Erikoishaastattelussa Porschen Matthias Müller – ”Porsche 911:n geenit ovat jokaisessa autossamme”

09.12.2013 | Ralph Alex ja Jens Katemann / AMS
Erikoishaastattelussa Porschen Matthias Müller – ”Porsche 911:n geenit ovat jokaisessa autossamme”

Vuodesta 2010 Porschen toimitusjohtajana työskennellyt Matthias Müller kertoo erikoishaastattelussamme sekä urheiluautovalmistajan lähiajan suunnitelmista että tulevaisuudesta osana VW-konsernia.

Kuinka haastavia Macan-katumaasturin kaltaiset projektit ovat Porschelle, joka tunnetaan urheiluautoistaan?

Porsche 911 -mallin geenit on kirjoitettu jokaiseen autoomme, myös Macaniin, mutta ainoastaan 911:llä yhtiömme ei pysyisi pystyssä.

Voiko Porschelle muodostua imago-ongelma siitä, että yhtiö rakentaa enemmän katu- ja maastomalleja kuin urheiluautoja?

Kanta-asiakkaidemme mukaan esimerkiksi Panamera- ja Cayenne-mallit ovat tehneet tarjonnastamme houkuttelevampaa. Macaninkin kohdalla on katsottava, että malli istuu tuoteajatteluumme, myös hinnaltaan. Halvemman, pienimoottorisemman roadsterin tuomista markkinoille olisi hankalampi perustella.

Kuinka monta Macania toivotte myyvänne?

Olemme laskeneet 50 000 myytävän yksikön varaan ja varustaneet uuden tehtaamme Leipzigissa tuolle kapasiteetille.

Miten näkisitte VW-konsernin hybridiautoihin keskittyvän strategian vaikuttavan Porscheen?

Asiakkaidemme vaatimusten perusteella tiedämme, että pelkkä sähkö ei ole realistinen vaihtoehto. Plug-in-hybridiautot ovat siksi järkevä välivaihe meille. Esittelimmekin huhtikuussa 2013 Shanghaissa ensimmäisen hybridimallimme, plug-in-hybridiksi muokatun Porsche Panameran,

Tuleeko hybriditeknologia tulevaisuudessa kaikkiin malleihin?

918 Spyderista esiteltiin hybridiversio, ja Cayenne on varmastikin siitä seuraava. Ja luonnollisesti myös Macan.

Porsche Cayman on ollut erittäin menestyksekäs malli. Uhkaako sen suosio 911:tä?

Ei, sillä mallit eivät kilpaile toistensa kanssa. Cayman on keskimoottoriauto ja 911 takamoottorinen, täysverinen urheiluauto.

Milloin esitellään Panamera-mallin pienempi versio? 

Pienempi Panamera saataisiin ehkä noin viiden vuoden kuluttua valmiiksi, mutta mitään ei ole vielä lopullisesti päätetty.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Entäpä tuo niin kutsuttu ”960”-malli 911:n ja 918:n väliin?

Teoreettisesti jo hieman aiemmin, mutta emme kiirehdi. Haluamme suunnitella sen huolellisesti ja toteuttaa yhden projektin kerrallaan.

VW-konserni on ilmoittanut haluavansa olla maailman suurin autovalmistaja vuoteen 2018 mennessä. Kuinka monta Porschea on valmistettava, että tämä tavoite saavutettaisiin?

Luulen, että silloin puhutaan noin 200 000 yksiköstä, mutta volyymin nosto ei ole ensisijainen johtotason strategiamme.

Milloin Kiinasta muodostuu Porschen suurin markkina-alue?

Mahdollisesti jo vuonna 2015.

Muuttaako se Porschea yrityksenä jotenkin?

Tällä hetkellä markkinamme jakautuvat tasaisesti Euroopan, USA:n ja Kiinan välille. Vaikka osuudet heilahtaisivat johonkin suuntaan, se ei muuta toimintatapaamme mitenkään.

Voisitteko kuvitella, että Porsche-autossa olisi vähemmän kuin neljä sylinteriä?

En tänään enkä huomenna. Mutta kuka tietää, mitä tulevaisuus tuo tulleessaan.

Entä näkisittekö, että markkinoille tuodaan joskus ilman kuskia liikkuva Porsche?

Minun täytyy rehellisesti sanoa, että jos sellaista haluaa, voi hypätä junaan tai taksiin. Porsche-kuljettajahan nauttii ohjaamisesta, kaasuttamisesta, jarruttamisesta ja vaihteiden vaihtamisesta. Ei Porschen ajamisessa ole kyse paikasta A paikkaan B siirtymisestä.

Entäpä dieselmoottorit Porschen urheiluautoissa?

Ne olivat pitkään mahdoton ajatus, mutta Cayennessa ne ovat toimineet loistavasti. Asennamme aivan varmasti testimielessä johonkin urheiluautoomme dieselin.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.