Erikoishaastattelussa Teslan johtaja Elon Musk

03.03.2014 | Dani Heyne / AMS
Erikoishaastattelussa Teslan johtaja Elon Musk

Kello 10:15 Los Angelesin muotoilukeskuksessa: Tesla Motorsin perustaja Elon Musk tulee kokoustilaan mustassa t-paidassa, sinisissä farkuissa ja mustissa nahkakengissä. Hän vaikuttaa rennolta ja tervehtii saksaksi, jota hän on oppinut opiskelujensa aikana.

Koska herätyskellonne soi tänään?

Musk: Aika myöhään, koska eilisiltana meni myöhään. Eli varttia vaille kahdeksan. Tavallisesti herään tuntia aikaisemmin.

Mikä on vanhin autoihin liittyvä muistonne?

Musk: Isälläni oli Mercedes. Luulen, että se oli 450 SL, jonka kovakatto oli hankala kiinnittää. Mutta se oli erittäin coolin oloinen auto, joka teki hänet erittäin ylpeäksi.

Mikä oli ensimmäinen autonne?

Musk: Vanha Buick, jonka ostin 1000 dollarilla. Tarvitsin silloin jonkin kulkupelin. Mutta se oli kamala, ja moottori hajosi vähän ajan päästä. Sitä seurasi toinen autoni, vuoden 1977 BMW 320i. Siitä pidin kovasti, vaikka se ei ollut 1400 dollarin hintaisena hyvässä kunnossa. Kun jotakin hajosi, minun piti mennä romuttamolle hakemaan osia ja vaihtaa ne itse. Opiskelijana minulla ei ollut rahaa. Kummallisinta tässä BMW:ssä oli se, että auto ei käynnistynyt, kun moottori oli lämmin. Muistan treffejä, jolloin tyttöjen piti työntää autoa korkokengissä. Kun minulla oli sitten ensimmäistä kertaa rahaa, ostin 1967-mallisen Jaguar E-Type Roadsterin. Se on todella kaunis auto.

Oletteko ajanut koskaan kilpaa?

Musk: En oikeastaan. Olen viettänyt muutaman hauskan viikonlopun ystävien kanssa paikallisilla radoilla. Ja minulla oli McLaren F1, jolla jouduin rajuun kolariin. Sen jälkeen kävin McLarenin kilpa-ajokoulun. Korjautin auton ja myin sen sitten.

Haluaisitteko talliinne jonkin vanhan auton?

Musk: Paljastan teille salaisuuden, jonka vain harvat tietävät: ainoa minulla vielä oleva polttomoottorikäyttöinen auto on 1967-mallinen Jaguar Roadster. Kun olin 17-vuotias ja joku antoi minulle klassisista avoautoista kertovan kirjan, sanoin ostavani tämän E-Typen, jos minulla on joskus rahaa.

Miksi mielestänne sähköautot eivät lyöneet itseään läpi 1900-luvun alussa?

Musk: Akut eivät olleet kovin kehittyneitä, ja sähkölaitteet olivat äärimmäisen alkukantaisia.

Koska teille tuli idea Teslasta?

Musk: Silloin, kun opiskelin fysiikkaa. Ajattelin ongelmia, joita meidän täytyy ratkaista tulevaisuudessa. Yksi niistä on uusiutuvaan energiaan perustuva kuljetusmahdollisuus. Uusiutuvan energian parissa työskennellään, mutta siihen perustuvat kulkuvälineet puuttuvat vain vielä. Saksa on esimerkiksi aurinkoenergian edelläkävijä, mutta kumma kyllä se ei ole sitä sähköautojen suhteen. Tiedämme, että saksalaiset suhtautuvat asioihin loogisesti, mutta se ei ole ollenkaan loogista. Miksi ette käytä tätä ekosähköä sähköautoihin? Akkujen energiatiheys oli pitkään ongelma, mutta litiumionitekniikan myötä se on historiaa. Nyt siirtymistä polttomoottoritekniikasta sähkömoottoriin täytyy edistää. Myös eri maiden hallitusten täytyisi tukea tätä. Olen kuullut, että Saksassa ei saa mitään tukia sähköautojen hankintaa varten. Verohelpotukset toimisivat myös herätteenantajina autotehtaille. Mutta nyt on vaikeaa sijoittaa rahaa kehitystyöhön, josta ei ole luvassa suuria voittoja. Sitä on hankala selittää yrityksenä osakkaille. 

Miltä tuntui investoida niin paljon rahaa omaan yritykseensä USA:n laman aikana?

