Frankfurt 2015: Mercedekseltä sukkulamainen pistokehybridikonsepti – muuttaa muotoaan ajossa

15.09.2015 | Max Lange

Mercedes julkisti Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä olleessa mediatapahtumassa maanantai-iltana uuden IAA-konseptiauton, joka edustaa merkin tulevaa kulkusuuntaa.

IAA-konseptin nimi tulee sanoista Intelligent Aerodynamic Automobile. Frankfurtin automessujen lyhenne sattuu myös olemaan IAA (Internationale Auto Austellung).

Konseptin erikoisuus on sen ennätysalhainen ilmanvastuskerroin 0,19 Cd. Auton koko ulkoinen olemus ja muotoilu on tehty aerodynamiikan ehdoilla.

Autolla on kaksi luonnetta: perusasennossaan se painottaa designia, ja yli 80 km/h vauhdissa se muuttuu automaattisesti aerodynaamisemmaksi. IAA:n lukuisat paneelit sulkeutuvat ja auton taakse kasvaa aerodynaamisia ulokkeita, jotka pienentävät ilmanvastusta.

IAA-konseptin toinen puoli on sen digitaaliset ominaisuudet. Mercedeksen toimitusjohtaja Dieter Zetsche painotti mediatapahtumassa merkin tulevaisuuden olevan digitalisaatiossa. Esimerkiksi tämä konseptiauto on digitalisaation tuote, ja sen suunnittelu on kestänyt vain 10 kuukautta. Tämä on ennätyksellisen alhainen aika konseptiauton suunnitteluun.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ulkoisesti konseptiauto antaa myös osviittaa siitä, miltä Mercedes-Benzin tulevaisuuden mallit näyttävät. Zetsche lupaili, että tulevaisuudessa jokin neliovinen tuotantomalli voisi muistuttaa hyvinkin paljon nyt esiteltyä IAA-konseptia.

Teknisesti IAA on bensiinikäyttöinen pistokehybridi, jossa on 279 hevosvoimaa. Pelkällä sähköllä autolle luvataan parhaimmissa olosuhteissa jopa 66 kilometrin toimintamatkaa. Aerodynamiikkamoodissa auton C02-päästöt ovat 28 g/km, kun taas desgn-moodissa ne ovat 32 g/km.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.