Fisker vastatuulessa - lopun alkua?

20.03.2013 | TL-verkkotoimitus
Fisker vastatuulessa - lopun alkua?

Hybridiauto Fisker Karman tulevaisuus on enemmän kuin uhattuna. Akkuvalmistaja A123Systems meni konkurssiin viime syksynä, ja jo sitä ennen tuotanto pysähtyi. Perustaja Henrik Fisker erosi yhtiöstä 13.3., ja kiinalaiselta Geelyltä odotettu lisärahoitus törmäsi vaikeuksiin.

Tanskalaissyntyisen Henrik Fiskerin perustama Fisker Automotive yritti läpilyöntiä automarkkinoilla. Automuotoilussa kannuksensa ansainnut Fisker sai kokoon rahoituksen projektille, jossa ryhdyttiin valmistamaan urheilullista sähköautoa, Fisker Karmaa. Kyseessä ei ollut pelkästään akkusähköllä kulkeva ajoneuvo vaan sarjahybridi tai ajomatkan pidentäjällä varustettu sähköauto, Extented Range Electric Vehicle eli EREV.

Projektista ei haasteita puuttunut. Fisker ei ollut vakiintunut autonvalmistaja, vaikka sen perustaja olikin ansioitunut useiden upeiden urheiluautojen muotoilijana. Mm. Aston Martin DB9 V8 Vantage, BMW Z8 ja Artega GT ovat hänen aikaansaannostensa joukossa. Fiskerillä ei ollut omaa tehdasta, jossa valmistusta olisi voitu aloittaa. Tämä ei kuitenkaan ollut ongelma, sopimusvalmistajia on tarjolla useampiakin. Fisker sopi valmistuksesta suomalaisen Valmet Automotiven kanssa.

Fisker Karman keulalla on GM:n kaksilitrainen Ecotec-moottori, joka pyörittää generaattoria. Akusto on sijoitettu keskitunneliin. Takana kaksi sähkömoottoria käyttää takapyöriä yhteisen tasauspyörästön välityksellä.Suuri haaste oli auton tekniikka. Karmassa on A123Systemsin kehittämä 20 kWh akusto, jonka voimin auto kulkee noin 80 km. Tästä eteenpäin matka jatkuu polttomoottorin käyttämän generaattorin tuottamalla sähköllä.

Auton takapyöriä käyttää kaksi 160 kW tehoista sähkömoottoria. Auton keulalla on kaksilitrainen GM Ecotec -bensiinimoottori, jonka tehoksi kerrotaan 191 kW (260 hv).

Vetojärjestely on erikoinen, sillä kahdella sähkömoottorilla asia olisi voitu hoitaa niinkin, että kumpaakin takapyörää olisi pyörittänyt oma sähkömoottori. Nyt niiden voima jaetaan tasan tasauspyörästöllä.Takaiskuja

Fisker sai negatiivista julkisuutta muutamasta autoille sattuneesta tulipalosta sekä mittavasta takaisinkutsusta, jossa yhtiö kutsui korjattavaksi 2400 autoa viallisen tuulettimen takia.

Fisker Karmaa on valmistettu Uudenkaupungin autotehtaalla, mutta toistaiseksi tuotanto seisoo.Fisker Karmaa on valmistettu Uudessakaupungissa Valmet Automotiven tehtaalla, mutta valmistus on ollut pysähtyneenä viime heinäkuusta saakka. Fisker on kertonut syyksi keskeytykseen akkuvalmistajan vaikeudet, mutta myös menekkivaikeuksilla lienee ollut osansa asiaan.

Fisker osti vuonna 2010 General Motorsilta suljetun tehtaan Delawaren Wilmingtonissa USA:ssa. Yhtiöllä on tarkoitus aloittaa siellä pienemmän ja halvemman mallin valmistus.Tällä perusteella Fisker on saanut rahaa USA:n liittovaltiolta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Fiskerin rahahuolet kävivät viime vuonna yhä pahemmiksi. Niinpä se on pyrkinyt saamaan rahaa tarjoamalla enemmistöosuuden yhtiössä antavia uusia osakkeita ostettavaksi useille tahoille. Kaupoista olivat kiinnostuneita myös kiinalaiset Zhejiang Geely Holding Group, joka omistaa Volvon henkilöautot, ja Dongfeng Motor Corporation.

Geely olisi ollut näistä kahdesta joustavampi ostaja, koska se on yksityinen. Dongfengin omistaa Kiinan valtio. Etukäteen arveltiinkin, että Fisker valitsee ostajaksi Geelyn.

Viime viikolla Geely kuitenkin ilmoitti, että se ei aio jättää lopullista tarjousta Fiskeristä. Niinpä ainoa tarjoaja on Dongfeng.

USA:n liittovaltio mukana kuvioissa

Geelyn sai ilmeisesti irtautumaan kaupankäynnistä USA:n liitovaltion Fiskerille myöntämä 529 miljoonan dollarin laina, jonka ehtoihin kuuluu, että Delawaressa sijaitsevan tehtaan kapasiteetti ja työpaikat pitää nostaa hallituksen kanssa tehdyn sopimuksen mukaiselle tasolle sopimuksessa luvatussa ajassa.

Automotive News Chinan käyttämät nimettömät asiantuntijalähteet kertoivat, että Geely piti näitä ehtoja liian monimutkaisina ja riskialttiina. Geelyn mielestä tehdas oli liian suuri. Olisi vaatinut todella pitkän ajan ottaa se täydessä laajuudessaan tuotantokäyttöön ja palauttaa työllisyys sopimuksen edellyttämälle tasolle.

Dongfeng puolestaan jätti lopullisen tarjouksensa Fiskerille viime viikolla. Vaikka Fisker hyväksyisikin tarjouksen, kauppa ei kuitenkaan ole tällä selvä. Lainaehtojen mukaan USA:n liittovaltion energiaministeriön pitää hyväksyä kaikki omistusjärjestelyihin tulevat muutokset. On kyseenalaista, hyväksyykö se kaupan, jossa Kiinan hallitus on näin suorasti mukana.

Järjestelyissä on tiukasti mukana myös kiinalainen Wanxiang Group, joka osti konkurssiin menneen A123Systemsin, Fiskerin akkujen toimittajan. Akkujärjestelmä on auton avainkomponentteja, joten akkujen toimittajan vaihtuminen joksikin muuksi lykkäisi tuotannon mahdollista uudelleen aloittamista merkittävästi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.