Ford julkisti Focus RS:n Kölnissä – neliveto ja tehoa yli 320 hv!

03.02.2015 | TL-verkkotoimitus / Max Lange

Ennakkospekulaatiot seuraavasta Focus RS:stä kävivät kiivaana. Olisiko se etu- vai jopa nelivetoinen? Ford kertoo auton olevan hauska ajettava ja sisältävän edistyksellisen nelivedon.

Focus RS on ovaalimerkin kolmaskymmenes RS-mallitunnuksen omaava automalli. Vuonna 2009 esitelty edellinen sukupolvi oli menestys ja toimi mittatikkuna monille etuvetoisille autoille.

Ennakko-odotuksiin nähden neliveto oli yllätyskortti Fordilta. Ford on todennut, että nelivedon tuoma pitoetu ja sen tuoma parempi ajettavuus on toimiva ratkaisu.

Ford kehuu uutta nelivetojärjestelmäänsä estoitta. Voimaa voidaan välittää taka-akselille maksimissaan 70 prosenttia, mikä lupaa hyvää ajo-ominaisuuksille.

Neliveto on yhdistetty dynaamiseen Torque Vectoring -järjestelmään, joka osaa siirtää tarvittaessa vääntömomenttia molempien takapyörien välillä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ford lupaileekin, että RS:llä olisi jopa mahdollista tehdä rataolosuhteissa hallittuja sivuluisuja. Mutka-ajossa on painotettu tasa-painoista käyttäytymistä sekä pito-ominaisuuksia.

Ford haluaa pitää RS:n ajajan autona, joten tarjolla on vain kuusipykäläinen manuaaliaski, jonka lyhyisiin ja tarkkoihin liikkeisiin on kiinnitetty erityistä huomiota.

Moottorina Focus RS:ssä toimii 2,3-litrainen nelisylinterinen Ecoboost, joka on jo ennestään tuttu uusimman Mustangin keulalta. Pataa on kehitetty Mustangista edelleen, ja se tuottaa yli 320 hevosvoimaa.

Tarkkoja suorituskykyarvoja Ford ei vielä julkistanut, mutta ne me saamme tietää maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Tuotanto alkaa loppuvuodesta. Niin ja se näyttää elävänä vielä paremmalta kuin kuvissa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.