Ford Focus – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 2/10

01.11.2013 | Jussi Saarinen
Ford Focus – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 2/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisemme autot käänteisessä aikajärjestyksessä.

Ford loi ensimmäisellä Focuksella suuntaviivat 2000-luvun viistoperille.

Pidempi akseliväli, lyhyempi konepelti, loivempi tuulilasi ja korkeampi kattolinja. Siinä silhuetti, jolla Ford korvasi lähes kymmenvuotiaan Escortin vuonna 1998. Uutuuden, joka nimettiin Focukseksi, muodot olivat muutenkin hätkähdyttävät. Auto oli täynnä erilaista kaarta, särmää ja kulmaa aina pienimpiä detaljeja ja kojelaudan muotoja myöten.

Jälkikäteen on helppo havaita, että juuri Focus toi tila-automaiset muodot myös alemman keskiluokan viistoperiin. Kilpailijoiden oli pian pakko seurata perässä. Muistellaanpa vain, miltä tulevat Peugeot 307 tai VW Golf V näyttivät… Pulleat muodot varmistivat tietysti sen, että Focuksen sisälle mahtui – puhuttiin sitten etu- tai takatiloista.

Väljät sisätilat olivat kuitenkin vain osa uutuuden vetovoimaa. Focuksen ajettavuus oli nimittäin erittäin hyvä – ja vain parani vanhetessaan ilman, että itse autoon tehtiin mitään suuria muutoksia. Syynä olivat kilpailijoiden toinen toistaan huonommat sähköiset ohjaustehostimet, joita alettiin ottaa käyttöön kiihtyvällä tahdilla 2000-luvun ensimmäisinä vuosina.

Focuksen hydraulisesti tehostettu ohjaus oli näiden rinnalla tietysti aivan eri planeetalta. Kaiken lisäksi Focus oli makean yliohjaava, mistä erityisesti nk. dynaamiset kuljettajat tykkäsivät. Muistattehan: tuohon aikaan ei ajonvakautus hillinnyt menoa! Myöhemmin tehdyissä väistökokeissamme tosin selvisi, että perä huiteli toisinaan vähän liiankin laajoilla liikkeillä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Eipä siis ihme, että Focuksen toinen (2004) ja kolmas (2010) sukupolvi noudattivat samaa reseptiä – ainakaan toistaiseksi parempaa ei ole löytynyt. Vaikka monet kilpailijat ovat ajaneet tiloissa rinnalle ja ohikin, ilmaisut ”ei ole ajettavuudeltaan Focuksen luokkaa” tai ”ohjaus häviää selvästi Focukselle” ovat olleet vakituisessa käytössä aina tähän päivään asti.

Mikä jäi ulkopuolelle?

Focus putsasi pöydän Vuoden Auto Suomessa 1999 -kisassa 35 äänellään. Toiseksi tuli Renault Kangoo (12 p.) ja jaetulle kolmannelle tilalle BMW 3-sarja sekä Opel Astra (11 p.). Toinen Focuksen kova kilpailija, VW Golf, löytyi vasta sijalta 8. vaivaisella kuudella äänellä. Mutta seitsemänneksi sijoittunut kakkoskorin Renault Clio oli auto, jonka olisi soinut saada enemmänkin ääniä. Jatkossa pehmeänpyöreä Clio oli voittava peräti kolme Tuulilasin pikkuautovertailua putkeen.

Lue myös: Mazda 6 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 1/10

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.