Geneve: Nissanin uusi sähköauto myyntiin syyskuussa

04.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Geneve: Nissanin uusi sähköauto myyntiin syyskuussa

Nissanin toisen täyssähköauton, Nissan e-NV200:n, tuotantomalli sai tänään tiistaina ensiesittelynsä Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Syksyllä myyntiin tulevassa uutuudessa yhdistyvät Nissan Leaf-sähköauton ja NV200-pakettiauton parhaat ominaisuudet.

 Nissan e-NV200 tuo pienten pakettiautojen valikoimaan nollapäästöt ja matalat käyttökustannukset.

Ee-NV200:ssa Leafin tekniikkaan perustuva tehokas ja täysin sähköinen voimansiirto on yhdistetty NV200:n kuormatilavuuteen, minkä ansiosta se soveltuu niin henkilöiden kuin tavaroiden kuljettamiseen ilman ajonaikaisia päästöjä sekä melua.

Saatavissa sekä paketti- että henkilöautoversiona

Syyskuussa myyntiin tuleva e-NV200 on saatavana joko pakettiautona, viisipaikkaisena henkilöautona eli Combi-versiona tai ylellisenä Evalia-versiona.

e-NV200 on suunnattu pääasiassa yrityksille, mutta se sopii erinomaisesti niin yksityiskäyttäjille kuin myös perheille.

Tutkimusten mukaan yli puolella tämän luokan pakettiautoista ajetaan päivässä keskimäärin 100 kilometriä. e-NV200:n mukainen toimintasäde on 170 kilometriä. Lisäksi kantavuus ja kuormatilavuus ovat samat kuin NV200:ssa.

Akku voidaan ladata yön aikana (3,3 kW/16 A), ja jos käytössä oleva virransyöttö on 6,6kW/32 A, latausaika lyhenee neljään tuntiin. CHAdeMO DC 50 kW -pikalatauspiste puolestaan lataa akun nollasta 80 prosenttiin vain puolessa tunnissa – tai nopeammin, jos akussa on vielä latausvirtaa jäljellä.

Esituotantoautot suurten yritysten testikäytössä

e-NV200 on käynyt läpi kokonaisvaltaisen kehittämisohjelman.

Voimansiirtoa on muutettu monilta osin, minkä lisäksi muutoksia on tehty ajoneuvon rakenteeseen NV200:n kuormatilavuudesta tinkimättä. Pakettiautoversion kuormatilavuus on edelleen 4,2 m3, ja siihen mahtuu kaksi EUR-standardilavaa. Molemmilla puolilla olevat liukuovet ja leveälle avautuvat takaovet helpottavat lastausta ja purkua.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Japanissa ja Euroopassa toteutettiin kattava, todelliseen käyttöön perustuva testiohjelma, jossa esituotantoautoja annettiin kansainvälisesti tunnettujen yritysten, kuten FedExin, Coca-Colan, DHL:n, IKEAn, British Gasin ja Japanin postilaitoksen käyttöön.

Ennen sarjatuotannon aloittamista Nissanin suurimmassa hyötyajoneuvojen tuotantolaitoksessa Barcelonassa Espanjassa, e-NV200:aa on hienosäädetty kuljettajilta ja kalustovastaavilta saadun palautteen perusteella.

Nissan e-NV200 yksityiskohtaisesti

e-NV200 sisältää tärkeitä elementtejä kahdesta olemassa olevasta ajoneuvosta, mutta yli 30 prosenttia sen osista on täysin uusia. e-NV200:ssa on muun muassa NV200:een verrattuna uusi ulkonäkö, uudenlainen alusta, uusi akkuyksikkö, tehokkaampi regeneratiivinen jarrujärjestelmä sekä muita muutoksia, joiden ansiosta se soveltuu erinomaisesti henkilöiden ja tavaroiden kuljettamiseen kaupungeissa.

Huomattavin visuaalinen ero e-NV200:n ja perinteisen NV200:n välillä on uusi Leafista tuttu keula. Keskellä olevat lastausovet ja ainutlaatuiset siniset LED-ajovalot antavat autolle modernin ulkomuodon ja erottavat sen polttomoottoriversiosta.

Siniset nuolentapaiset parkkivalot on asennettu uusiin puolikuunmuotoisiin jäänsinisiin ajovaloihin. Kaikkien versioiden takavaloissa sekä henkilöautomallien etuvaloissa käytetään LED-polttimoita. Sininen väritys näkyy myös e-NV200:n mallimerkinnöissä.

Uutuuden sisällä on digitaalinen kojelauta ja vaihteenvalitsin, joka tuntuu enemmän tavanomaiselta automaattivaihteistolta kuin Leafin tietokonetyyppinen "joystick". Tämä helpottaa säännöllisesti ajavia kuljettajia sopeutumaan nopeasti e-NV200-sähköautoon.

Mekaanisesti e-NV200 muistuttaa paljon Nissan Leafia, ja siinä on käytetty maailman myydyimmän sähköauton MacPherson-erillisjousitusta. Leafista ovat peräisin myös voimansiirto sekä äskettäin esitelty toisen sukupolven 80kW AC -synkronimoottori, johon on nyt yhdistetty akkulatausyksikkö ja vaihtosuuntaaja yhdeksi kompaktiksi omavaraiseksi yksiköksi.

Uusi litiumioniakku mahtuu nyt e-NV200:n lattian alle kuormatilavuudesta tinkimättä. Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksessa valmistetussa ja Barcelonassa kootussa akkuyksikössä on yhtä monta moduulia (48) ja sama 24 kWh:n kapasiteetti kuin Leafissa, mutta se on pakattu eri tavalla. Akkuyksikkö on asennettu tavaratilan lattian alle vahvistettuun tilaan, jossa se on suojassa mahdollisilta iskuilta. NV200:aan verrattuna akkujen sijoitus parantaa ajoneuvon kiertojäykkyyttä 20 prosenttia ja sivujäykkyyttä 35 prosenttia.

Matalan painopisteen ansiosta e-NV200:n ajo-ominaisuudet ja ohjattavuus ovat poikkeukselliset jopa NV200:aan verrattuna. Sähköautoille tyypillisen välittömän väännön ansiosta akkukäyttöinen auto kiihtyy nollasta sataan nopeammin kuin  1.5 dCi-moottorilla varustettu NV200. Virallinen luku julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Leafin voimansiirtoon verrattuna uutta on myös tehokas regeneratiivinen jarrujärjestelmä, joka soveltuu paremmin e-NV200:n todennäköiseen käyttötapaan. Siitä on etua ajoneuvolle tyypillisessä kaupunkiajossa, jossa pysäytykset ja käynnistykset ovat yleisiä. Vakiovarusteisiin kuuluva HSA-mäkilähtöavustin pitää jarrut kytkettyinä vielä kaksi sekuntia jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.