Esittelyssä Citroën C4 Cactus – fiksu laihdutuskuuri

22.02.2014 | Bern Stegemann / AMS

Citroën tuo kompaktiluokkaan syyskuussa edullisen vaihtoehdon, joka muistuttaa käytännönläheisen yksinkertaisuutensa ja omaperäisten yksityiskohtiensa myötä vanhaa Rättisitikkaa. Pääsimme jo istumaan C4 Cactuksessa.

Jotenkin olisi helposti uskonut, että Citroënin luovat ihmiset olisivat piilottaneet Cactuksen ruskeisiin palamaisiin kylkisuojiin makeisia ja varustaneet näin auton kuskin äkillisiä stressitilanteita varten. Suklaalevymäiset suojat on kuitenkin tehty tavallisesta polyuretaanista, jossa on ilmatyynyjä. Niiden pitäisi suojata auton koria pieniltä kolhuilta. Nämä valmistajan mukaan säänkestävät, haalistumattomat ja helposti vaihdettavat suojat saa kyllä myös mustana, harmaana tai beigenä, ja niitä voi yhdistellä vapaasti kymmenen ulko- ja kolmen sisävärin kanssa.

Niin sanotut Airbump-suojukset eivät ole kuitenkaan ainoa uudistus, joka tarjoaa asiakkaille yksilöllisen muotoilun lisäksi myös todellista hyötyä. Cactuksen matkustajan airbag on katossa, jotta kojelautaan on saatu tilaa erityisen suurelle hansikaslokerolle. Lisäksi vakiona oleva seitsemäntuumainen kosketusnäyttö mahdollistaa ilmastoinnin, infotainment-laitteiden sekä useimpien toimintojen käyttämisen ilman monia nappeja, ja myös tilaa vievästä keskikonsolista on voitu luopua. Tällä tavalla eteen on saatu loihdittua yhdessä erillisistuimien välissä olevien lisäpehmusteiden kanssa eräänlainen sohvalla varustettu lounge. Takana on sen sijaan tavallinen kolmen istuttava penkki, jota ei voi jakaa osiin tai siirtää pituussuunnassa.

Citroënin mottona on ollut fiksu laihdutuskuuri, ja niinpä takaovien ikkunoita ei pysty laskemaan (ne voi sen sijaan kääntää ulospäin), ja myöskään panoraamakatossa ei ole sisäverhoa. Katon lasi päästää sisään paljon valoa, mutta lämpöä autoon ei juuri tule lasin erikoiseristyksen vuoksi. Jopa lasinpyyhkimiin tuulilasin tehokkaamman puhdistamisen vuoksi integroidut pesusuuttimet säästävät painoa, koska niiden myötä pissapojan säiliö voi olla pienempi. Kaiken kaikkiaan johdonmukaisten kevytrakenteiden pitäisi puristaa Cactuksen perusmallin paino noin 1100 kiloon, mikä olisi yli 200 kiloa vähemmän kuin C4:ssa.

Klassista tyyliä ja multimediaa

Cactuksen akseliväli on kylläkin sama kuin C4:ssa, mutta pituutensa, leveytensä ja tavaratilan kokonsa (358 litraa 408:n sijasta) puolesta Cactus on vähän pienempi. Jopa korkeutensa (1,48 m) osalta Cactus nostaa vaatimattomuuden kunniaan, koska se on lähes 10 senttiä kilpailijoitaan Peugeot 2008:aa ja Renault Capturia matalampi. Kuinka se on mahdollista, kun auton korin muhkea alaosa ja korotettu maavara ovat hyvin katumaasturimaiset? Matala katto ja lasit muistuttavat kuitenkin enemmän coupéa.

Tämän huomaa sisustasta, joka ei tarjoa selvästi korkeampaa ajoasentoa tai mahdollista korin kulmien helppoa hahmottamista. Tilat ja säilytyslokerot ovat kuitenkin täysin riittävät, ja materiaalit ovat aistikkaita sekä työn laatu hyvää. Jotkin yksityiskohdat, kuten kiristysnauhojen tyyliset ovien sisäkahvat ja hansikaslokeron kannen kahvat tuovat jopa klassista tyyliä auton sisustaan. 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Eri medioihin verkottumisen osalta C4 Cactus on sen sijaan täysin moderni, ja se tarjoaa digitaaliradion, audio-streamingin sekä mobiililaitteiden liitettävyyden lisäksi 3G-yhteyden kautta tapahtuvan pääsyn Citroënin Multicity Connect -portaaliin. Siellä on bensa-asemia, liikennehäiriöitä, ravintoloita ja hotelleja koskevia vinkkejä sekä auton interaktiivinen käyttöohjekirja. Lisävarusteena Cactukseen saa myös navigaattorin, peruutuskameralla varustetun aktiivisen pysäköintiavustimen, nopeudenrajoittimen ja nopeusrajoitusnäytön.

Ylläpitokulut pysyvät aisoissa

Citroën ei ole sen sijaan nähnyt tarvetta kalliille hightech-lisävarusteille, nelivedolle tai hybridivoimanlähteelle. Auton moottorivalikoima on suunniteltu johdonmukaisesti pienten hankinta- ja ylläpitokulujen ehdoilla. Tästä syystä Cactukseen saa sen tullessa syyskuussa myyntiin kaksi kolmisylinteristä bensakonetta ja kaksi nelisylinteristä turbodieseliä.

E-VTi 82:n hiilidioksidipäästöt ovat alle 100g/km, ja e-HDi 92:n päästöjen pitäisi olla ainoastaan 82 grammaa ja kulutuksen 3,1 litraa 100 kilometrillä. SCR-katalysaattorilla ja sammutusautomatiikalla varustetut Pure Tech - ja Blue HDi -versiot täyttävät jo nyt Euro 6 -päästönormit.

Citroën kertoo vähentäneensä C4 Cactuksen ylläpitokuluja kaiken kaikkiaan noin 20 prosentilla vastaaviin kompaktiluokan malleihin verrattuna. Lisäksi auton oston yhteydessä voi valita kännykkäliittymien tavoin budjetin mukaan eri sopimuksia, jotka sisältävät rahoituksen, vakuutuksen sekä huollot. Cactuksen tarkat hinnat selviävät vasta sen Geneven autonäyttelyssä tapahtuvan ensiesittelyn yhteydessä, mutta perusmallin hinta lienee Saksassa selvästi alle 16 000 euroa. Tässä suhteessa Cactuksessa on ainakin yksi piikki, vaikka se haluaa muuten olla pehmeä ja välttää aggressiivisuutta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.