Fiatin kultaiset vuodet

14.01.2014 | Lauri Larmela
Fiatin kultaiset vuodet

600, 127, Mirafiori ja Uno. Oman aikansa menestyjiä kaikki. Ja mitä sitten kävikään?

Tuoreen tiedon mukaan Fiatin maahantuonti Suomeen on päättymässä. Auto Fennican sopimus tehtaan kanssa loppuu tähän vuoteen, ja ellei uutta yrittäjää löydy, jää Fiat tauolle Suomessa ainakin toistaiseksi.

Kuinkas tässä näin kävi? Kypsään ikään ehtineet asianharrastajat muistavat Fiatin suuruuden ajat 1960- ja 1970-luvuilla. Piskuinen Fiat 600 oli Suomen myydyimpiä autoja, ja myös 127 ylsi komeisiin lukuihin. Noihin aikoihin Fiatia toi maahan Hankkija, joka oli agraari-Suomessa merkittävä toimija. Se kauppasi kaikkea, mitä maatiloilla tarvittiin. Legendan mukaan valtaosa Suomen keinosiementäjistä ajoi Fiatilla, mikä vaikutti myönteisesti merkin markkinaosuuteen!

1980-luvulla Uno piti Fiatin lippua korkealla, vaikka autojen tekninen laatu ei aina ollutkaan sieltä parhaasta päästä. Tuulilasin Kestotesti ei mennyt Unolta hyvin. Loppuarvostelun otsikko kertoo kaiken "Pettäjän tie". (Tuulilasi 6/84).

1980-luvun lopulla Fiatista tuli Vehon merkki sloganilla "Ciao, tulen Vehosta". Uuden ajan keihäänkärkenä toimi Fiat Tipo. Tipon ja muun malliston menestys ei ollut Vehon huomissa odotetun laista, ja niinpä maahantuoja vaihtui jälleen. Nyt Fiatin otti talliinsa Konela-taustainen Italkon.

Myynti sujui ajoittain hyvinkin vauhdikkaasti, sillä vuonna 1994 esitelty Punto oli erittäin kilpailukykyinen tuote. Myös Ducato-pakettiautoissa oli imua. Muut mallit kuten Tempra eivät yltäneet vastaavaan menestykseen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Italkonista tuli aikanaan Delta, joka panosti voimalla Fiatin markkinointiin. Toiminnan ytimessä oli edelleen Punto jatkojalosteineen, mutta myytiinpä täällä 2000-luvun puolimaissa myös isoa Cromaa.

Deltan mullistusten jälkeen Fiatin maahantuonti siirtyi Auto Fennicalle vuonna 2009. Tässä vaiheessa Fiat ui jo aika syvissä vesissä - tehtaan talousvaikeudet olivat mittavia, ja mallisto vanhentui käsiin. Ainoa valopilkku oli retrohenkinen Fiat 500. Tämän luokan autoilla ei Suomessa kuitenkaan pitkälle pötkitty, vaikka tukena olivatkin kohtalaisen hyvin menestyneet tavara-autot.

Miten Fiatin käy jatkossa? Mallisto ei ole hyvässä iskussa, mutta Chyrsler-yhteys tuo Torinoon dollarimuskeleita, joista on apua tuotekehityksessä. Uudesta maahantuojasta ei ole toistaiseksi tietoa, mutta tehtaan oma sivukonttori ei ole poissa laskuista.

Päivitetty klo 11:24: Punto- ja Uno-nimet vaihdettu ristiin oikeille paikoilleen. Kiitos lukijapalautteesta!

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.