Frankfurt 2013: Volkkarilta sähköinen avaus Frankfurtin autonäyttelyyn

10.09.2013 | Vesa Eskola
Frankfurt 2013: Volkkarilta sähköinen avaus Frankfurtin autonäyttelyyn

Volkswagenin perinteinen uutuuksien ilta avasi Frankfurtin autonäyttelyn mahtipontisesti. Myös Saksassa uskotaan vahvasti sähköiseen tulevaisuuteen.

Valot sammuvat, laservalot maalaavat isoon urheiluhalliin rakennettuja liikkuvia seiniä. Hallin täyttää Pet Shop Boysin musiikki, ja yleisöltä kestää hetken tajuta, että bändi on heidän edessään lavalla vetämässä esitystä livenä.

Vajaa tuhat vierasta kohahtaa. Esitys kestää pari minuuttia. Sitten alkaa VW:n ilotulitus, kun saksalaiset vyöryttävät lavalle kaikkien 12 tuotemerkkinsä tärkeimmät uutuudet. Jokaisen brändin välissä lava annetaan pariksi minuutiksi esiintyville taiteilijoille, jotka vetävät toinen toistaan vaikuttavamman show. Kuka on suurin ja kaunein? Sitä eivät VW:n johtajat halua peitellä.

Kaiken tuotetulvan välissä käy myös selväksi se, että VW on konsernina sitoutunut 100-prosenttisesti sähköautoihin. VW:llä on Frankfurtissa esillä kaksi tuotantosähköautoa, enää ei tarvitse näytellä konseptiautoja ja puhua tulevaisuudesta.

Audilla ja Porschella edetään puolestaan puolittain sähkön voimin, pistokehybridit ovat premium- ja urheilubrändien tulevaisuus. Asiakkaat haluavat suorituskykyä, ja sähkön avulla voidaan tarjota lisäbuustia polttomoottorille.

Kaikkiaan ilta kestää pari tuntia, Pet Shop Boysin päästessä uudestaan vielä lavalle uutuusesittelyjen perään. Sähköinen tunnelma kantaa pitkälle iltaan.

VW-illan aloitti Pet Shop Boys potpurilla tänä kesänä julkaistulta Electric-albumilta. Illan teema oli siis heti selvillä.

Lemmikkieläinkauppapoikien sävel tarttui myös tanssiryhmään, jotka tanssivat lavalle Seatin.

Espanjalaisten vetonaulaksi oli valittu Leon ST. Kuten viisiovinenkin versio, myös farkku näyttää VW-sisartaan paremmalta. Käytännöllisyyttä ei tarvitse pukea tylsiin kuoseihin.

Bugatti jaksaa jauhaa Veyronista yhä vain uusia versioita. Niitä on luvassa kuusi lähitulevaisuudessa. 1 200-heppainen Jean Bugatti -erikoisversio avaa tuleville legendoille tietä.

Ja välillä tanssittiin taas.

Skodan ykköstykki Frankfurtissa on 5-ovinen Rapid, joka näyttää isoilla vanteilla lähes Audilta. Skodan rooli on selvä, käytännöllisyys ja fiksut ideat on brändätty tsekeille. Meille suomalaisille tämä sopii, ensimmäiset autot saadaan Suomeen vielä tämän vuoden aikana.

VW:n hyötyajoneuvopuoli siirtyy sekin sähköiseen aikakauteen. Upin pakettiraketeille tarkoitettuun 2-paikkaiseen versioon mahtuu kuution verran paketteja, kunhan apukuskin jakkara kellistetään kumoon. Auto on vielä konsepti, mutta eivätkö pizzakuriirit pian omansa saa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

VW jätti jäähyväiset Golf Plussalle. Golfin kompakti tilaversio tottelee tästä lähin nimeä Sportsvan. Liikuteltavat keskipenkit, yli 1 500-litraiseksi venyvä tavaratila ja kaikki modernit varusteet. Golf-farkku on kovilla.

Väliin pidettiin puheita VW-konsernin sähköstrategioista: sähköautoja kaupunkeihin ja pistokehybrideitä ajonautintoa hakeville. Sähköautoja yritetään myös ryhtyä yleistämään rahalla, sähkö-Upin hinnat alkavat Saksassa vajaasta 27 000 eurosta. 18,7 kWh akku tarjoaa 160 km toimintasäteen. 

Lamborghinilla luotetaan edelleen perinteiseen tekniikkaan. Gallardon viimeisin versio on nyt lähes ratatykin veroinen 570-4 Squadra Corse. Moni odotti lavalle Cabrera-konseptia, joka kertoisi Gallaradon seuraajan muodot, mutta varastossa on ilmeisesti vielä liikaa myymättömiä Gallardoja.

Radalta siirryttiin tähtitaivaalle akrobaattien avulla. Linnunrata on nyt Bentleyn näköinen.

Bugattin tapaan Bentley jaksaa vääntää uusia versioita, millä yritetään pumpata haluttavuutta jo olemassa oleviin malleihin. Continental GT V8:n S-versio tarjoaa – yllätys yllätys – lisää tehoa ja pönäkkyyttä sitä haluaville. 807 hv on käsittämätön lukema.

Porschen Lavalle tuloa edeltävässä show'ssa oltiin kovasti teknisiä, uuden tekniikan kehittäjän rooli kun on langennut Zuffenhausenin orille.

Ja tekniikka on hienoa. Porschen pääjohtaja ajoi lavalle 918 Spyder -pistokehybridin. Reilut 600 heppaa irti bensa-V8:sta, ja sähkömoottorin avulla kokonaisteho voidaan nostaa 887 heppaan ja samalla auto muuttuu nelivetoiseksi. 

Audin show auto on Nanuk quattro -konsepti. Giugiaron kynän jäljet näkyvät autossa selvästi, keskimoottorisen pistokehybridin pyörät ovat yli-isot. Polttomoottori on V10 TDI, eli diesel on yhä seksikäs. Mutta eikös tämä ole jo nähty? Lamborghini Urus -konseptihan se siinä puolentoista vuoden takaa.

Muista VW-konsernin brändeistä poiketen Audi sai tuoda lavalle kaksi uutuutta. Uusi A3 Cabriolet on edeltäjäänsä 18 senttiä pidempi mutta samalla kuitenkin kevyempi. Tavaratilakin on kasvanut 60 litralla 287 litraan.

Ja illan päätti VW:n kaksipyöräinen haara eli Ducati. VW:n kehitysjohtajja Ulrich Hacklenberg ja Ducati-pomo Claudio Domenicali ajoivat lavalle kaksi superpyörää, jotka tarjoavat ensimakua tulevasta 899 Panigalesta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.