Google-liittouma – siunaus vai kirous?

13.05.2014 | Alexander Bloch / AMS
Google-liittouma – siunaus vai kirous?

Googlen menestynyt Android-käyttöjärjestelmä on tulossa autoihin monen ison automerkin voimin, joita ovat Audi, GM, Honda ja Hyundai. Tämä varmasti lupaa nopeita innovaatioita, mutta tuo mukanaan myös isoja riskejä, toteaa Auto motor und sportin Alexander Bloch.

Oli vain ajan kysymys, milloin Google tulisi matkimaan arkkivihollistaan Applea. Omenamerkki oli jo viime kesänä ehtinyt ilmoittaa autoihin sopivasta käyttöjärjestelmästään. Elektroniikkajättien kilpailu jatkuu seuraavaksi autoissa, sillä pelialalta tuttu Nvidia, autonvalmistajat Audi, GM, Hyundai ja Honda sekä Google muodostivat yhdessä avoimen liittouman, jotka tuovat autoihin Android-käyttöjärjestelmän.

Monet tuntevat Androidin mm. Samsungin ja muiden valmistajien älypuhelimista, ja vihreä robotti tervehtii tulevaisuudessa myös autojen näytöissä. Tuoko tämä mitään muuta mukanaan kuin kahden elektroniikkajätin ikuisen kaksinkamppailun jokaisella alalla, mihin he osallistuvat?

Nopeampi kehitysvauhti

Audin elektroniikkapomo Ricky Hudi lupailee nopeampia innovaatiota fokuksen ollessa paremmassa ajoturvallisuudessa. Kuulostaa mahdolliselta. Olkoon mikä tahansa järjestelmä kyseessä, tavallisen asiakkaan on vaikea ymmärtää, miksi heidän useita kymmeniä tuhansia euroja maksava auto on teknisesti jäljessä kuluttajaelektroniikkaa, joka on edullista ja nopeaa. Esimerkiksi useissa tapauksissa vain parisataa euroa maksavat erillisnavigaattorit tarjoavat paremman, ajanmukaisemman ja nopeamman tekniikan kuin tehtaalla jo valmiiksi asennetut navigaattorit.

On järkevää, että yritykset työskentelevät yhden järjestelmän parissa. Siten säästetään aikaa ja rahaa, kun jokaiselle merkille ei tarvitse kehittää uutta järjestelmää. Yhteinen järjestelmä mahdollistaa myös yhteisen käyttölogiikan. Ihminen käyttää paljon mieluummin sellaisia asioita, jotka se tuntee jo ennestään. Autojen liittäminen internetin avulla ympäristöön lisää mukavuutta ja toisaalta autojen keskinäinen kommunikointi voi vähentää onnettomuuksia. Opel-pomo Neumann nimeää yhdeksi tärkeimmistä tulevaisuuden erottautumiskeinoista autojen keskinäisen verkottumisen.

Eikö ajoturvallisuus kuitenkaan heikkene yhä enenemässä määrin kuljettajan huomiokykyä vähentävien järjestelmien myötä? Meillä on tällä hetkellä autoilussa valtava viestinnällinen ongelma. Ajon aikana lähetellään miljardeja tekstiviestejä, tykkäillään Facebook-statuksista sekä surffaillaan samalla netissä. Nykyisten pitkälle kehittyneiden älypuhelinten lukuisten viihdykkeiden takia useita autoilijoita on menehtynyt. Auton ratissa tekstarin naputteleminen on kuin menettäisit näkyvyyden autosta ulos pariksi sekunniksi kerrallaan. Tekstiviestin lähettämisen rinnalla puhelimessa puhuminen on melkein harmitonta ajon aikana. 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ja nyt vielä autovalmistajatkin lähtevät tähän samaan rulettiin mukaan? Fakta kuitenkin on, että älypuhelimilla surffailu ja tekstaaminen on todella vaikeaa saada kuriin pelkillä kielloilla. Autonvalmistajien olisi tietysti helpointa sanoa, että tämä ei koske meitä, ja emme ole vastuussa kuljettajan huomion herpaantumisesta. Se ei tietenkään olisi järkevä ratkaisu. Fiksuinta olisi tarjota muutenkin elektroniikkaan läheisesti sidotulle ihmiselle käyttökokemus, joka on sidottu läheisesti ajamiseen. Esimerkiksi sähköpostin tai WhatsApp-viestin lähettäminen äänikomentojen avulla. Ei kuitenkaan tulisi aliarvioida kognitiivisen huomion siirtymistä muualle. On kuitenkin selvää, että autoilija ei tarvitse yhtään uutta elektroniikkahärpäkettä, joka on autossa pelkän näön vuoksi. Liittouman suurin haaste tulee olemaan löytää juuri se sopiva tasapaino näyttävyyden ja käytettävyyden välillä.

Hakkerihyökkäyksiä autoon

Vielä on kuitenkin muutama luuranko kaapissa: Googlen valtava datankeruu ihmisistä. Liittouman myötä Google voi tehdä sitä myös teoriassa autoista. NSA-skandaalin jälkeen emme tarvitsisi enää lisää tietourkintauutisia. Toinen tätä edellistä vieläkin suurempi uhka on virukset ja autoihin kohdistuvat hakkerointi-iskut. Mitä isompi ja yhdenmukaisempi käyttöjärjestelmä sinulla on, sitä houkuttelevampi ja avoimempi se on rikollisten kohteena. Vain täysin kaikista verkoista erillään oleva tietokone on turvassa.

Kotitietokoneen kohdalla vain itse laite menee rikki, mutta auton tietokonejärjestelmän vioittuessa voi tapahtua paljon vakavampia asioita. Jo nykypäivänä autojen jarru-, kaasu- ja ohjausjärjestelmiä voidaan teoriassa etäohjata. Turvamekanismien tulisi siis olla täydellisiä.

Loppujen lopuksi autoilijan ei enää tarvitse maksaa itseään kipeäksi elektroniikastaan. Koko liittouma ei tuo mitään uutta, jos vain valmistajat säästävät järjestelmän turvin, mutta eivät asiakkaat. Toivottavasti liittouman jäsenet ovat tehneet kotiläksynsä hyvin, sillä ensimmäiset järjestelmät tulevat autoihin jo 2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.