Musk: Tällä hetkellä meillä menee melko hyvin. Mutta meillä oli tietysti epävarmoja aikoja, ja pelkäsin seuraavaa laskusuhdannetta enkä iloinnut korkeasuhdanteista. Silloin eräs ystävä antoi minulle hyvän neuvon: jos et voi nauttia menestyksistä, miksi sitten teet tätä? Hän on oikeassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Millainen hierarkia Teslalla on?

Musk: Tesla on tyypillinen Piilaakson yritys, jossa on matala hierarkia. Jokainen voi kertoa asioista jokaiselle. Ei ole kyse siitä, että vain pomoilla olisi kaikki tiedot, vaan kyse on yrityksen tavoitteista. Sitä kautta voidaan eliminoida virheitä ja tehdä päätöksiä paljon nopeammin.

Onko visionne Teslasta muuttunut viime vuosien aikana?

Musk: Eipä juuri. Suunnitelma on edelleen se sama, jonka olen tehnyt joskus, ja se on aika yksinkertainen. Aloitetaan korkeilla hinnoilla ja pienillä tuotantomäärillä, sitten hintoja lasketaan sekä tuotantomääriä nostetaan, ja sen jälkeen siirrytään edullisiin tuotteisiin sekä vielä korkeampiin tuotantomääriin. Olemme nyt kakkosvaiheessa ja haluamme päästä mahdollisimman nopeasti kolmosvaiheeseen.

Koska tarkalleen teidän pitäisi olla siinä vaiheessa?

Musk: Arviolta kolmen tai neljän vuoden päästä. Silloin puhumme 200 000 auton vuosittaisesta tuotantomäärästä 20 000 auton sijaan.

Kuinka reagoitte asiakkaiden antamaan palautteeseen?

Musk: Tutkimme sitä tarkkaan ja reagoimme, jos huomaamme virheitä. Ja virheitä tietysti sattuu. Luovuin esimerkiksi Model S:n kohdalla takapenkin lukulampuista, koska oletin, että autostamme kiinnostuneet ihmiset lukevat tableteilta. Sitten minun poikani olivat autossa. He eivät pystyneet tutkimaan kirjaansa ja sanoivat, että onpas tämä tyhmä auto. Asensimme siis autoon lukuvalot.

Kuinka myisitte naapurille Tesla Model S:n?

Musk: Se riippuu aina siitä, millainen tyyppi hän on. Kutsuisin hänet todennäköisesti koeajolle, jotta hän huomaisi, kuinka spontaanisti auto reagoi. Se tuntuu siltä kuin tanssisi oikean parin kanssa tangoa. Lisäksi suuri kosketusnäyttö on vaikuttava. Sen kautta näkee paljon paremmin karttoja ja voi soittaa musiikkikappaleita Google Voicen avulla puheohjauksella. Kolmas yllättävä asia on auton valtavat tilat. Model S:ään sopii viisi aikuista, kaksi lasta ja vielä pari kassia nokkapellin alle. Lisäksi auto on erittäin tuvallinen. Koska edessä ei ole painavaa moottoria, törmäysvyöhyke nokkakolarissa on valtavan suuri.

Kuinka kauan sähköautojen vaatiman infrastruktuurin rakentaminen kestää?

Musk: Uusien latauspisteiden rakentaminen ei kestä nykyään enää kauan. Ja jos lähdemme siitä, että auto saavuttaa 300-350 kilometrin toimintamatkan – Tesla Model S:llä pääsee noin 400 kilometriä – silloin esimerkiksi Saksan kaltaisessa maassa ei tarvita ollenkaan niin montaa latausasemaa kuin aina oletetaan.

Kuinka Tesla Model X eroaa Model S:stä?

Musk: Elokuussa Saksassa myyntiin tullut Model S on sporttinen sedan, jossa on jopa seitsemän istumapaikkaa. Sen pitäisi kattaa myös puolet SUV:ien markkinoista. Model X on suunnattu SUV-segmentin toiselle puoliskolle ja tila-autojen markkinoille. Siinä on myyntiin tullessaan ainutlaatuinen ovijärjestely: autossa on takana lokinsiipiovet. Se on niiden myötä ensimmäinen auto, jonka kolmannelle penkkiriville voi nousta todella mukavasti. Lisäksi molemmilla akseleilla on oma sähkömoottorinsa, jolloin vääntöä voidaan jakaa nopeasti ja tarpeen mukaan, jolloin voimalinjasta tulee erittäin dynaaminen.

Ja millainen Model E:stä tulee?

Musk: Se on meidän kolmosvaiheen automme. Model E on yhtä pykälää Model S:n alapuolella, ja siinä on vähemmän varusteita. Se on sedan, jota tehdään suurempia tuotantomääriä. Mutta en halua siitä Model S:n pienempää kopiota, se olisi liian tylsää. Siitä pitää tulla jotakin erityistä BMW 3-sarjan ja Audi A4:n segmentissä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.