Esittelyssä BMW 4-sarjan Gran Coupé – ovia ja tilaa

26.02.2014 | Heinrich Lingner / AMS

Bemarin 4-sarjan Gran Coupé eroaa kahden lisäoven ja reilusti aukeavan takaluukun myötä kaksiovisesta sisarmallistaan. Mihin koloon tulokas sopii BMW:n keskiluokan mallistossa?

BMW:n entinen myyntijohtaja Paul G. Hahnemann olisi varmaan innoissaan uudesta Gran Coupésta. Hän tuli tunnetuksi 60-luvulla uusien markkinarakojen löytämisessä ja Hahnemannin mallistrategia pelasti koko merkin tuolloin. Gran Coupé on BMW:n nykyisen nimeämiskäytännön mukaan neliovinen coupé, eli neliovinen 4-sarja ja tämän myötä kuudes 3-sarjan pohjalevyä käyttävä malli. Selvä juttu vai eikö sittenkään ihan täysin?

4-sarjan Gran Coupén pitäisi olla auto niille ihmisille, joiden mielestä Touring on liian massiivinen, sedan liian tavallinen, GT liian käytännöllinen ja kaksiovinen malli liian epäkäytännöllinen.

Tämä kuulostaa ehkä omituiselta, mutta ei ole sitä. Tutkiessamme Gran Coupéa ensimmäistä kertaa valokuvausstudiossa siitä huomaa muutamia piirteitä, jotka tekevät autosta ainutlaatuisen BMW:n keskiluokan mallien joukossa. Ja tämä ei johdu pelkästään takaovista. Ne helpottavat tietysti pääsyä takapenkille, ja on myös selvää, että vinolla C-pilarilla varustettu coupé ei tarjoa parhaita ennakkoedellytyksiä reiluille takatiloille. Tässä suhteessa Gran Coupé ei ole juuri kaksiovista 4-sarjaa parempi.

Ison coupén todellinen etu tulee esiin, kun avaa vakiona tulevan sähkökäyttöisen takaluukun. Tämä auto onkin salafarmari. Takapenkin selkänojat käännettyinä luukkuun mahtuu jopa 1300 litraa tavaraa, ja normaaliasennossa sen vetoisuus on 480 litraa. Lisäksi reilun kokoinen lastausaukko helpottaa pääsyä ilmavaan peräosastoon. On siis helppo kuvitella dynaamisia 30 ja risat -ikäisiä ihmisiä lastaamassa golfbageja, maastopyöriä (nekin saa BMW:n mukaan kyytiin irrottamalla etupyörän) tai leijasurffausvarusteita Gran Coupéen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Samat moottorit kuin kaksiovisessa

Gran Coupé vastaa teknisesti kaksiovista 4-sarjaa.

Tarjolle tulevat samat moottorit, ja niiden valikoima ulottuu toistaiseksi 435i:hin asti. Myös akseli- sekä raidevälit ovat samat, ja ainoastaan B-pilaria on siirretty muutaman millin verran eteenpäin, jotta takaoville on saatu tilaa.

Lisäksi katto on 12 milliä korkeammalla kuin kaksiovisessa mallissa, ja kattolinja yhdistyy takaluukkuun yli 10 senttiä taaempana. Tämä näyttää epäilemättä hyvältä, millä on varmasti merkitystä Gran Coupén tapauksessa. Myös Paul G. Hahnemann olisi ollut luultavasti tätä mieltä. Monet eivät muuten tiedä, että hän työskenteli ennen BMW:lle tuloaan Auto Unionilla Düsseldorfissa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.