EU-säädös voimaan loppuvuodesta – tulevaisuudessa renkaat vaihdettava liikkeessä?

11.04.2014 | TL-verkkotoimitus
EU-säädös voimaan loppuvuodesta – tulevaisuudessa renkaat vaihdettava liikkeessä?

Marraskuusta alkaen kaikista uusista henkilöautoista on löydyttävä automaattinen rengaspaineen valvontajärjestelmä.

Uudistuksen myötä autonomistajat voivat kokea renkaanvaihdon kotona entistä hankalammaksi, varoittaa rengasliike Vianor.

Uusi EU-direktiivi tuo automaattisen rengaspaineen valvonnan, eli TPMS-järjestelmän pakolliseksi kaikkiin uutena myytäviin henkilöautoihin. Uudistus astuu voimaan marraskuun 1. päivä.

Automaattisella rengaspaineen valvontajärjestelmällä (Tire Pressure Monitoring System) varmistetaan ajo-olosuhteisiin sopivat oikeat ilmanpaineet. Uudistuksella tulee olemaan merkittävä vaikutus autoilijoiden turvallisuuteen, sillä rengaspainetutkimusten mukaan arviolta joka viides suomalaisautoilija ajaa vaarallisen vajaapaineisilla renkailla. Vain noin joka kolmas suomalainen on tarkistanut rengaspaineet viimeisen kuukauden aikana.

Valvontajärjestelmän avulla on mahdollista vähentää myös polttoaineenkulutusta. Kun rengaspaineet ovat kohdallaan, ajomukavuus on huipussaan ja rengas ohjautuu tarkasti sekä pyörii kevyesti polttoainetta säästäen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin arvion mukaan polttoainetta voidaan säästää jopa 2,5 prosenttia, jos uusi järjestelmä saataisiin kaikkiin teillä liikkuviin henkilöautoihin.

"Rengaspaineilla on huomattava vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden käyttöikään", sanoo Vianor Groupin henkilöauton renkaiden tuotepäällikkö Ville Nikkola tiedotteessa.

"Urautuneet tiet, yllättävä sivutuuli, äkkinäiset väistöliikkeet ja nopeasti muuttuvat olosuhteet ovat haasteita turvalliselle liikenteelle. Ajoturvallisuutta on mahdollista parantaa, kun rengaspaine säädetään kuormituksen ja ajo-olosuhteiden mukaan."

Kahdentyyppisiä järjestelmiä

Autonvalmistajat voivat valita joko suoran tai epäsuoran TPMS-järjestelmän. Suora järjestelmä tarkoittaa sitä, että jokaiseen renkaaseen asennetaan paristokäyttöiset anturit, jotka lähettävät auton keskusyksikölle tietoa mm. renkaan paineesta ja lämpötilasta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Epäsuora järjestelmä ei ole yhtä tarkka kuin suora ja sitä voidaan lukea vain auton liikkuessa, koska mittaus perustuu yleensä auton ABS-järjestelmän tulkitsemaan renkaan pyörimisnopeuteen ja sen muutokseen. Tämä tarkoittaa sitä että epäsuorasta järjestelmästä ei saada nykyisellä tekniikalla mitattua suoraan renkaan tarkkaa ilmanpainetta.

Auton omistaja ei voi vaikuttaa järjestelmän valintaan, vaan siitä päättää valmistaja.

"Suora järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos jonkin renkaan ilmanpaine laskee yli 20 prosenttia asetetusta arvosta, viimeistään kuitenkin 150 kPa kohdalla, ja ilmaisee automallista riippuen myös usein sen, mikä rengas on kyseessä", Nikkola kertoo.

Renkaanvaihto vaikeutuu

Anturien asentaminen suoraan renkaaseen tulee Vianorin mukaan olemaan autoissa ylivoimaisesti käytetyin vaihtoehto.

Autonomistajille tämä yhtiön mukaan tarkoittaa, että renkaanvaihto saattaa tulla teknisesti nykyistä vaikeammaksi. Tämä johtuu siitä, että tiettyjen automallien keskusyksiköt vaativat antureiden ns. uudelleenopettamisen OBD-portin kautta mikäli sensorit vaihtuvat renkaiden sesonkivaihdon yhteydessä.

Tulevaisuudessa yhä useampi autoilija siis suunnannee rengasliikkeeseen renkaidenvaihtoon.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.