Euro NCAP -törmäystesteissä paljon viiden tähden tuloksia – yksi floppasi täysin

03.12.2015 | TL-verkkotoimitus
Euro NCAP -törmäystesteissä paljon viiden tähden tuloksia – yksi floppasi täysin

Vuoden viimeisessä Euro NCAP -testissä oli mukana peräti 15 autoa. Pahimman pettymyksen tarjoili kahden tähden tulokseen jäänyt Lancia Ypsilon.

Euro NCAP:n vuoden seitsemännessä ja viimeisessä testirupeamassa annettiin 11 viiden tähden tulostaja kaksi neljän tähden tulosta. Pettymyksiä olivat BMW:n kaksipaikkainen roadster Z4, joka sai ainoastaan kolmen tähden tuloksen sekä surkeaan kahteen tähteen jäänyt Lancia Ypsilon.

Viiteen tähteen ylsivät BMW X1, Infiniti Q30, Jaguar XE, Jaguar XF, Kia Optima, Kia Sportage, Lexus RX, Mercedes-Benz GLC, Mini Clubman, Opel Astra, Renault Megane ja Renault Talisman.

BMW Z4:n ongelmaksi koitui aktiivisten turvavarusteiden, kuten automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, kaistallapysymisjärjestelmän ja nopeusavustimen puute. Euro NCAP ihmettelee näiden järjestelmien puuttumista, koska ne ovat hyvin yleisiä muissa BMW:n malleissa.

Lancia Ypsilon petti turvavarusteiden lisäksi aikuisten turvallisuudessa kolaritilanteessa. Lisäksi pian etutörmäystestin jälkeen Ypsilonin moottoritilassa syttyi tulipalo, kun akun plusnapa meni oikosulkuun ja jarrunestesäiliöstä vuotava jarruneste syttyi tuleen.

Tämä on harvinainen sattuma eikä Lancia ole havainnut ilmiötä omissa testeissään. Valmistaja on tutkinut asiaa ja aloittaa korjaavat toimenpiteet tuotannossa joulukuun 2015 alussa. Lancia Ypsilonia ei tällä hetkellä myydä Suomessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lähes kaikissa nyt testatuissa autoissa on jonkinlainen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä joko vakiona tai lisävarusteena. Hätäjarrutusjärjestelmät auttavat entistä tehokkaammin välttämään kuljettajan huomiokyvyn herpaantumisesta johtuvia onnettomuuksia.

”Euro NCAP alkoi testata automaattisia hätäjarrutusjärjestelmiä alle kaksi vuotta sitten ja yhä useammat autonvalmistajat ovat vastanneet huutoon. Jotkut testatuista järjestelmistä pystyvät jo havaitsemaan myös jalankulkijat. Tätä ominaisuutta aletaan testata vuoden 2016 alusta alkaen”, Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen sanoo.

Lähde: Autoliitto

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.