Geneve: Nissan lisäsi tehoja – Nismo RS on Juke-malliston tykki

05.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Geneve: Nissan lisäsi tehoja – Nismo RS on Juke-malliston tykki

Nissan esittelee Geneven autonäyttelyssä Nismo-mallistonsa uutta tulokasta, Juke Nismo RS -mallia.

Juke Nismoon perustuvassa sporttimallissa on valmistajan mukaan entistä enemmän tehoa, tiukempi alusta, tehokkaammat jarrut sekä uusia varusteita.

Juke-malliston uuden lippulaivan erottaa muun muassa V-muotoisesta etusäleiköstä, punaisista jarrusatuloista sekä RS-merkinnöistä.

RS-version 1,6-litrainen DIG-T-moottori tuottaa nyt 218 hevosvoimaa (160 kW), kun sen teho edellisessä Juke Nismossa on 200 hv (147 kW). Etuvetoisen manuaaliversion vääntömomentti on kasvanut 250 Nm:stä 280 Nm:iin. Etuvetoisessa versiossa mekaaninen tasauspyörästön lukko varmistaa, että kasvanut vääntö välittyy tiehen. Vaihteistoksi voi valita 6-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 8-vaihteisen  Xtronic-vaihteiston, jossa on myös manuaalitila ja vaihteenvaihtosiivekkeet ohjauspyörässä.

Nelivetomalleissa lukko ei ole tarpeen, koska niissä on Nissanin Torque Vectoring -järjestelmä, joka jakaa vedon sitä tarvitsevalle renkaalle. Xtronic-vaihteistolla varustetun version vääntömomentti on 250 Nm. Niissä on nyt vakiovarusteena ohjauspyörän vaihteenvaihtosiivekkeet 8-vaihteista manuaalitilaa varten.

Muita lisääntyneeseen moottoritehoon liittyviä parannuksia ovat muun muassa vahvistettu korirakenne, entistä tehokkaammat jarrut, parannetut jouset ja iskunvaimenninten asetuksia täydentävät alustamuutokset.

Uusia turvavarusteita ja kolme korivärivaihtoehtoa

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

RS-version lisävarustevaihtoehtoja ovat muun muassa urheilulliset Recaro-istuimet, xenon-ajovalot, sekä Around View Monitor -järjestelmä ja Safety Shield -järjestelmä, johon kuuluu kaistavahti, kuolleen kulman varoitin sekä peräänajovaroitin.

Juke Nismo RS:ään on saatavana kolme korivärivaihtoehtoa: White Pearl, Black Metallic tai Silver Grey. Sisustusversioita on yksi: tummansävyinen Nismo-teema.

Juke Nismo RS on varustettu punaisilla jarrusatuloilla ja RS-merkeillä edessä ja takana. Nismo-teema jatkuu auton sisällä mittariston RS-yksityiskohtina. Urheilullisuutta korostavat ohjauspyörä, polkimet, mittarit, vaihteenvalitsin sekä oviverhoilut sekä mokkapäällysteiset, punaisilla ompeleilla varustetut Nismo-urheiluistuimet.

Nismon muita design-piirteitä ovat esimerkiksi punaiset sivupeilien kuoret sekä helmaa kiertävä punainen raita. Kokonaisuutta täydentävät uudet keulan alaosan ilmanottosäleikköihin sijoitetut led-päiväajovalot sekä 18-tuumaiset alumiinivanteet.

Nismo RS:n korin aerodynamiikkapaketin näkyviä yksityiskohtia ovat muun muassa matalammat etu- ja takapuskurit, levennetyt lokasuojat, helmalevikkeet sekä mustakromattu V-muotoinen säleikkö, jota täydentää Nissanin logo. Takaluukun spoileri tehostaa ilmanvirran ohjausta. Kilparadoilta saatuihin kokemuksiin perustuvat aerodynaamiset parannukset tehostavat auton painautumista tiehen ilmanvastusta lisäämättä.

Nismo RS:ssä on mukana myös useita muita uudesta Juke-mallistosta tuttuja muutoksia. Selkeimpiin ulkoisiin muutoksiin kuuluvat uudelleenmuotoillut ylävalot, bumerangin muotoiset takavalot sekä ovipeilit, joihin on integroitu nauhamaiset led-sivuvilkut.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.