Ford Sierra 1.6 Turbo - kotimainen veroviritys

20.02.2003 |
Ford Sierra 1.6 Turbo - kotimainen veroviritys

Turbopakettien lisäasennus vaikeutui, kun asetuksen muutos pakokaasuvaatimuksista astui voimaan syksyllä 1989. Stockmann Auto haki turboviritykselleen poikkeusluvan. Ford Sierra 1.6 Turbo tuli jälleen myyntiin, nyt entistä puhtaammin pakokaasuin.

Kiinnitä huomiosi siihen, milloin tämä juttu on Tuulilasissa julkaistu: ajankohta oli marraskuu vuonna 1989!

Sen jälkeen monet ajoneuvoja koskevat määräykset samoin kuin työsuhdeauton verotusta koskevat seikat ovat muuttuneet. Itse autoakaan ei enää ole valmistettu vuosiin, joten Sierra on käytettyjen autojen maailmassa keskimääräistä vanhempi ajokki.

Ford Sierra keikkui Suomessa vuosikausia myyntilistojen kärkipäässä. Niitä on edelleen paljon liikenteessä. Mallisarjan erikoisuuksiin kuuluu se, että Sierran voi löytää myös kotimaisena turboviritteisenä mallina.

 

Turboja Stockmannilta vuodesta 1982

Viime joulukuussa (12/ 1988) voimaan tullut asetusmuutos käytännössä lopetti turboahtimien jälkiasennukset. Nykyisin näet asennus on hyväksytettävä katsastuksessa. Siellä vaaditaan virallinen todistus siitä, että turboauto täyttää päästövaatimukset.

Stockmann Auto ei tyytynyt kuitenkaan tilanteeseen. Se lähti kehittämään turbopakettia, joka täyttäisi uudet vaatimukset. Turboja yhtiö oli asentanut Ford Sierra –malleihin jo vuodesta 1982 lähtien. VTT:llä tehdyissä mittauksissa saasteraja alitettiin, joten ARK myönsi Stockmann Autolle turbojen asennusluvan Ford Sierran 1.6-malleihin.

Veroluokkaturbo

Tehon kohottamisella asetettiin silti raja. Tavallinen Ford Sierra upouudella 2.0 DOCH –moottorilla kehittää 109 hevosvoimaa. Alustarakenteen 1.6 ja 2.0 –malleissa vastaavat toisiaan. Vastaava tehonnousu oli siis hyväksyttävissä.

Ahtopaineen nousu rajoitettiin tältä pohjalta 0,5 bariin. Käyntinopeusrajoitin tulee vastaan 5900 r/min:ssa. Näin tavallisen Sierra 1.6 –mallin teholukemat 75 hv kohoavat noin 103 hevosvoimaan. Vääntömomentin arvioidaan kasvaneen puolella alkuperäisestä.

Tässä onkin oleellinen Stockmann Auton ideasta. Ford Sierra 1.6 Turbo on autoedun II-veroluokan auto. Suorituskyky on silti vertailukelpoinen suuremmalla 2.0 litran moottorilla varustettujen, III-veroluokan mallien kanssa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Käyttörajoituksia

– Yleisön pyynnöstä, sanoi myyntipäällikkö Frederik Eklundh syyksi Stockmannin Turbon uuteen tuloon. Auto ei ole urheilullisempi, mutta tuo sähäkkyyttä ohituksiin. Saasteiden vähentäminen paransi myös turbon kulutuslukemia.

– Toisaalta asiakaskunnalta vaaditaan tiettyä käyttökuria. Moottori vaatii tasoittumiskäyntinsä käynnistyksen (20 sekuntia) ja ajon (60 sekuntia) jälkeen. Vetokoukun asentaminen autoon tietää takuun raukeamista. Vaunun vetämiseen moottori ei sovellu.

Nakutusohjelma?

Suoritusarvojen vertailu osoittaa, että Ford Sierra 1.6 Turbo Laser on jopa hieman koeajomme (TL 9/89) Ford Sierra 2.0 Laseria nopeampi. Sitkeydessä autot ovat myös tasaveroiset. Turbo-Sierra on alemmilla nopeuksilla tosin hieman verkkaisempi, mutta hyökkää ripeämmin ylemmällä nopeusalueella.

Pienet sivuhavainnot kokeilun aikana aiheuttivat omia epäilyksiä. Kokeiluautossa esiintynyt suurten nopeuksien nakutus ei voi olla hyväksi moottorille. Vakiomoottorille tehty ahtaminen ilman mäntien pohjaa vilvoittavaa öljysuihkua arveluttaa. Kestääkö kone, vaikka esitettyjä käyttörajoja noudatettaisiinkin? Testiautomme kaasutin vuoti öljyä imusarjan juureen. Syynä ilmeisesti öljyvuoto turbon akselilla. Missä määrin nämä asiat ovat tyyppivikoja?

Erikoista talousajattelua

Nurinkurista on, että Turbo-Sierran hinta on kaksilitraista korkeampi. Stockmannin turbopaketin kera neliovinen 1.6-litrainen Laser-versio maksaa 128 000 markkaa. Turboton Sierra 2.0 Laser maksaa 121 300 markkaa.

Auton haluava ei hankintahinnasta suuremmin ole kiinnostunut. Hän maksaa autoedun veron, joka II-veroluokassa (alle 1.6 litraa) on edullisempi kuin III -veroluokassa (alle 2.0 -litraa).

Auton hankintaan, vaikka se on ov-hinnaltaan kalliimpi. Mutta käyttäjälleen se on edullisempi. Siksi tilanne on selvä. Turbo-Sierra löytää ostajia, olkoonkin, että Stockmannin Ässä ei ole teknisesti täysin kypsä ja kansantaloudellisesti järkevä ratkaisu.

Tapani Vaahtola ja TL-verkkotoimitusLehdessä 11/1989

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.