Esittelyssä Volvo Concept Coupé – auto vailla tuotantomahdollisuuksia

08.10.2013 | Jens Katemann
Esittelyssä Volvo Concept Coupé – auto vailla tuotantomahdollisuuksia

Volvon Concept Coupé -konseptiauto antaa esimakua merkin tulevasta muotoilusta. Ruotsalaisautot tulevat muuttumaan melkoisesti myös pellin alta.

Aiemmat 75 nappia on korvattu enää kuudella käyttökytkimellä. Volvon uusi muotoilupäällikkö Thomas Ingenlath näyttää uuden Concept Coupén avulla, mihin suuntaan hän halua viedä Volvon tulevia malleja ulkonäkönsä ja toimintojensa osalta. Tärkeässä osassa on pelkistetyn tyylikkääseen kojelautaan integroitu intuitiivinen ergonomia ja käytettävyys selkeän skandinaavisen designin perinteiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa konkreettisesti puukoristeita, joissa on hillitty, mutta arvokkaan näköinen metallikehys sekä kristallilasista tehtyä automaattivaihteiston valitsinta.

Volvon uusi maailma tuntuu vähän kuin Applen ja Bang & Olufsenin sekoitukselta. Volvon johtaja Håkan Samuelsson vakuuttaa Concept Coupén Göteborgissa järjestetyssä ennakkoesittelyssä, että tämän premiumfiiliksen ilman bling blingiä pitäisi myös päästä oikeasti tuotantoon.

Hän korostaa, että tämä koskee jopa lasista vaihdekeppiä ja erityisen käsiä hiveleviksi suunniteltuja nappeja. Tästä kertoessaan Samuelsson hivelee selvästi ylpeänä uudelleen muotoiltua avainta, jonka Volvon ostaja voi tulevaisuudessa tilata haluamastaan materiaalista, eli nahkaisena, puisena tai teräksisenä.

Iso kosketusnäyttö

Tulevan Volvon kojelaudan keskipisteessä on iso iPadia muistuttava kosketusnäyttö keskikonsolissa. Se keskustelee digitaalisen mittarinäytön sekä head up -näytön kanssa, ja myös puheohjaus on suunnitteilla. Tämä ratkaisu tulee loppuvuodesta 2014 alkaen kaikkiin Volvon uusiin malleihin, ja ensimmäisenä siitä pääsee nauttimaan seuraava XC 90. Ison SUV-luokan auton uusi malli on myös ensimmäinen auto, joka pohjautuu uudelle joustavalle perusratkaisulle. Kaikki mallit V40:ää lukuun ottamatta tulevat käyttämään tätä pohjaa. Volvo vähentää tällä tavalla tuotannon monimutkaisuutta yhtä radikaalisti kuin mitä tapahtuu ergonomian osalta.

Sama koskee moottoritarjontaa, joka koostuu tulevaisuudessa enää neloskoneista. Niihin kuuluvat kompressorilla ja turbolla ahdettu kaksilitrainen bensakone sekä kaksoisahdettu diesel, josta tulee eri tehoversioita. Nämä aiempiin moottoreihin verrattuna noin 50 kiloa kevyemmät voimanlähteet yhdistetään joko Aisinin valmistamaan kahdeksanvaihteiseen automaattiin tai kuusivaihteiseen manuaalilaatikkoon. Myös kaksoiskytkinvaihteisto on suunnitteilla.

Päätuotekehittäjä Peter Mertensin mukaan uusien moottoreiden pitäisi olla samantehoisina jopa 35 prosenttia taloudellisempia, ja ne tulevat 60-mallisarjaan tämän vuoden lopussa. Volvon tavoitteena on uudistaa koko mallistonsa moottorit vuoden 2016 loppuun mennessä.

Volvon pyrkii pieneksi ja hienoksi autonvalmistajaksi, joka keskittyy selvästi merkkinsä ydinarvoihin.

”Luulen, että olisi väärin ja liikaa vaadittu, että haluaisimme kopioida Audin, BMW:n ja Mercedeksen kaltaisten saksalaisten premium-merkkien tekniikkaa”, Volvo-pomo Samuelsson toteaa.

Concept Coupén turvavyön teräslukkoon on kaiverrettu ”since 1959”. Päämuotoilija Ingenlath paljastaa, että se on Håkan Samuelssonin idea ja täydentää vielä, että ”merkki on Volvon väelle pyhä asia”. Turvallisuus on merkin ydinarvoja.

”Ensi vuonna tuomme markkinoille ruuhka-avustimen, joka mahdollistaa auton itsenäisen ajamisen monia pysähdyksiä sisältävässä liikenteessä. Pidämme muuten edelleen visiostamme kiinni, että vuodesta 2020 alkaen kenenkään ei pitäisi enää kuolla Volvossa”, Samuelsson sanoo.

Ruotsalaiset haluavat edelläkävijöiksi turvallisuuden ja ajoa avustavien järjestelmien sekä intuitiivisen käytettävyyden suhteen, ja kaikki tämä pitäisi pakata houkuttelevaan skandinaaviseen muotoiluun. Volvon viestinä on, että tämä on premiumia, jota varten ei tarvita veekasia ja 600 hevosvoimaa.

Volvon Frankfurtin IAA:ssa esittelemä konseptiauto sopii hyvin heidän ajatuksiensa kanssa yhteen. Ingenlath on käyttänyt esimerkiksi auton maskissa legendaarisen P1800:n piirteitä, mutta auto ei silti edusta monimutkaista retrotyyliä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Auton ilme on uusi, mutta se kantaa mukanaan myös ylpeästi Volvon yli 85 vuoden perinteitä”, Ingenlath selittää.

”Teemme vielä töitä maskin ja Volvon logon lopullisen muotoilun kanssa ja paljastamme ne uuden XC 90:n myötä ensi vuonna”.

Coupén takavalojen vaakasuuntainen grafiikka saa SUV- ja farkkumalleja varten pystysuuntaisen version, mutta tyyli pysyy samana.

Tehokas pistokehybridi

Bensakäyttöinen pistokehybridi huolehtii Concept Coupén kulusta.

Konseptiautossa on yhdistetty kaksilitrainen kompressori- ja turboahdettu bensakone taka-akselille voimansa välittävään sähkömoottoriin. Tätä kautta auton teho on noin 294 kW, eli 400 heppaa, ja vääntöä siinä on yli 600 newtonia. Volvo panostaa tulevaisuudessa vaihtoehtoisten voimanlähteiden osalta eniten  pistokehybridiin.

Syynä tähän on V60:n pistokehybridimallin suuri menestys, ja auton valmistuskapasiteettia nostettiin tänä vuonna jo toiseen kertaan.

”V60:n pistokehybridi on tällä hetkellä maailman menestyksekkäin lajissaan. Valmistamme autoa vuonna 2013 noin 8000 yksilöä”, Volvon päätuotekehittäjä Mertens kertoo.

”Auton toimitusaika on tällä hetkellä kuuden ja kahdeksan kuukauden välillä.”

Uuden XC 90:n osalta Mertens odottaa jopa 20-25 prosentin osuutta pistokehybridille mallin kokonaismyynnistä.

Ja millaiset tuotantomahdollisuudet Concept Coupélla ovat? Niitä ei ole.

”Monia auton elementtejä voi kuitenkin löytää tulevista malleistamme”, päämuotoilija Ingenlath vakuuttaa.

Käsiä hivelevät teräksiset napit, arvokas nahka ja intuitiivinen käytettävyys? Veekasin teholla varustettu pistokehybridi? Nämä tulevaisuudennäkymät kuulostavat hyviltä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.