Esittelyssä Minimalisti ja Hänen Ylhäisyytensä – Mini One ja Rolls-Royce Ghost

24.09.2013 | Jörn Thomas / AMS
Esittelyssä Minimalisti ja Hänen Ylhäisyytensä – Mini One ja Rolls-Royce Ghost

Brittiläisen imperiumin autoteollisuudella ei mennyt välillä kovinkaan hyvin, mutta nykyään sikäläiset automerkit ovat päässeet taas hyvään vauhtiin muun muassa saksalaisten antaman avun myötä. Tuloksena on luonnetta täynnä olevia eri luokkien autoja, kuten Mini ja Rolls-Royce osoittavat.

Polkimien painuminen lattiamattoon kuuluu suosituimpiin vertauskuviin autotoimittajien keskuudessa. Kirjaimellisesti syvästi vaikuttavaa se on vain Rolls-Roycessa, jossa poljin painuu todellakin syvälle paksuun mattoon myös halvemmassa mallissa, eli Ghostissa. Se johtuu lattiamaton laadukkuuden lisäksi moottorin tehosta.

Ghost on asemoitu BMW:n hienostuneen tytäryhtiön varsin kompaktissa mallistossa majesteettisen Phantomin alapuolelle. Malli tavoittelee esimerkiksi Saksassa vajaan 260 000 euron lähtöhintansa myötä varakkaita ostajia, jotka eivät kuulu aivan superrikkaisiin. Eli se on suunnattu kaikille niille, jotka pitävät Phantomin yli 400 000 euron hintaa kuitenkin vähän turhan korkeana.

Rollsin hinnat alkaen -mallissakin on riittävästi pituutta ja tehoa, eli 5,4 metriä ja 570 hevosvoimaa. Tehot tulevat moottorista, joka ilmoittaa kulloisenkin olotilansa lähinnä mittarin avulla, josta näkee jäljellä olevan tehon määrän. Mittarin musta neula liikkuu normaalikäytössä lähinnä 80 prosentin tuntumassa. Jos kaasua painaa niin paljon, että mittarin neula lähestyy 50 prosenttia, kortti on jo vaarassa lähteä kuivumaan.

Moottorin teho on enemmän kuin riittävä

Tämä ei oikeastaan ihmetytä, koska moottorin suunnittelijat eivät pitäneet BMW:n huippumallista 760i:stä otettua moottoria Rollsin arvoisena, joten he porasivat V12-koneen 0,6 litraa suuremmaksi.

Rolls-Royce ilmoitti autojensa tehon aiemmin attribuutilla ”riittävä”, ja nykyään sen pitäisi olla ”erittäin hyvä”. Tuplaturbo-V12:n 570 heppaa ja 780 newtonin vääntö kiihdyttävät autoa mahtavasti, ja teho välittyy tasaisesti ja huomaamattomasti kahdeksanvaihteisen automaatin kautta takapyörille. Jos kaasupolkimen painaa tosiaan syvälle lattiamattoon, saa perhosia vatsaansa. Jos autoa oikein houkuttelee siihen, Ghost on adaptiivisen alustan ja kallistelua vakauttavan järjestelmän ansiosta yllättävän dynaaminen.

Mutta palataanpa takaisin mukavuuteen, kuten Rolls-Roycen takatiloihin. Siellä on ruhtinaallisesti jalkatilaa, säädettävät istuimet sekä kierrettävän ja työnnettävän valintakiekon kautta käytettävä infotainment-järjestelmä kuvaruutuineen. Takaovet aukeavat taaksepäin, ja ovien sulkemiseen riittää napin painallus. Auton status ei siis jätä mitään toivomisen varaa, mistä jo pystyssä oleva nokka, auton tunnusomainen maski ja nokkamerkki huolehtivat. Se on saanut pysyä auton nokalla tuulitunneleista huolimatta.

Minit pitävät lupauksensa

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mini on puolestaan BMW:n toinen brittimerkki Rolls-Roycen lisäksi.

Minin intoa täynnä olevasta markkinoinnista voi olla montaa mieltä, mutta Minin mallit pitävät sen, mitä ne lupaavat.

Jo tavallinen kaksiovinen One 98-heppaisella bensakoneella ja niukoilla varusteilla sisältää kaiken sen, mitä Minissä pitää olla. Minin pyörät ovat aivan auton kulmissa, jousitus on jäykkä, muttei älyttömän kova, ja ohjaus on tarkka eikä se ole liian kevyt.

Alkuperäisen Minin suunnittelija Alec Issiconis pitäisi varmasti siitä, kuinka 3,72 metriä pitkä nyky-Mini suihkii mutkien läpi. Alustassakaan ei ole säästetty: kun alkuperäisessä Minissä oli Hydrolastic-painesäiliöt, nykymallissa on monilla tukivarsilla varustettu takajousitus.

Minin menestyksekkään tarun loppua ei ole näköpiirissä.       

 

 

                     

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.