GM investoi Opeliin 4 miljardia euroa vuosina 2013-2016

11.04.2013 | Jorma Viitanen
GM investoi Opeliin 4 miljardia euroa vuosina 2013-2016

GM sijoittaa vuoteen 2016 mennessä 4 miljardia euroa Opeliin, joka säilyy GM:n omistuksessa.

GM:n toimitusjohtaja Dan Ackerson toteaa antamassaan tiedotteessa, että General Motors maailmanlaajuisena yrityksenä haluaa toimia valmistajana myös Euroopassa. Siksi yhtiö on päättänyt investoida 2013-2016 välisenä aikana 4 miljardia euroa tytäryhtiöönsä Opeliin.

GM:n toimitusjohtajan ilmoitus on varmasti tärkeä viesti tappiota tuottavalle Opelille. Viime vuonna sen tappio oli runsaat miljardi euroa siitä huolimatta, että toiminnan taloudellista tulosta saatiin hieman parannettua.

Tilannetta ei helpota se, että Euroopan uusien autojen markkinat ovat vajonneet alemmalle tasolle kuin kertaakaan 13 vuoteen. Huippuvuonna 1999 Euroopassa myytiin 15,1 miljoonaa uutta henkilöautoa. Viime vuonna määrä oli 11,8 miljoonaa autoa.

Opelin strateginen toimintasuunnittelma ulottuu vuoteen 2022. Sen mukaan yhtiön tulisi saavuttaa kannattavuustaso tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Opelia kehitettäessä keskeistä on kustannusten leikkaaminen, samalla kun yhtiö uusii mallistoaan ja tuo markkinoille aivan uusia malleja. Vuoden 2016 loppuun uuditukset ja uutuudet koskevat yhteensä 23. Lisäksi kehitetään 13 uutta moottoria ja/tai vaihteistoa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Opelin tavoitteena on saavuttaa kolmen vuoden vuoden aikana 500 miljoonan dollarin vuotuiset kustannussäästöt toimintojen uudelleenorganisoinnilla ja järkeistämisellä. Sen lisäksi suoranaisia kustannussäästöjä haetaan 300 miljoonan dollarin verran.

Opelin toimintaa ryhtyi johtamaan maaliskuun alusta alkane Karl-Thomas Neumann. Hän vastasi aikaisemmin Volkswagenin Kiinan markkinoista ja toimi sitä ennen Continentalin toimitusjohtajana.

Viime vuonna Opel/ Vauxhall saavutti  15,6 % markkinaosuuden, ja sen autoja rekisteröitiin Euroopassa 834 790 kappaletta. Parhaillaan yhtiön tuotantolaitokset toimivat kahdessa vuorossa, ja kokonaiskapasiteetista on käytössä noin puolet. Yleisesti arvioidaan, että autoteollisuudessa kannattavuustason saavuttaminen edellyttää, että tuotantokapasiteetista on käytössä 80-85 %.

Opel pysyy ilmeisesti jatkossakin kokonaisuudessaan GM:n omistuksessa, eikä strateginen kumppanuus PSA:n kanssa muuta omistuksellista tilannetta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.