenttia kaikista 911:n ostajista tilaa PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Mutta ei huolta, ainakin lähitulevaisuudessa tarjoamme edelleen manuaalivaihteistoa.

Moottoriurheilussakin taloudellisuudesta tulee yhä tärkeämpää. Porsche on ensi vuonna Le Mansissa mukana myös isossa LMP1-luokassa. Sen säännöissä energiankulutuksella on ratkaiseva osa. Onko se hyvä asia teidän kannaltanne?

Hatz: Säännöt ovat täysin erilaiset kuin aiemmin. Kulutus huomioidaan niissä äärimmäisen vahvasti, ja yhtä kierrosta kohti määritetyllä energiamäärällä pitää saavuttaa maksimiteho ja -nopeus. Tässä saa käyttää kahta hybridijärjestelmää, eli yhtä etuakselilla ja toista takana tai hybridisysteemiä sekä pakokaasuenergian talteenottojärjestelmää sen lisänä. Säännöt ovat erittäin hyvät meille, koska olemme oppineet paljon 918 Spyderin myötä. Minun mielestäni Le Mansin tekniset haasteet ovat suuremmat kuin muissa kilpasarjoissa.

Onko se teille mieluisampaa kuin Formula 1:een mukaantulo?

Hatz: Uskon, että opimme Le Manissa uusien sääntöjen myötä selvästi enemmän sarjatuotantoa varten kuin mitä tekisimme Formula 1:ssä. Ja se on erittäin tärkeä asia.

Ferrari harkitsee myös LMP1:een mukaan tulemista. Mitä mieltä olisitte siitä?

Hatz: Se olisi mielestäni erittäin hyvä asia, koska tämä kilpasarja saisi sitä kautta vielä enemmän julkisuutta. Mutta tietysti kilpailusta tulisi silloin entistä kovempaa.

Miten menettelette Le Mansiin lähtijöiden VW-konsernin sisäisen kilpailun suhteen, eli Porsche vastaan Audi?

Hatz: Se on meistä kaikista jännittävää. Kilpailu on aina hyväksi, koska me kaikki opimme paljon sitä kautta.

Mitä mieltä olette itsenäisestä ajamisesta? Kun auto liikkuu itsekseen, eikö se ole silloin kaikkein taloudellisinta?

Hatz: Emme halua, että ihmiset ottavat kätensä kokonaan pois ratilta ja auto kulkee itsekseen. Esittelimme Innodriven katsauksena tulevaisuuteen, ja olemme testanneet sitä erittäin intensiivisesti. Autossa oleva tietokone ennakoi reittiä navigointitietojen pohjalta, jolloin voidaan ajaa niin dynaamisesti ja taloudellisesti kuin mahdollista. Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa, ja kuskin täytyy vain ohjata. Ja arvatkaapa mitä: tähän mennessä kukaan kuljettajistamme ei ole ollut testiradoilla tätä systeemiä taloudellisempi ja nopeampi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.