EyeSight -kamerajärjestelmä Subarun Suomen mallistoon

03.11.2014 | TL-verkkotoimitus
EyeSight -kamerajärjestelmä Subarun Suomen mallistoon

Subarun stereokameratekniikkaan perustuva törmäyksiä estävä EyeSight-järjestelmä on ensi maaliskuussa Suomeen saapuvan uuden Subaru Outback -mallin uusi vakiovaruste.

Subaru julkisti Japanissa toukokuussa vuonna 2008 peräänajo-, jalankulkija- ja polkupyörätörmäyksiä estävän EyeSight -järjestelmän.

Eri tekniikoita vertailleessaan Subaru päätyi ensimmäisenä autonvalmistajana stereokamerajärjestelmään perustuvaan tekniikkaan, joka havaitsee tiellä liikkuvat jalankulkijat ja polkupyöräilijät sekä huomioi autojen väliset nopeuserot. Törmäystilanteen havaitessaan järjestelmä vähentää automaattisesti ajonopeutta.

EyeSight-järjestelmän ensimmäinen versio otettiin Japanissa käyttöön vuonna 2010. Ensi vuonna Subaru tuo järjestyksessään kolmannen sukupolven EyeSightin ensimmäistä kertaa Eurooppaan uudistuneen Subaru Outbackin yhteydessä.

EyeSight tunnistaa myös värit

Useissa puolueettomissa testeissä palkittu EyeSight käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita, estää törmäyksiä ja peräänajoja sekä erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan.

Järjestelmä on kehitetty havaitsemaan myös kuolleissa kulmissa liikkuvat ajoneuvot sekä estämään peräänajot.

Järjestelmän stereokamerat on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle taustapeilin molemmille puolille, ja se pystyy erottamaan myös kaikki eri värit. Kameroiden näkökenttä on laajentunut ja pidentynyt 40 prosentilla maailman mustavalkoisena nähneeseen ensimmäiseen EyeSightiin verrattuna.

Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti auton nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton 50 km/h nopeuteen saakka. Järjestelmä toimii yhteistyössä vakionopeudensäätimen kanssa. EyeSight hidastaa tai jarruttaa auton nopeutta edessä olevien kohteiden tullessa lähemmäksi ja vertaa autojen välistä nopeutta. Jos edellä ajava auto on järjestelmän mielestä liian lähellä, se varoittaa merkkiäänellä kuljettajaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jos ajoneuvojen välinen nopeusero on alle 30 km/h eikä kuljettaja huomioi nopeuseroa, järjestelmä hiljentää automaattisesti nopeutta ja tarvittaessa pysäyttää auton. Jos nopeusero on yli 30 km/h, järjestelmä säätää auton nopeuden niin, että peräänajovaara väistyy. Jos peräänajovaara on ilmeinen, järjestelmän hätäjarrutoiminto aktivoituu ja auto pysähtyy sen toimesta.

EyeSight ja Subarun vakionopeustoiminto huolehtivat muun muassa moottoritiellä jopa 180 km/h nopeudessa siitä, että välimatka edellä ajavaan pysyy turvallisena. Aktiivinen vakionopeudensäädin pitää välimatkan edellä ajavaan haluttuna ja tarvittaessa hiljentää auton vauhtia – ja kiihdyttää auton jälleen liikennetilanteen niin salliessa takaisin säädettyyn matkanopeuteen.

Eurooppaan tuotavien Subarujen kolmannen sukupolven EyeSight-järjestelmään kuuluu myös kaistavahtitoiminto. Kaistavahti auttaa nimensä mukaisesti kuljettajaa pysymään omalla ajokaistalla, eli se estää autoa ajautumasta vastaantulijoiden kaistalle ja ulosajoja.

Järjestelmä tarkkailee auton sijaintia kaistaviivojen välissä, joten se ei välttämättä toimi lumisella tiellä.

EyeSight pystyy estämään peräänajon vielä 50 km/h:n nopeudesta ja toteuttamaan hätäjarrutustoiminnon 70 km/h:n nopeudessa. Edelliseen versioon verrattuna järjestelmän toimintanopeus on kasvanut 20 km/h.

Värien tunnistus on myös merkittävä edistysaskel. Esimerkiksi peräänajojen riski jono- ja kaupunkiajossa vähenee merkittävästi, kun EyeSight tunnistaa nopeammin ja tarkemmin esimerkiksi punaiset jarru- ja liikennevalot.

Uusi Subaru Outback saapuu Suomeen maaliskuussa 2015. Auton ennakkomyynti on jo käynnistynyt.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.