Fordin etuvetoinen katutykki nyt myös dieselinä

09.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Ford Focus ST on saanut mallistonsa mukaisen ilmeen sekä koneenhuoneen puolelle nakuttavamman vaihtoehdon.

Dieselmoottori vie Focus ST:n päivittäisen käytettävyyden uudelle tasolle, koska se on Fordin kaikkien aikojen polttoainetehokkain ja matalapäästöisin suorituskykyinen auto.

185-hevosvoimainen 2-litrainen  TDCi-dieselmoottori kiihdyttää ST:n 8,1 sekunnissa 0-100 km/h, kuluttaa polttoainetta 4,4 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat vain 114 g/km. Diesel ST on asemoitu VW Golf GTD:n ja Skoda Octavia RS dieselin vastustajaksi.

Dieselmoottorissa on 23 prosenttia enemmän tehoja kuin tavallisen Focuksen vastaavassa 2.0-litraisesessa dieselissä. Tehon lisäykseen on päästy kalibroinneilla, uudella ilmanotolla ja urheilulliseksi säädetyllä pakosarjalla.

Huipputeho saavutetaan kierrosnopeudella 3 500 r/min ja 400 Nm vääntömomentti kierrosalueella 2 000–2 750 r/min. Auton huippunopeus on 217 km/h. Koska vääntöä on niin paljon, auto kiihtyy hyvin myös matalilla kierroksilla ajettaessa.

Bensiinimoottorina on tarjolla 250-hevosvoimainen 2.0 litran EcoBoost. Auto kiihtyy 0-100 km/h 6,5 sekunnissa, kuluttaa polttoainetta 6,8 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 158 g/km. Molemmissa moottoriversioissa on ensimmäistä kertaa Start-Stop-toiminto.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jousituksessa on käytetty täysin uusia etujousia ja iskunvaimentimia sekä edessä että takana. Alemman tukivarren ja takajousinivelen jousien holkit ovat jäykemmät. Kun nämä yhdistetään kallistuksenvakaimeen ja edellisen sukupolven ST:n takajousiin, saadaan aikaan entistä terävämpää suorituskykyä.

Pienten alustaan tehtyjen muutosten lisäksi ajovakaudenjärjestelmää on viritetty aiempaa paremmaksi. Mutkissa Focus ST osaa jakaa vääntöä entistä paremmin etupyörien välillä, joten pito on parantunut.

Erityisesti eturenkaiden pitoon ja vaihteen vaihtamisen laatuun on kiinnitetty huomiota. Lisäksi Ford on kehittänyt yhteistyössä Michelinin kanssa uudet 19-tuumaiset renkaat, jotka täydentävät ajodynamiikkaa ja lisäävät sivuttaispitoa.

Focus ST:t ovat tilattavissa syksyllä 2014 ja ensimmäiset autot saapuvat jälleenmyyjille alkuvuonna 2015. Hinnat julkistetaan myöhemmin.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.