Erikoishaastattelussa Sébastien Loeb – "Lopettaminen ja sitten lopettamisen peruminen ei ole minun juttuni"

17.01.2014 | Claus Mühlberger / AMS
Erikoishaastattelussa Sébastien Loeb – "Lopettaminen ja sitten lopettamisen peruminen ei ole minun juttuni"

Rallin MM-sarjaa, GT-kilpailuja, Pikes Peak -kisa, Supercupia, rallicrossia ja testit vuoden 2014 vakioautojen MM-sarjaa varten: Sébastien Loeb ei ole ajanut koskaan näin paljon.

Sébastien Loebilla on uusi kampaus. Yhdeksänkertaisen rallin maailmanmestarin hiukset ovat yhtä lyhyet kuin muukalaislegioonassa. Loeb perustelee uutta kampaustaan virnistäen.

"Minulla ei ole enää aikaa mennä parturiin", hän tokaisee.

Kuulostaa erikoiselta, koska Loeb on jättänyt rallin MM-sarjalle jäähyväiset. Sarjan rutiinit alkoivat kyllästyttää 12 vuoden jälkeen.

"Ennakkotutustuminen erikoiskokeisiin kävi yhä enemmän hermoille, etenkin GPS:n avulla valvottu 80 km/h:n nopeusrajoitus."

Loeb kysyi itseltään, kuinka hän saisi jälleen maustetta elämäänsä.

"Lopettaminen ja sitten lopettamisen peruminen – se ei ole minun juttuni. Ja lopettaminen kokonaan oli minulle mahdotonta, koska rakastan urheilua. Tarvitsen adrenaliinia", Loeb pohtii.

Loeb harkitsi myös siirtymistä VW:n tiimiin.

"Ei puuttunut paljon, että olisin allekirjoittanut sopimuksen."

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mies pysyi kuitenkin uskollisena Citroënille. Sisäpiirin juoruama kahdeksan miljoonan euron vuosipalkka saattoi helpottaa päätöstä.

Viime vuosi oli Loebille tietynlaista sapattivapaata. Laiskotteluun ei ole ollut kuitenkaan aikaa. Neljän MM-rallin lisäksi Loeb ajoi FIA GT -sarjaa omalla McLarenillaan. Mies saavutti myös rataennätyksen Pikes Peakissa Peugeotin 875-heppaisella prototyypillä.

"Töitä on ollut jopa entistä enemmän. Tämä ei ollut tarkoitus, mutta ei se silti haittaa", Loeb kertoo.

Suurin työllistäjä on ollut testiohjelma rata-autojen MM-sarjaa varten.

"Perustestejä varten muutimme DS3 WRC:n etuvetoiseksi. Työt oikean auton kanssa alkoivat kesällä", Loeb sanoo.

Loebille siirtyminen 385-heppaiseen etuvetoiseen autoon on kuin aikamatka. Ralliuransa alussa hän kiusasi Renault 5 GT Turboa ja Citroën Saxoa.

"Tykkään etuvedosta."

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.