Frankfurt 2013: Brabus on todellinen muskelimaasturi

10.09.2013 | TL-verkkotoimitus
Frankfurt 2013: Brabus on todellinen muskelimaasturi

BRABUS B63 S-700 6x6 on pian yleisölle avautuvan Frankfurtin autonäyttelyn tehokkaimpia ajopelejä.

Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 on räyhäkkä ajokki. Yli 30 vuotta valmistuksessa olleen Mersun G-maasturin pohjalta on rakennettu varsinainen hirviö. Etupää näyttää tutulta, mutta perään on sijoitettu kaksi taka-akselia. Kaikki pyörät ovat vetäviä.

Auto on myös saanut roimasti lisää pituutta, sillä tavanomaisen neliovisen G-Mersun matkustamon jatkeena on reilun kokoinen avolava. Myös korkeutta ja leveyttä on tullut lisää, sillä suurikokoiset pyörät on jouduttu sijoittamaan leveämmälle kuin perusmallissa.

Molemmat taka-akselitkin vetävät, mutta eivät tee autosta kovin ketterää.

Myös korkeus on kasvanut reippaasti. Ensinnäkin pyörät ovat paljon alkuperäismallin kiekkoja suuremmat, rengaskoko on 37x12.5R20, ja lisäksi maavaraa on muutenkin kasvatettu. Maavaraa akselistojen alla on korotettu sijoittamalla pyörien napoihin portaalivälitykset. Vetoakselit eivät mene pyörien keskelle vaan yläreunoihin, jossa ne pyörittävät välityssuhdetta alentavaa suurta hammaspyörää.

Näillä keinoilla autolle on saatu hulppea maavara, peräti 460 mm, kun se perus-G-mallissa on 210 mm. Korkea ajoneuvo pärjäilee myös kosteammassa elementissä, sillä se kykenee kahlaamaan metrin syvyisessä vedessä. Maastokelpoisuutta parantaa myös mahdollisuus säätää rengaspaineita ajon aikana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Alkuperäisessä G 63 AMG -mallissa on AMG:n härnäämä 5,5-litrainen, kahdella turboahtimella varustettu V8-moottori. Se tuottaa muhkeat 400 kW eli 544 hv, ja vääntöä löytyy huimat 760 Nm. Virityspaja Brabusin käsittelyn jälkeen moottorista irtoaa peräti 515 kW eli pyöreät 700 hevosvoimaa, ja vääntöä tulee 960 Nm käyntinopeusalueella 2000-4500 r/min. Lisäpotku on saatu aikaan tehosarjalla, joka voidaan asentaa myös aiemmin valmistettuihin G 63 AMG -autoihin.

Portaaliakselistot korottavat maavaran traktoriluokkaan.

Voima välitetään pyöriin seitsenvaihteisen automaattivaihteiston kautta. Pidon varmistamiseksi tarjolla on viisi lukittavaa tasauspyörästöä. Ensi vaiheessa voidaan lukita etuakselin ja molempien taka-akselien väliset pitkittäistasaukset. Jos tämä ei riitä, seuraavaksi lukitaan taka-akselien poikittaiset tasaukset. Viimeinen oljenkorsi on sitten etuakseliston tasauspyörästön lukitseminen.

Auto painaa liki neljä tonnia, joten suuri teho onkin tarpeen urheiluauomaisen suorituskyvyn takaamiseksi. Nollasta sataan järkäle kiihtyy 7,4 sekunnissa. Huippunopeus on maastorenkaiden takia rajoitettu lukemaan 160 km/h, mutta noin korkealle ajokille se lienee aivan riittävästi.

Riittävä on myös auton hinta. Tavallisen Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6:n hinnan arvioidaan ilman autoveroa nousevan likemmäs 400 000 euroa. Moottorin virityspaketti ja Brabuksen suorittama sisustuksen ja ulkonäön ehostus nostanevat hintaa aika reilusti, todennäköisesti useita kymmeniätuhansia euroja. Tämä kuuluu niihin autoihin, josta voidaan sanoa, että sille jonka tarvitsee kysyä hintaa se on liian kallis.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.