Geneve 2016: Seat-pomo kritisoi autonäyttelyiden tärkeyttä

01.03.2016 | Max Lange
Geneve 2016: Seat-pomo kritisoi autonäyttelyiden tärkeyttä

Seatin tuore toimitusjohtaja Luca de Meo on todennut, että autonvalmistajat saattavat jättää nykyisellä digiaikakaudella autonäyttelyt aiempaa helpommin väliin.

Autonäyttelyt ovat peräisin ajalta, jolloin autonvalmistajat näyttivät uudet mallinsa oikeasti vasta ensimmäisen kerran messuhallin loistevaloissa. Nykyään monet uutuusmalleista esitellään jo etukäteen verkossa tai autosta on vuotanut kuvia jo uutissivustoille. Tämä vähentää autonäyttelyiden merkitystä, varsinkin siellä kävijöille.

Seatin toimitusjohtaja de Meo on kertonut Automotive News Europelle, että käynnissä on parhaillaan taistelu, jossa toisiaan vastaan kilpailevat digitaalisuus ja analogisuus. Hän toteaa, että näyttelyillä on edelleen tärkeä merkitys yhteydenpidossa asiakkaiden ja autonvalmistajien välillä.

Autonvalmistajan tuleminen näyttelyihin kannattaa kuitenkin vain silloin, jos merkillä on jotain todellista uutta esiteltävää ständillään. De Meon mukaan messukävijät kävelevät autonvalmistajan ständin ohitse, jos siellä ei ole mitään uutta nähtävää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Messuihin osallistuminen on autonvalmistajille kallista, sillä se kustantaa jopa useita miljoonia euroja. Jos uutuuksia ei ole messuilla esillä, saattaa ständin pitäminen olla autonvalmistajalle tappiollista, toteaa de Meo.

Esimerkiksi Volvo jätti viime vuoden Frankfurtin autonäyttelyn väliin ja aikoo jättää myös ensi syksynä järjestettävän Pariisin autonäyttelyn väliin. Mazda arpoo myös poissaoloaan Pariisista. Ford on kertonut jo, että se ei osallistu Pariisin autonäyttelyn, kertoo Automotive News Europe.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.