Fordin johtaja: “Moottoriurheiluprojekteista paljon iloa katuautoille”

18.01.2018 |
Fordin johtaja: “Moottoriurheiluprojekteista paljon iloa katuautoille”

Fordin moottoriurheilujohtaja Mark Rushbrook sanoo, ettei Fordilla ole haluja, eikä mahdollisuuksia lähteä Formula ykkösiin lajin kalleuden vuoksi. Hän ei kuitenkaan tyrmää mahdollista paluuta tulevaisuudessa – kunhan kulut laskevat. Samalla hän kuitenkin painottaa, että moottoriurheiluprojekteista on yhtiön katuautojen kehitykselle iso merkitys.

Rushbrook sanoi, että Ford pitää tällä hetkellä F1:tä parempana vaihtoehtona kuin sähköformulasarja Formula E:tä.

”Tämä siksi, että hybrideillä on iso merkitys Fordille jatkossakin. Jos F1 tekee budjettikaton niin kukapa tietää.”

Rushbrookin mukaan nimenomaan tarkka kulukontrolli on asia, joka on satava kuntoon, jos Ford halutaan mukaan moottoriurheilun kuninkuusluokkaan.

”F1:ssä nykyinen rahankäyttö on tietynlainen spiraali; jos yhdeltä alueelta karsitaan kuluja, valmistajat käyttävät rahat johonkin muuhun.”

Ford on viimeksi ollut mukana F1:ssä Jaguarin kanssa vuonna 2004.

Fordin moottoriurheilufokus on tällä hetkellä rallissa ja WEC-kestävyyskilpailuissa, mihin se osallistuu Ford GT GTE:llä, jolla voitettiin mm. Le Mansin 24 tunnin ajo vuonna 2016. 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ford on myös ilmoittanut lisäävänsä yhteistyötä rallin MM-sarjassa M-Sportin kanssa, jolle se toimitti autot viime kaudella. Sebastien Ogier voitti Ford Fiestalla maailmanmestaruuden viime kaudella.

”Tälle kaudelle lisäämme sekä rahallista että teknistä panostustamme M-Sportin rallitiimiin. Aiomme tehdä yhä enemmän teknistä analyysiä auton moottorista sen suorituskyvyn parantamiseksi”, Rushbrook sanoo.

Ford löi viime kaudella pahimmat kilpailijansa Citroenin, Hyundain ja Toyotan. Sillä on merkityksensä myös tuotantoautoille ja niiden myynnille.

”Kyllä me hyödymme näistä moottoriurheiluprojekteista myös tuotantoautojen kanssa. Moottoriurheiluosastomme välittää paljon arvokasta tietoa katuautojen divisioonallemme. He saavat paljon hyödyllistä dataa WRC- ja WEC-projekteistamme”, Rushbrook muistuttaa.

 ”Voimme käyttää paljon samoja komponentteja katuautoissa kuin kilpa-autoissa. Niiden testaaminen WRC:n ja WEC:n äärioloissa on todella merkittävää. Komponentit joutuvat näissä kilpailuoloissa paljon kovempaan testiin, joten kertyvä data on todella hyödyllistä.”

M-Sport ja Ford ovat jo yhdessä tuottaneet erikoisversioita katuautoista kuten Fiesta M-Sport Editionin. Rushbrookin mukaan Ford haluaa jatkossa yhä enemmän palautetta kilpatiimeiltä katuautojen kehittämiseen.

”Olemme jo käyneet keskusteluja uusien katuautojen tekemisestä. ” 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.