Ford Ecoboostia kiusaavat tulipalo-ongelmat

15.12.2012 |
Ford Ecoboostia kiusaavat tulipalo-ongelmat

USA:ssa Ford Escapea ovat vaivanneet lukuisat takaisinkutsut. Vaikka Escape ei olekaan Euroopan tuontiohjelmassa, uusin ongelma saattaa ulottua tännekin. Euroopassa on ilmennyt seitsemän palotapausta, joiden arvellaan liittyvän jäähdytysjärjestelmän elektroniseen ohjausjärjestelmään.

USA:n Ford on varoittanut uusien 1,6-litraisella Ecoboost-moottorilla varustettujen Fusion sedanien ja Escape crossoverien omistajia tulipalovaarasta ja kehottanut olemaan ajamatta autoilla ennnen kuin ovat ottaneet yhteyttä korjaamoon.

Syy tähän on se, että 12 Escapea ja yksi Fusion, jotka on varustettu 1,6-litraisella Ecoboost-moottorilla, on syttynyt palamaan. Tulipalot ovat syttyneet ajon aikana, eivät autojen seistessä.

NHTSA:n takaisinkutsurekisterin mukaan aikavälillä 5.11.2011-26.11.2012 valmistetut Ford Escapet ja 3.2.2012-29.11.2012 valmistetut amerikkalaiset Ford Fusionit saattavat ylikuumeta, ja tämä voi johtaa nestevuotoon. Jos kuuma neste joutuu kosketukseen kuumien pakokaasujärjestelmän osien kanssa, seurauksena voi olla tulipalo. Tarkempaa tietoa siitä, mikä neste on kyseessä, ei ole julkaistu.

Ongelma koskee enintään 80 057:ää autoa. NHTSA:n mukaan ongelman korjaus on edelleen kehitteillä. Uusimmat tiedot kertovat, että Ford on päätellyt ongelman lähteeksi jäähdytysjärjestelmän ohjausjärjestelmän ohjelmoinnin. Siihen on nyt kehitetty korjaus, jota aletaan asentaa autoihin USA:ssa 17.12. alkaen.

Uusimmat uutiset kertovat, että myös Euroopassa 1,6-litraisella Ecoboost-moottorilla varustetuissa autoissa on ilmennyt vastaavia ongelmia. Ford on kertonut, että sen tietoon on tullut seitsemän palotapausta Euroopassa. Moottoria käytetään Focuksessa, Mondeossa ja Galaxyssa.

Suomessa ei samoja ongelmia

Eräs lukijamme kertoi, että häneen oli otettu yhteyttä Ford-merkkikorjaamolta. Hänen autonsa on varustettu 1.0 Ecoboost -moottorilla. Korjaamolta ilmoitettiin, että koska autossa on uutena hankittu vetokoukku, autoon asennetaan lisäjäähdytin ylikuumenemisen varalta.

Tämän jutun ilmestyttyä Fordilta otettiin yhteyttä ja kerrottiin, että kyseessä on aivan eri asia. Heilläkään ei ollut tietoa noista 1,6-litraisten ongelmista, mutta litraisen tapaukseen selvitys oli tällainen:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kun 1,0 EcoBoost-moottorilla varustettuun Focukseen asennetaan jälkiasenteinen vetokoukku, niin autoon on asennettava samalla myös sähköinen jäähdytysnestepumppu. Sähköinen jäähdytysnestepumppu aktivoidaan, jos jäähdytysnesteen lämpötila ylittää kriittisen arvon. Näin voi tapahtua erityisesti silloin, kun auto pysäköidään välittömästi moottorin voimakkaan ja pitkäaikaisen kuormituksen jälkeen esim. pitkäaikainen moottoritieajo raskaalla perävaunulla ja auto pysäköidään huoltoasemalle.

Voimansiirron ohjausmoduli aktivoi sähköisen jäähdytysnestepumpun estääkseen moottorin ylikuumenemisen eli sähköinen jäähdytysnestepumppu saattaa jäädä toimimaan joksikin aikaa moottorin sammutuksen jälkeen.

Autoissa, joissa on tehdasasennettu vetokoukku, on aina myös sähköinen jäähdytysnestepumppu vakiona.Teidän lukijanne tapauksessa sähköinen jäähdytysnestepumppu on jäänyt syystä tai toisesta asentamatta vetokoukun jälkiasennuksen yhteydessä, ja se on asennettu myöhemmin uudella korjaamokäynnillä.

Linkkejä:

http://www-odi.nhtsa.dot.gov/recalls/latestRecalls.cfm?start=16

http://www.montgomeryadvertiser.com/article/20121205/BUSINESS/312050045/EcoBoost-engine-fires-recall-latest-Ford-blemish?nclick_check=1

http://de.autoinvogue.com/page/ford-announces-fix-for-fusion-escape-engine-fire-issues.html

http://www.examiner.com/article/ford-1-6l-ecoboost-engine-fire-investigation-expands-to-europe

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.