Fiat liittyy Renault Trafic -perheeseen

02.08.2014 | Tapio Ketonen
Fiat liittyy Renault Trafic -perheeseen

Fiat jäi pari vuotta sitten pois SevelNord-yhteistyöstä PSA:n kanssa. Nyt on julkistettu, että Fiat Scudon seuraaja on sisimmältään Renault Trafic.

80-luvun lopussa Pohjois-Ranskassa Valenciennesin lähellä sijainnutta entistä Simcan autotehdasta uhkasi sulkeminen. Tehdas oli 70-luvulla siirtynyt Chryslerille ja edelleen PSA Peugeot Citroënille, joka valmisti tehtaassa Talbot-autoja. Kun merkki 80-luvun lopulla lopetettiin, tehdasta uhkasi sulkeminen. 

Peugeot ja Fiat pääsivät kuitenkin sopimukseen, jolla tehtaassa alettiin yhteistyössä valmistaa tila-autoja ja pakettiautoja, ja tehtaan tulevaisuus saatiin turvattua. Valmistettavat pakettiautot olivat Peugeot Expert, Citroën Jumpy ja Fiat Scudo. Samalta pohjalta tuotettiin myös tila-autoja Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta ja Peugeot 806. Toisen polven mallistosta jätettiin Lancia pois, Citroënin mallinimeksi tuli C8 ja Peugeotin mallimerkinnäksi 807.

Fiat Scudo tuli markkinoille tämän näköisenä vuonna 1994.

Vuonna 2002 Scudoon tehtiin pieniä ulkonäkömuutoksia.

Vuoden 2006 lopulla esiteltiin toisen polven mallisto.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vuonna 2012 maski ja etupuskuri saivat uusia muotoja.

Fiat alkoi kuitenkin vetäytyä yhteistyöstä. Vuonna 2009 se päätti lopettaa tila-auto Ulyssen tuotannon, ja Vuonna 2011 Fiat ilmoitti, ettei se enää aio valmistuttaa seuraavaa Fiat Scudon sukupolvea nykyisen mallin tuotannon päätyttyä vuonna 2016. Kesällä 2012 Fiatin ilmoitettiin eroavan yhteistyöstä ja PSA Peugeot Citroënin ostavan sen osuuden yhtiöstä.

Jälleen kerran SevelNordin tulevaisuus oli uhattuna, mutta Ranskan valtion avustamana Peugeot pääsi sopimukseen Toyotan kanssa. Toyota Hiace oli vanhentunut, ja Euroopan päästövaatimukset olivat kiristymässä. Niinpä Toyotan kanssa tehtiin sopimus Toyota Proacen valmistuksesta vuodesta 2013 alkaen ja uuden mallin kehittämisestä yhteistyössä.

Fiatin väite Scudon korvaamisesta Doblolla tuntui hieman oudolta. Tonniluokka on suuri tekijä Euroopan pakettiautomarkkinoilla, ja Doblo on tähän hieman liian pieni pitkänäkin versiona. 

Nyt on käynyt ilmi, että kyseessä oli suurteollisuudelle tyypillinen parempien etujen kalastaminen. Voidaan epäillä, että Ranskan valtiolla oli jälleen sormensa pelissä siinä, että heinäkuussa julkistettiin tieto Fiatin liittymisestä Renaultin ja Opelin yhteistyöhön tonniluokan pakettiautojen valmistuksessa. Renaultin yhteistyöintoa lisäsi Nissanin vetäytyminen, Primastar jää pois mallistosta nykymallin valmistuksen päätyttyä. Fiatin mukaantulo täyttää Nissanin jättämän aukon todennäköisesti moninkertaisesti.

Opel Vivaron tavoin uusi Fiat tulee olemaan maskia ja muita koristeita lukuun ottamatta täsmälleen sama auto kuin Renault Trafic. Näin Fiat pystyy säilyttämään asemansa tärkeässä tonniluokassa ennen kaikkea Italian markkinoilla.

Sopimus Fiat Scudon valmistuksesta päättyy vuonna 2016. Euro 5 -päästörajojen mukaisten pakettiautojen rekisteröinti Euroopassa päättyy 31.8.2016, joten viimeiset Scudot valmistettaneen tuon vuoden kevättalvella.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.