Erilainen kesäduuni on raakaa rääkkiä

21.05.2014 | Jochen Albig ja Jens Dralle / AMS
Erilainen kesäduuni on raakaa rääkkiä

Jaguarin tuotekehitystä: 8 000 kilometrin maraton Nürburgringin Nordschleifella.

Phil Talboysilla on vähän erilainen kesäduuni. Mies nimittäin viettää huhtikuun lopusta lokakuun alkuun ulottuvan ajan Eifel-vuoriston romanttisissa maisemissa. Brittimies johtaa Jaguarin ja Land Roverin Nürburgringillä sijaitsevaa testikeskusta.

 "Voimme rakentaa koko Nordschleifen testipenkkiin, mutta lämmönvaihteluja ei pysty simuloimaan", insinööri Talboys selittää.

Jaguar testaa jokaista malliaan radalla ennen myynnin aloittamista, on kyse sitten perusdieselillä varustetusta XF Sportbrakesta tai 550-heppaisesta F-Type R Coupésta. Täytyykö jokaisen Jaguarin siis olla kilpa-auto?

"Ei, mutta missään muussa paikassa ei saada selvempiä tuloksia auton kestävyydestä lyhyemmässä ajassa", Talboys kertoo.

Testipomo sanoo, että ennen kaikkea jäähdytystarpeesta saatiin tällä tavalla tarkkoja tietoja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Jos auto toimii täällä 25 asteen ulkolämpötilassa, se pärjää hyvin myös Dubain 50 asteessa."

Esimerkiksi F-Type Coupén kohdalla on erityisen tärkeää elektronisen tasauspyörästön lukon säätäminen. Tuhansien kilometrien matkalla tehdään niin ikään tuhansia mittauksia, joiden pohjalta testataan tarvittaessa vaikka yksittäisiä komponentteja.

Insinöörit ajavat Nord-schleifen 8 000 km -maratonin pelkästään kuivalla kelillä, jotta tuloksia pystytään vertailemaan. Lisäksi Talboys ja hänen 40 kollegaansa ajavat autoilla Saksan autobahneilla kelistä riippumatta.

"Esimerkiksi lasinpyyhkimien moottorit täytyy säätää suuria nopeuksia varten, testipomo kertoo ja lähtee pihasta F-Typen veekasisoundin saattelemana."

Lue Jaguar F-Type Coupén ensikoeajo Tuulilasin numerosta 6/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.