Harrasteautoilijan elämä helpottuu – Trafi kokeilee yhteistyötä harrastejärjestöjen kanssa

04.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Harrasteautoilijan elämä helpottuu – Trafi kokeilee yhteistyötä harrastejärjestöjen kanssa

Harrasteauton rakenteen muuttamista koskevaa poikkeuslupaprosessia uudistetaan.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoo selkeyttävänsä ja nopeuttavansa poikkeuslupien hakukäytäntöä. Uudistuksen tarkoituksena on myös varmistaa, että auto on kaikin puolin liikenneturvallinen rakennemuutoksen jälkeen.

Auton rakennemuutoksille on haettava poikkeuslupa, jos autoa muutetaan enemmän kuin, mitä auton rakenteen muuttamisesta pelkän muutoskatsastuksen avulla on säädetty.

Poikkeuslupia haetaan tyypillisesti mm. moottorinvaihtoihin, vetotavanmuutoksiin sekä korinvaihtoihin. Vuodessa auton rakennemuutoksiin liittyviä poikkeuslupia on haettu keskimäärin n. 50 kpl.

Testataan pilottikokeiluna vuoden

Trafi on käynnistänyt uuden lupaprosessin kokeilun yhdessä yhden alan harrastejärjestön, Finnish Hot Rod Association FHRA ry:n kanssa.

Vuosi 2014 on pilottivaihe, jonka aikana uutta käytäntöä testataan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kokeiluvuoden jälkeen arvioidaan, pitääkö prosessia hioa ja onko nyt kehitelty malli tarkoituksenmukainen. Tarkoituksena on saada uusi käytäntö täyteen vauhtiin vuonna 2015.

Sujuvampi prosessi ja turvallisempi harrasteauto

Trafi määrittelee jatkossakin raamit, joiden puitteissa toimitaan ja joiden avulla auto on muutosten jälkeen kaikin puolin turvallinen. Alan harrastejärjestöjen asiantuntemuksen avulla on mahdollista löytää parhaat, kutakin yksittäistä ajoneuvoa koskevat ratkaisut.

Prosessia lähdettiin kehittämään, jotta poikkeuslupien hakeminen ja käsittely olisi sujuvampaa. Jatkossa poikkeusluvan hakija keskustelee rakenteen muuttamiseen liittyvistä asioista tarkemmin alan harrastejärjestön kanssa. Poikkeusluvan myöntää edelleen Trafi, joka saa harrastejärjestöiltä lausunnon autoon suunnitelluista rakennemuutoksista.

Uuteen prosessiin sisältyy myös harrastejärjestöjen autolle muutosten jälkeen suorittama rakennetarkastus ja koeajo, jonka jälkeen autolle tehdään normaali muutoskatsastus.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.