Erikoishaastattelussa Volvon Håkan Samuelsson: ”Haluamme erottautua kolmella alueella"

17.10.2013 | Jens Dralle / AMS
Erikoishaastattelussa Volvon Håkan Samuelsson: ”Haluamme erottautua kolmella alueella"

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kertoo merkin uudesta suuntauksesta Fordista eroamisen jälkeen, yhteistyöstä kiinalaisen omistajan Geelyn kanssa ja tulevista malleista.

Monet valmistajat lisäävät malliensa lukumäärää, mutta te pitäydytte nykyisessä tuotevalikoimassanne. Miksi?

Samuelsson: En usko siihen yleiseen mielipiteeseen, jonka mukaan autonvalmistajan täytyisi nykyään olla iso ja edustettuna jokaisessa segmentissä. Volvo-mallit tulevat aina olemaan erityisille asiakkaille suunnattuja erityisillä ominaisuuksilla varustettuja niche-tuotteita. Meidän valikoimamme kannalta se tarkoittaa sitä, että valmistamme ainoastaan autoja, jotka sopivat meille ja meidän asiakkaillemme.

Minkälaiset ajoneuvotyypit sopivat Volvolle?

Samuelsson: Klassiset porrasperät ja farmarit, joiden suhteen olemmekin hyvissä asemissa, ja niiden lisäksi ennen kaikkea SUV-mallit. Uudistetun XC 60:n ja vuoden 2014 lopussa uudistettavan XC 90:n seuraksi voin hyvin kuvitella myös kompaktin XC 40:n.

Tarjontanne ei kuitenkaan ole kovin poikkeuksellinen. Miksi asiakkaan pitäisi valita nimenomaan Volvo?

Samuelsson: Mielestäni olisi väärin, jos pyrkisimme kopioimaan tekniikan suhteen sellaisia saksalaisia premium-merkkejä kuten Audi, BMW ja Mercedes. Me haluamme erottautua ensisijaisesti kolmella alueella. Turvallisuuden kannalta Volvo on perinteisesti ollut johtoasemassa. Ensi vuonna tuomme autoihin ruuhka-avustimen, joka mahdollistaa autonomisen ajon stop-and-go-liikenteessä. Pidämme myös edelleen kiinni visiostamme, jonka mukaan kenenkään ei vuodesta 2020 lähtien pitäisi enää kuolla Volvossa. Toisena teemana on siisti ja moderni skandinaavinen muotoilu, joka tunnetaan ympäri maailmaa – ja me olemme ainoa skandinaavinen automerkki. Kolmanneksi kyse on meidän kohdallamme siitä, että pyrimme kehittämään autoa yhä vahvemmin asiakkaan hyötynäkökulmasta. Tarkoitan tällä huippuluokan toimivuutta.

Pystyttekö näin kilpailemaan isojen valmistajien kanssa, joilla on valtavat kustannusedut?

Samuelsson: Jos malliohjelmaa laajennetaan, kompleksisuus usein lisääntyy, ja sen myötä myös kustannukset kasvavat. Me keskitymme modulaarisuuteen ja vähennämme kompleksisuutta. Tulevaisuudessa kaikki mallimme aina 60-sarjasta 90-sarjaan asti perustuvat yhteen ainoaan modulaariseen perusrakenteeseen.

Miten pitkällä olette sen suhteen?

Samuelsson: Kaksi ja puoli vuotta sitten, kun saimme Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa itsenäisen aseman, teimme uusia linjauksia tuotestrategiaamme ja -kehitykseemme. Yhteistyö Fordin kanssa toi meille valitettavasti paljon kompleksisuutta, kuten esimerkiksi kahdeksan erilaista moottoria. Tulevaisuudessa meillä tulee olemaan ainoastaan yksi moottori eri tehoilla diesel- ja bensiiniversioina. Vuoden 2013 lopussa tulevat ensimmäiset näillä moottoreilla varustetut autot markkinoille. Vuotta myöhemmin seuraa ensimmäinen upouutta SPA-perusrakennetta käyttävä malli.   

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuinka monella prosentilla se alentaa kustannuksia?

Samuelsson: Ihan tarkkaan en sitä tällä hetkellä pysty laskemaan, mutta kun olemme ottaneet perusrakenteen käyttöön kaikissa sarjoissamme, se tulee olemaan merkittävä tekijä. Toisin sanoen: perustuen vuoden 2012 tulokseemme se tarkoittaisi, että nollatilanteen sijasta odotettavissa olisi vähintään 5 prosentin voitto suhteessa liikevaihtoon.

Edeltäjällänne oli kunnianhimoisia päämääriä: vuoteen 2015 mennessä Volvon pitäisi päästä 500 000 yksikköön vuodessa, vuoteen 2020 mennessä jopa 800 000 yksikköön. Seisotteko te tämän julistuksen takana?

Samuelsson: Tällä hetkellä luku on noin 420 000 yksikköä vuodessa, eikä nousu 800 000 autoon vuodessa vuoteen 2020 mennessä ole mielestäni ollenkaan epärealistinen ajatus.

Mistä kasvun pitäisi olla peräisin?

Samuelsson: Vähintään puolet kasvusta pitäisi tulla Kiinasta, jossa tulemme valmistamaan autoja paikallisesti. Toisen puoliskon pyrimme saavuttamaan jo olemassa olevissa segmenteissämme Euroopassa ja Amerikassa. USA:ssa olemme jo kerran myyneet kaksi kertaa niin paljon autoja vuodessa kuin mitä myimme vuonna 2012. Yhdysvaltojen markkinat kasvavat tänä vuonna nopeasti, ja nyt meillä on hyviä tuotteita. Mikä estäisi meitä pääsemästä siellä vanhoihin lukemiin?

Mihin kappalemäärään tähtäätte tämän vuoden autotuotannossa?

Samuelsson: Kaiken kaikkiaan haluamme päästä edellisvuoden tasolle. USA:ssa odotamme noin viiden prosentin kasvua ja Kiinassa plussaa tulee varmasti noin 6-7 prosenttia. Täten meillä olisi Euroopassa varaa pieneen kolmen prosentin laskuun.  

Riittääkö se voiton saamiseksi?

Samuelsson: Koska tällä hetkellä investoimme massiivisesti tulevaisuuteen ja koska meidän täytyy hankkia rahat omasta takaa, odotan pikemminkin nollatulosta. Minulle on kuitenkin tärkeämpää kehittää Volvoa pitkävaikutteisesti kuin spekuloida lyhytaikaisilla vaikutuksilla. Vuonna 2015 aloitamme modulaarisen strategiamme ja toimenpiteemme kustannusten vähentämiseksi alkavat vaikuttaa. Tämä tulee varmasti näkymään myös parempina tuloksina.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.